Hej,

håller på att planera bygge av förvaring och arbetsbänkar för hemmakontor. Tanken är att bygga det utav plywood. Jag har väldigt svårt att hitta furuplywood som är 18mm tjock. Känns kanske lite tunt med 12mm som finns på de flesta byggvaruhusen. Vill inte ha björk då det sticker iväg prismässigt. Tycker att man ser furuplywood kök och inredning mest hela tiden men sortimentet på brädgårdarna och bygghandlarna är väldigt skralt. Jag vet att många yrkesmän tycker det här är riktigt fult och ser ofärdigt ut men jag gillar plywoodens känsla.

Hade tänkt att bygga på samma sätt som underskåp till kök (därav post i köksdelen), efter att ha sett tvåhundratettiofem miljoner videos på amerikaner som bygger med 18mm plywood kan jag ha blivit något marinerad i den tanken, men har väldigt svårt att hitta det i Sverige. Skall man själv limma ihop två 10mm eller räcker det med 12mm? Jag gillar skåpen på bilderna och tänkte försöka göra ungefär samma, minus betsningen, vill ha dem i rent trä så tänkte köra på Polyx-olja cch sen hårdvaxolja.

Någon som har erfarenhet eller koll?
 
  • Modernt kök med skåp och hyllor av ljus plywood, mörka accenter och synliga träbjälkar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Kök med underskåp och hyllor av furuplywood, vita kakelplattor och rostfria vitvaror.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Interiör med plywoodväggar och moderna möbler, fråga om plywoodtjocklek för byggnation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har tyvärr ingen input, men kommer noga följa tråden då jag är lite i samma läge som dig, och också upplever det som besvärligt att komma över plywood. Dessutom precis kollat en av dessa Youtube-videos du refererar till ;)
 
  • Gilla
universe_speaks
  • Laddar…
G Gryttjesbo skrev:
Konstruktionsplywood 18mm brukar väl finnas på mer välsorterade brädgårdarna, men inte på typ Byggmax.

Men du är kanske ute efter mer åt BB kvalité?
[länk]
Ja precis missade visst att skriva att jag helst vill ha kvistfri furuplywood. Har kollat på Calexico Wood tidigare, de verkar bra, men känner mig alltid lite skeptisk när jag inte själv kan åka ut och titta på materialet. Jag bor i Stockholmsormådet och det är i Göteborg.
 
  • Gilla
Hedens
  • Laddar…
De kan ta ta hem både furu och björkplywood till ditt byggvaruhus om du ber om det. Kanske inte bauhaus. Men XL Woody krauta och Beijer grejar det om du ska ha typ 5 skivor och det lär det gå åt. Vill du bara titta kan du säker få komma in på Fredrikssons trä men du köpa det via din bygghandlare eller snickare/snickeri

Lycka till
 
  • Gilla
universe_speaks
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.