Lägg 30mm spårad xps direkt på plattan och i med plåtar. Flytspackla eller gjut på detta. Kommer funka kalas. Enda nackdelen är att det äter minst 7cm av takhöjden.

Personligen hade jag bilat ur och gjort om och gjort rätt. 25 kvadrat betong på marknivå är inte så jobbigt.
 
Jag håller med vectrex om att lägga xps och flyta ovanpå om inte bila upp allt är ett alternativ. Vilket jag själv också gärna hade sluppit.. Du ska väl ändå bygga vägg mellan garage och relax? Då syns inte höjningen fören dörren öppnas.
 
  • Gilla
Simonoder
  • Laddar…
Hej!

låter vettigt, då får man alltså inte dessa problem med fuktvandring?
läggar man den spårade XPS direkt på plattan? den ska alltså inte fästas i plattan på nåt sätt?

Nån som har koll på hur tjockt man måste flytspackla över XPS sen innan man kan lägga klinker?
tänker lägga 16mm vattenburen golvvärmeslang.
 
Ne du bör klara dig ifrån det. Xps är för att spara på höjden då det isolerar bättre än vanlig cellplast.

Du får flyta 1 cm över ledningarna.
 
Toppen, tack för snabbt och bra svar, bör golvet flytspacklas innan man lägger dit XPS? golvet är lite
skrovligt och lite ojämnt men inte mycket, men kanske är en idé att göra det ?
 
Beror helt och håller på hur skrovligt och ojämnt det är :) Du kan prova att lägga ut isoleringen och gå på det och känna hur mycket det vickar. Själv ska jag flyta när jag gör om vardagsrummet men det är för att det diffar säkert 10 mm mellan högsta och lägsta punkten och betongen är typ utlagd med piassavakvast, dvs inte slodad. Så beror som sagt på hur ojämnt underlaget är.
 
Jo blir nog flyta lite innan, säkert en dum fråga men frågar ändå, när man lägger den spårade isoleringen på betongen, ska denna skäras till så den går exakt ner mellan vägg och vägg så det inte uppstår glepor? Tänkte annars kan ju spacklet rinna lite varstans.

Förklara gärna stegen moment för moment vad gäller från att lägga isoleringen,.genomföring för.avlopp genom isoleringen, flytspackel, armering?

Som sagt vänligt tacksam för alla svar
 
Dedär med spårade skivor får någon annan svara på då jag gjorde på annat vis. Kom att tänka på en annan sak, såg att du skrev att du hittade sand under singlet. Ett tips är att du mäter fukten i betongen hur många procent den är på. Sand innehåller ganska mycket fult så mät procenthalten på betongen för att få en uppfattning om hur mycket fukt som vandrar uppåt. Har du en hög fukthalt i betongen så skulle jag råda dig att välja en annan metod för ditt golv.
 
Kan inte ge dig något direkt tips ang din oisolerade platta men hela området jag bor i har golvvärme i oisolerad platta. Varit så sen de byggdes 69 och kan inte påstå att husen faller isär eller vad omvänd fuktvandring borde resultera i, lerjord.

Förresten. Någon som vet vad den omvända fuktvandringen ska resultera i? Fukt upp i syll o innerväggar? Har alltså rivit runt rätt bra i huset med totalrenovering pga utskick och ändrad planlösning men inga spår av fukt
 
  • Gilla
largab
  • Laddar…
Tanken har slagit mig men hur fan mäter jag fukten i betongen ? Har en mätare för trä men svårt att sticka in dom nålarna i betongen.. tror inte jag har nå särskilt med fukt i plattan men absolut värt att mäta om nån vet hur ?

Testade förra våren att tejpa en byggplast på golvet och den fick ligga några dagar. Inte en uns av fukt där iaf
 
Har du prövat det så bör det vara lugnt. Finns ju lite prylar på typ Clas Ohlson, Kjell & Co. typ för att mäta fukt i olika material. Men har du prövat plasten så BÖR det vara lugnt.

Som sagt jag är ingen expert så lita inte på allt jag säger!
 
  • Gilla
JohannesHasse
  • Laddar…
Hej! nu tror jag mig ha hittat vad jag ska ha till golvet, ser ut som följer:
1.Flytspackla golvet jämnt
2. Lägga ut 30mm spårade EPS skivor https://golvvarmebutiken.se/Vattenburen-golvvaerme/Spaarskivor-EPS/LK-Spaarskiva-EPS-30mm.htm
3. kapa ut för avloppsbrunnen i EPS (brunnen kommer enbart att användas som säkerhet
om det skulle uppstå läckage i utomhusspaet som ska stå där, då detta inte har någon
avtappningsplugg så är det eventuellt läckage från pump som kan uppstå.
4. lägga in slangen i spåren
5. flytspackla ca 10mm över dom spårade EPS skivorna

vad tror ni om detta?

Nån som har erfarenhet kring detta? då detta blir ett "flytande golv" ovanpå befintlig platta är det då något speciellt att tänka på? lägger man EPS kloss mot vägggipset eller ska man ha
nåt mellanrum som man fyller på nån speciell fog eller liknande? finns det nån nackdel med flytande konstruktion?
 
Blev osäker på hur mycket du ska lägga på efter att jag skrev här så jag överlade med en kompis som är VVS montör. Han sa att minst 20 mm bör man flyta i små utrymmen.
 
Ja det låter väl vettigt, det är det övriga jag är lur på det här med flytande läggning och hur det blir när man flytar, om man ska lägga epsen kloss mot vägggips eller inte tex
 
Tänker du att du skulle ha typ en rörelsefog? Isåfall så är gips ett dött material så det borde inte bli någon rörelse i golvvinkeln. Sen minns jag inte om du skrivit vad du ska ha på golv/ vägg som ytskikt. Ska du ha klinkers på golvet så drar du silicon sträng längs golvvinkeln om du är orolig för någon form av rörelse mellan vägg/ golv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.