Känner igen mig, man ser nästan bara felen och det som blev mindre bra när man är klar. Men det är så man lär sig och utvecklas.

Jag tycker att du har gjort ett trevligt och gediget bord som du kan vara nöjd med!
Tack för att vi fick följa med på resan.
//Ronnie
 
  • Gilla
perhed
  • Laddar…
Blev riktigt bra det där! Trevlig byggtråd också.
 
  • Gilla
perhed
  • Laddar…
Trevlig tråd och snyggt bygge och du verkar ha lärt dig en del. Här kommer några extra små reflektioner.

1. Om du kör låda med lös front så låt fronten gå utanför lådan även i breddled. Det blir enklare att trimma in lådan (eftersom det bara är fronten som trimmas) och eventuella glipor mellan front o låda syns inte på samma vis. Fronten bör sitta med kärnsidan utåt, årsringar tenderar att räta ut sig och med kärnsida utåt glipar det inte i över och underkant om så skulle ske.

2. Denna punkt kanske ska tas med en nypa salt, läser en av Krenovs böcker på kvällarna och börjar bli ännu nördigare än tidigare.... i alla fall, det där benet med zebraådring tycker jag stjäler för mycket uppmärksamhet. Men du har ju redan kommit långt vad gäller funderingar kring plankval, det är en bra start.:)
 
  • Gilla
bjoar564 och 1 till
  • Laddar…
1. Fronten går utanför lådan även om det kanske inte syns på bilden. Jag skulle ha varit noggrannare med att ha slätare sida på lådan och fått mindre glipor. Kanske sätta några fler skruvar från insidan. Kärnsidan utåt alltså! det ska vi ta med oss!

2. Kan bara hålla med! Nu gjorde jag inget medvetet val med benen. Hade så stora problem med att såga ut bitar bland alla kvistar och längsgående sprickor + mitt stora misstag att göra tapphålen på fel sida. Ett ben har fortfarande rejäla sprickor på insidan. Man kanske inte ska stirra sig blind på att hitta en massiv bit till benen? Man kanske ska limma ihop 2 bitar om man inte hittar en bra massiv bit?

3. Sedan ska jag göra fogarna på sidorna enligt ditt facit nästa gång. Att använda dovetails med klack! Jag hade kommit så långt i mitt fuskande att jag inte orkade justera.
 
Synd att kalla det fuskande, lite för bra för det...

//Ronnie
 
Hehe! Tack! Men det är kul att få tips på hur det ska göras riktigt ordentligt!
 
  • Gilla
Pysslarn
  • Laddar…
P perhed skrev:
Mina klena kontorshänder klarar inte av stämjärnet. Är halvt förstörd efter allt småfixande. Inte för att jag skär mig på så ofta på eggen utan för att kanten på stämjärnet skär in i huden.
Jag skulle säga att det inte är dina händer det är fel på. Du kan med gott samvete ta ner kanterna på dina stämjärn lite så du inte skär dig. Det fyller ingen viktig funktion med vassa kanter.
 
Hmm det har jag inte ens tänkt på, men känns ju rätt så enkelt när du säger det. Inte för att kanterna är så vassa, men kan ju alltid runda av dom!!
 
Se bara till att spara tillräckligt med material närmst eggen. Där vill du inte ha rundade hörn. Jag fick nyligen ett nytt stämjärn från Veritas. Med fanns en instruktion där de rekommenderade att man rundar kanterna men sparat 25mm närmst eggen.
 
Leverans och slutmontering. Nöjda kunder!

Tack för visat intresse!

Träbord med låda, blomkruka och lampa i ett rum med orientalisk matta och tavla.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
LisaGy och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.