Har fått vattenläcka i taket ovanpå badrummet.
På övervåningen har jag tagit upp golvet och konstaterat mkt blöt isolering och det "står" lite vatten på plasten i taket. Även haft röemokaren här som pluggat rören som läckt.

Har varit i kontakt med mitt försäkringsbolag och en skadetekniker ska komma i veckan, men ska jag själv riva ut isolering och våtsuga så mkt jag kan eller är det fel väg att gå? Vill inte göra något som sedan kan förstöra när teknikern kommer, vad är era erfarenheter?
 
hsd
Försäkringsbolag är mästare på att nedvärdera eget jobb och dribbla med materialpriser, räkna med dålig ersättningsnivå om Du gör det själv
Dock är det oftast lång väntetid på hantverkare
Rör inget mer innan skaderegleraren ger klartecken, helst skriftligt tex via mail
 
H
gör inte mer än vad du gjort.
beroende på din försäkring går mycket rivning och torkning på försäkringen.
dock får du förmodligen bara några procent betalt på dom nya matrialen.
har rivit fuktskada i äldre fina hus. där ytskikt ser ut som nya. men dom har fått betala allt nytt,
till helt förstörda ytskikt där allt har gått på försäkring.
 
Okej, då lämnar jag som det är då helt enkelt. Känns bara väldigt fel :/
 
H
G ekaa88 skrev:
Okej, då lämnar jag som det är då helt enkelt. Känns bara väldigt fel :/
förstår det. förmodligen. kommer dom ställa dit en avfuktare som får gå. när det ändå är öppet efter rivningen för rör jobbet. om inte du gör jobbet. så kommer det en snickare som öppnar upp mera. och tar bort allt som är och har varit fuktigt.
 
henke_benke skrev:
förstår det. förmodligen. kommer dom ställa dit en avfuktare som får gå. när det ändå är öppet efter rivningen för rör jobbet. om inte du gör jobbet. så kommer det en snickare som öppnar upp mera. och tar bort allt som är och har varit fuktigt.
Okej,
Ja vi har verkligen haft 1,5år med bara motgångar nu så behövde inte detta.
Barn som föddes dödssjuk, bilar som går sönder och kostar massor att laga, markbädd som gett upp och nu detta....
 
  • Gilla
glasssat
  • Laddar…
J
G ekaa88 skrev:
Okej,
Ja vi har verkligen haft 1,5år med bara motgångar nu så behövde inte detta.
Barn som föddes dödssjuk, bilar som går sönder och kostar massor att laga, markbädd som gett upp och nu detta....
Har tyvärr inte mycket att bidra med men du har mina allra varmaste sympatier.
 
Lider verkligen med dig i alla tråkigheter!

För något år sedan fick vi en vattenskada i bjälklaget mellan bottenvåning och källare. Upptäckte det genom att lysrörsarmaturen i källaren var vattenfylld... ett avloppsrör som rostat sönder.

Jag började ganska omedelbart riva från källarhållet för att lokalisera problemet. Putsat tak på vassmatta, sen råspont och så kutterspån i bjälklaget, så det var ett skitjobb. Rev tills jag var så långt från skadan att all isolering var torr, kanske 1,5 kvadratmeter. Fotade en massa under tiden. Detta hände en helgkväll. På måndag morgon ringde jag försäkringsbolaget som skickade en filur från Anticimex. Han kollade lite på det och satte dit en fläkt för att torka golvbjälkarna. Fick väl stå och brunma i två veckor kanske innan de kom och mätte att fukten var ok och skrev protokoll. En vecka efter kom snickaren och isolerade på nytt och satte dit råspont. Nån dag senare kom en murare och gipsputsade taket. Och till slut målaren och klena dit lite vit färg. Självrisken på 1500 spänn kvittades mot mitt arbete (3-4 timmar kanske) och försäkringsbolaget pröjsade för hela återställningen. Dessa ytskikt var nog inte rörda sen 80-talet då de kanske fick en målning. Nytt avlopp fick jag förstås bekosta själv.

Vill med denna lilla historia mest uppmuntra dig med att det faktiskt kan lösa sig ganska bra och smidigt även om en vattenläcka kan kännas som en rejäl smäll. Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.