I våras satt jag in en luftvatten pump. Panasonic. Har valt att ha kvar acctank och vedpannan så jag kan elda när det blir kallt.
Igår slängde jag ut min ringpump och hydrofortank på 300 l. Satt in en Jetpump och ett 60 l kärl. Den slår på vid ca 1.8 av vid 4.3 bar.
Nu till problemet.
Vattentrycket i värmesystemet har stigit så mycket så det rinner konstant i överflöds röret. Otroligt varmt nere vid nedre cirkulationspump och laddomat.
Cirkulationspumpen startar med hjälp av fläkten i pannan. Men jag eldar ju inte. Varför går plötsligt värmen ner där? Den ska ju ut på radiatorerna och in i acctanken.
Har slagit av luft/vatten pump. Testat eldat. Katastrof , blev tvungen avbryta eldningen.
Nu svinkallt i huset. Vattnet rinner nere i källaren. Har luft/vatten pumpen på igen.
Vad kan ha hänt?
Det här systemet har levt ett eget liv förr med många knepiga saker. Men det här ...
Trycker Jetpumpen in nytt vatten i värmesystemet ? Så det ökar vattentrycket ? Tacksam för kloka ord nu
 
L
Läcka mellan inkommande vatten , VV-slinga och värmevatten , tätar påfyllningsventilen för värmevattnet ordenltigt , du har jobbat med vattnet .
Det behövs inte mycket för att höja trycket och säkerhetsventilen öppnar .
Prova med att stänga av pumpen och titta på manometrarna , då kommer pumptrycket att sjunka och panntrycket att vara högt Kan ta några timmar innan det syns
Går även att tappa ur vattnet till noll , slutar det rinna vatten , så är det ventilen som inte är tät eller en läcka på VV-slinga eller tank
 
Tack för svar liteavvarje
Tror det är så här.
Det är ett läckage i varmvattenberedaren i acctanken. Det gör så att vatten helatiden fyller på acctanken . Att det kom just nu vid byte av inkommande vattensystem var bara otur?
Kan det vara så?
 
Inte otroligt att en brottanvisning spricker upp av tryckskillnaden när man tappar ur och fyller upp systemet.
En del förrådsberedare mår inte bra av att man fyller på manteln/värmesystemet med beredaren tom eftersom dom inte är gjorda för att ta upp tryck utifrån.
 
1997 satts den här acktanken. Så den har nog gjort sitt.
Synd att man han sätta luftvatten innedalen väldigt olämpligt för ett byte.
Synd att man ligger nyopererad på sjukan.
Synd att man är så kass
 
useless useless skrev:
Inte otroligt att en brottanvisning spricker upp av tryckskillnaden när man tappar ur och fyller upp systemet.
En del förrådsberedare mår inte bra av att man fyller på manteln/värmesystemet med beredaren tom eftersom dom inte är gjorda för att ta upp tryck utifrån.
Beredaren är väl i stort sett trycklös om man tappar vv på flera ställen eller om kommun stoppar vattnet en stund på grund av rep.
 
L
Hur har du tänk med VV nu , har du någon fundering på det , det går att snurra runt det lite
och få VV
Du har tank med slinga , laddar direkt med panna , tar ut värmen från tankar med shunt då
 
Jag är inte alls bra på vatten och avlopp.
Nu står luftvärmepumpen och dunkar och går. Har fin värme inne. Dusch för 1 1/2 pers. Halv dåligt tryck i kran. Leder nu vattnet från läckaget ner i en golvbrunn. Har försökt att skruva igen
( blandningsventilen) ? För att minska spillet. På måndag kommer det en rörmokare och tittar.
 
L
Du säger eldar , då är du beroende av en tank , sen att det finns en slinga i den för VV inte fel .
Men nu är det troligen läck över till tank från inkommande vatten .
Detta händer på gamla oljepannor som ha VV i sig , då pluggar man rören för VV på pannan och sätter en VV-beredare på sidan om som fixar VV , klart blir något dyrare VV , men billigare
än att försöka få till det med tanken
Fråga röris vilken åsikt han har om att sätta en växlarmodul ( sk. ryggsäck ) på tanken för VV
och pris kontra mot en ny VV -beredare , då har du VV från tanken när du eldar , den ska då sitta mellan högtempröret in i tank och retur i botten
 
  • Gilla
Leif i Skåne och 1 till
  • Laddar…
Ja inte så dum idé . Köpa en liknande som jag har nu 750 l ack +120 vv kostar ca 10 - 12 i material. Plus besväret att få bort den gamla och dit med den nya.
Jävligt trångt. Har räknat med dryga 20 papp totalt. Dom pengarna har jag inte riktigt nu. Panntrycket är uppe mot två bar. Kan det vara dåligt för radiatorerna? Tack så mycket för svar
 
L
Att du har 2 bar på elementen är nog ingen fara , då det fylls på med syrevatten hela tiden
till systemet och det är inte bra , det vill rosta på allt som är järn då
så om du kan , så försök att stänga inkommande vatten när du inte använder VV eller KV
Det brukar vara lite knepigt med att stänga av Vatten i ett hus , det används ofta , men
om ni jobbar stäng av på dagtid och på natten , toan kan spolas på morgonen ,
Diskmaskin är det sämre med , ska hela tiden ha vatten .
Blir lite besvärligt under tiden fram till reparationen och mycket spring till huvudkranen .
Men vad gör man i akuta lägen
 
  • Gilla
högmo
  • Laddar…
De var här och tittade idag. Det blir en varmvatten automat för 7000 . Dockar in på acktanken så den kommer att värmas med luftpump och ved. Hoppas jag blir nöjd och inge mer bekymmer dyker upp. Får tacka för visat intresse.
Speciellt till liteavvarje
 
L
Det värmer att du får ordning på din VV då kan allting annat användas som hör till VV , bara lie rör och kopplingar
 
Med luftvattenpumpen i drift. Fick jag en halvdan dusch. ( gillar duscha varmt) Idag eldade jag . Betydligt bättre. Begriper inte hur den lilla värmeväxlaren fungerar om jag ska vara ärlig.
Kommer att kontakta säljaren av luftvattenpumpen. Hoppas de kanske kan trimma in den lite.
 
L
Din VP kanske inte orkar lyfta tempen till tanken
Funktion växlare

När du öppnar VV-kran så startar en laddpump som tar vatten från topp på tanken strömmar genom växlaren , samtidigt går KV genom växlaren värms , har du då lite kort med värme i tanken så kan den inte ge så mycket , laddpumpen stannar nör du stängar VV-kranen
det sitter en flödesvakt i den
Det kommer att vara bra med VV när du eldar och tanken är riktigt varm .
De s.k ryggsäckarna är lite beroende av hetvatten för att kunna värma bra .
Fick röris uppgifter om dina temperaturer ? vid låga temperaturer fodras en större växlare
men priset på dom brukar raskt gå rakt upp i himlen då
Hoppas att det är en hyfsad beskrivning på växlaren
 
  • Gilla
högmo
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.