Är det ok att lägga in samma inlägg i olika trådar på ByggaHus?

Det är flera som först lägger in ett långt fotoinlägg i sin projekttråd och sen samma inlägg i "vad har du gjort med ditt hus idag".

Samlar ni på inlägg eller vad är syftet med dubbelpostandet?
 
Mikael_L
Det är (nog) inte OK,
I forumreglerna står det:
  • § 4.8 Dubbelposta inte
    Posta inte samma fråga i flera olika delforum.
Nu står det förvisso fråga här, men det borde väl gälla alla sorters poster, lite generellt.
Men visst finns det säkert tillfällen då samma sak postas i flera trådar och det är rätt OK. Häromdagen kom samma kattbild i två olika bildtrådar, jag kan inte tänka mig att någon blev upprörd där eller att någon moderator ens var i närheten av att börja redigera.
 
Förutsätter vi att det gäller generellt så blir följdfrågan;

Ok, varför följer då inte moderatorerna uppsatta regler?
 
Mikael_L
Jag är ju inte rätt person att svara för moderatorerna, eller forumet för den delen.

Men en sak, som nog både gäller poliser likväl som forummoderatorer, är väl det uppenbara att man hela tiden får att väga av de rena reglerna mot ev åtgärder, det finns liksom hela tiden en gråzon.
En polis kan kanske rent tekniskt bötfälla en cyklist för att cykla på trottoaren bara för att denne passerar trottoaren på väg ut från huset innergård.

edit:
Detta är alltså mina allmänna funderingar, vilket inte har någon direkt koppling till vare sig någon moderator, någon polis, eller något forum.
Inte heller har jag någon tanke på att detta ska urholka vare sig lagar eller regler.

Utan det är bara ett torrt konstaterande att ofta är det inte så svart eller vitt att det är lätt att bevaka reglerna. Ofta är det lite mörkvitt, eller ljussvart.


En lärorik övning är att när man ser en tråd där man tycker det spårar iväg.
Ttänk tanken att just "du/jag är moderator, bläddra lite bakåt. Ja hur skulle du/jag moderera? Vad skulle tas bort? vad skulle vara kvar, vad skulle delas på, vad skulle flyttas på till andra trådar?"

Det går snabbt att inse att det är både mödosamt och tidskrävande att utföra moderering, särskilt om man har målet att den ska vara av högsta klass. Att bara snabbt radera långa sjok av inlägg går ju snabbt, men då försvinner garanterat en del bra synpunkter, som finns i enstaka inlägg, eller i delar av inlägg.
 
Redigerat:
N Noseone skrev:
Förutsätter vi att det gäller generellt så blir följdfrågan;

Ok, varför följer då inte moderatorerna uppsatta regler?
Är det moderatorerna som dubbelpostar?
Eller menar du att de inte rensar? Har du anmält dubbelpostningen?
 
Fast det är ju skillnad på att posta samma inlägg/fråga på flera ställen och att lägga in en referens till sin egen projekttråd i någon av de generella trådarna.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Jag har sett det, men just det har jag inte tyckt är dubbelpostning. Ofta är inlägget inte identiskt trots allt utan mer sett ur olika synvinklar.

Men rapportera gärna inlägget nästa gång du ser det så ska jag titta på det. Det finns säkert olika sätt att göra det på och om det skapar irritation så är det ju inte bra.

Nu råkade jag se den här tråden men jag vill ändå påminna om:

"§ 7 Frågor
Har du en fråga som rör forumets moderering, inriktning, utveckling eller underhåll, maila då direkt till support@byggahus.se. Den typen av frågor kommer inte att besvaras i forumet."
 
Redigerat:
  • Gilla
Anna_H och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Ajaj Marlen, nu följde du ju inte reglerna ... :p

Om hempularen ser detta blir du säkert modererad och varnad ... :rofl::cool: :love:



edit:
Marlen Eskilsson Marlen Eskilsson skrev:
"§ 7 Frågor
Har du en fråga som rör forumets moderering, inriktning, utveckling eller underhåll, maila då direkt till support@byggahus.se. Den typen av frågor kommer inte att besvaras i forumet."
Fast du kan klara dig, jag såg nu att den sista texten "Den typen av frågor kommer inte att besvaras i forumet." inte stod i §7, så då var det väl inte förbjudet att svara i forumet ... :oops: :sweat:
 
Det är ganska tråkigt att vifta med regler, men det är ju för att allt ska funka smidigt, alla ska få svar på sin fråga och vi ska vara trevliga mot varandra. Just nu kör jag operation uppryckning.
 
Jag stör mig mer på folk som citerar föregående inlägg än de som skriver i en annan tråd att dom har uppdaterat sin projekttråd...
Ungefär lika illa som när folk startar flera nya trådar med exakt samma inlägg.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
L
useless useless skrev:
Jag stör mig mer på folk som citerar föregående inlägg än de som skriver i en annan tråd att dom har uppdaterat sin projekttråd...
Ungefär lika illa som när folk startar flera nya trådar med exakt samma inlägg.
Jo fast för egen del citerar jag ofta just för att man ska fatta vad det är jag svarar på eller kommenterar. Det går väl bra att låta bli att citera om ens svar eller kommentar hamnar direkt efter inlägget man reagerar på, men hinner det bli några andra emellan blir det ju rörigt eller direkt obegripligt om man inte citerar.

Edit: Lite kul förresten att jag citerade ditt inlägg fastän mitt kommer direkt efter ... Old habits die hard. ;)
 
L Lärospånet skrev:
Det går väl bra att låta bli att citera om ens svar eller kommentar hamnar direkt efter inlägget man reagerar på, men hinner det bli några andra emellan blir det ju rörigt eller direkt obegripligt om man inte citerar.
Ännu mer obegripligt kan det bli om någon ändrar eller tar bort inlägg efter att ha fått svar.
 
L Lärospånet skrev:
Edit: Lite kul förresten att jag citerade ditt inlägg fastän mitt kommer direkt efter ... Old habits die hard. ;)
Jag blir upprörd. :mad:
 
  • Gilla
roli och 2 till
  • Laddar…
L
A Avemo skrev:
Ännu mer obegripligt kan det bli om någon ändrar eller tar bort inlägg efter att ha fått svar.
Så är det. Men det beror troligen helt enkelt på att den som ändrar eller tar bort svar inser att man skrivit fel eller glömt ta upp något - och medan vederbörande redigerar sitt inlägg har redan någon annan hunnit citera och kommentera.

Ledsen useless att jag citerar Avemo - men den här gången hann du ju sticka emellan med ditt inlägg så nu citerar jag för att det ska vara tydligt att det är Avemos inlägg jag besvarar. :)
 
Jag har fått lite mat så det känns bättre nu.
 
  • Gilla
Lärospånet och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.