Förvisso lite drastiskt men samtidigt, varför utgå från att ett eventuellt byte skulle bli det värsta genom tiderna?
Sen kan jag väl ställa samma fråga som folk ställde mig angående en helt annan del i huset: Vem renoverar du huset för? Dig själv eller andra?

Tittar jag ut genom vardagsrumsfönstret och ser mina grannars hus så har alla utom 2 stycken samma utseende på fönstren som på herrgården trots att dessa är från 20-40-talen. Jag ställer mig då frågande till det här med att bevara om det är något som är lika vanligt som en Volvo 240. Ska "allt" bevaras för bevarandets skull?

Jaja, smaken är ju som baken men jag anser att man kör med den lösningen som är ekonomiskt försvarbar och som ägaren i fråga vill. Vill man ersätta dessa med 3-glasfönster i aluminium, dreh-kip-öppning, automatisk toning och med markiser så är det bara att byta. Det är ju ändå inte mitt hus. ;)
 
Det är nästan aldrig ekonomiskt försvarbart att byta fönster av enbart energi skäl för det som sparas är lägre än kostnaden för nya utslaget på den avskrivningstid satt utifrån hur länge de nya fönstren håller... Att I ett kulturhus ersätta original med alufönster är som att ersätta vasaskeppets ekplankor med skeppsplåt. När det dessutom inte ens är ekonomiskt försvarbart vore det bara ren idioti....
 
  • Gilla
tompaah7503
  • Laddar…
Nu tänkte jag rent generellt OM fönsterna är dåliga. Inte att man ska byta för bytandets skull eller för att spara någon kilowatt om året.

Hade det varit Gripsholms slott man satt PVC-fönster på hade jag godtagit liknelsen med Vasaskeppet. :p
 
Fredrik86 Fredrik86 skrev:
...blir ju inte billigt när de ska bytas ut... ...ska man byta dom så så tar man ju fasadpanelen samtidigt, annars är man ju.....
jag reagerade mest på att vissa menar att fönstren måste/ska bytas... Ungefär som att man måste byta kallingar några gånger per vecka - så måste man byta fönster var 10e år. Kanske var det så under värsta skitvirkes och plastfärgsperioden, på 80-och 90-talen... jag vet inte, men på ett så här gammalt hus kommer sannolikt fönstren kunna överleva ägaren flera gånger om...

Många gamla fönster behöver ALDRIG bytas om de bara underhålls, dessutom klarar sig ofta så gamla fönster mycket länge utan underhåll... Lika med fasadpanel. Är det bara inte målat med plastfärg så kan det klara sig mycket länge...

S Squall Leonhart skrev:
Nu tänkte jag rent generellt OM fönsterna är dåliga. Inte att man ska byta för bytandets skull eller för att spara någon kilowatt om året.

Hade det varit Gripsholms slott man satt PVC-fönster på hade jag godtagit liknelsen med Vasaskeppet. :p
Ganska många hus har såpass högt kulturvärde att iallafall jag tycker det är kulturmord att byta fönster... Men visst tog jag i lite om vasaskeppet... :)
 
  • Gilla
maxmsm och 2 till
  • Laddar…
Det är nog lite av problemet med byggnadsminne/kulturvärde att när det gäller byggnader som är 300-400 år gamla är det självklart, men de som idag är 100-150 år är ju så "nya".
Många av de här husen är redan sönderenoverade och fortsätter att förändras eller rivna, men här har vi ett hus där man har behållit mycket även exteriört så gör man det rätt kanske det får finnas om några hundra år. Så just detta huset är speciellt både interiört och exteriört, inte enbart fönster som är en del av helheten. Även den gamla ladugårdsbyggnaden är speciell utifrån att här i Småland var de betydligt enklare utförda i mestadels trä.
 
  • Gilla
JohanLun
  • Laddar…
A AndersS skrev:
Det är nog lite av problemet med byggnadsminne/kulturvärde att när det gäller byggnader som är 300-400 år gamla är det självklart, men de som idag är 100-150 år är ju så "nya".
Många av de här husen är redan sönderenoverade och fortsätter att förändras eller rivna, men här har vi ett hus där man har behållit mycket även exteriört så gör man det rätt kanske det får finnas om några hundra år. Så just detta huset är speciellt både interiört och exteriört, inte enbart fönster som är en del av helheten. Även den gamla ladugårdsbyggnaden är speciell utifrån att här i Småland var de betydligt enklare utförda i mestadels trä.
det fanns en tid då staten premierade ladugårdsbyggen i sten,anledning var att det var brist på trä då det mesta eldades upp .Här i småland finns mest trä då jordbruken var små och finansiering av byggen i sten svårt.Detta har ju tydligen varit en större gård och därmed har ägaren kunnat ha råd med stenbygge.
Själva herrgården är ju renoverad löpande,fönster ser man också över löpande dvs minst en gång om året då man kollar kittning och ev. färgsläppor. Givetvis används linoljefärg för lång hållbarhet och därmed kan ett fönster bli flera hundra år. Den konstiga fixering en del har vid att fönster skall bytas med jämna mellanrum talar ju bara om att man inte inser vad byggnadsvård är. Varför tror man att fönstrena i denna byggnad behöver bytas? Givetvis kommer det en tidpunkt när de behöver målas om men det är inget större projekt om man tar dem efter hand.
Har ju själv varit med o renoverat flera herrgårdar och större hus och slående 'är att de oftast behöver mindre jobb än nyare fönster då virket är bättre men framförallt att man målat med linoljefärg sedan de var nya.
Var med och renoverade en liknande herrgård med orginalfönster från 1804,såg bedrövliga ut då herrgården varit tom sedan 70-talet och man sedan inte underhållt byggnaden. ny ägare renoverade huset och vi hittade ytterst få rötskador på fönstren. Nerslipning och ny linoljefärg från grunden och fönstren blev som nya igen. Alla glas kunde också återmonteras och lycka var det att man inte använt huset till stenkastning. orginalglas,munblåsta från 1804,vill inte tänka på kostnaden för nyproduktion.
 
  • Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.