Tingis Tingis skrev:
Tredje gången jag skriver detta nu. Jag RINGDE till Kiilto och pratade med dom. Detta då dom nyss hade släppt kravet på våtrumsskivor och jag ville veta hur dom ställde sig till vanliga kartongklädda skivor. Monteringsanvisningarna kan vara från när det var krav?
Det är korrekt på sätt och vis.

Kartonggips är sedan 2015 tillåtet att använda i hela våtutrymmet under förutsättning att tillverkaren av skivmaterialet anser att detta går bra. De flesta tillverkare säger att det är "OK" men att de egentligen föredrar att man använder våtrumsgips/skivor.

Angående reglemente och Kiilto så har egentligen inte Kiilto någonting att säga till om där. Dem är tillverkare av tätskikt och sköter sin del och bryr sig egentligen bara om det. Sen ska skivtillverkaren ta hand om sin del av kakan och sedan har man BKR/GVK som lite är mellanhanden och enligt dessa är det OK att använda kartonggips så länge tillverkaren av skivmaterialet är OK med att deras skivor används samt att tätskiktet ska vara komplitabelt med den valda skivan.

Så nej, det finns inget som säger att man inte får lov att använda kartonggips, däremot avråds man får alla parter att göra det, i synnerhet i zon 1. Men det gör ju inte att det är fel för det :)
 
nzsc
Tingis Tingis skrev:
Tredje gången jag skriver detta nu. Jag RINGDE till Kiilto och pratade med dom. Detta då dom nyss hade släppt kravet på våtrumsskivor och jag ville veta hur dom ställde sig till vanliga kartongklädda skivor. Monteringsanvisningarna kan vara från när det var krav?
Kan i och för sig vara så som du skriver, men då bör de åtminstone lägga upp någon slags information kring detta på sin webbplats.
 
H
A Autodidak1 skrev:
Observera att säker vatten inte är något krav. Finns massor med andra sätt att göra det på som är godkända. Det är inget fel på deras beskrivningar men det är inte heller facit för vad som är rätt eller fel.

Nja de är inte helt korrekt.

de finns olika regelverk men alla ska användas om man vill ha de korrekt men ska användas påolika delar av våtrummet.
mankan inte säga att man följt Säker vatten så är våtrummet godkänt bara för de. De ända de säger är att VVS installationerna är godkända men resten av våtrummet behöver inte vara de.

BKR = Plattsättning
GVK = Plastmatta (lite förenklat)
MVK = Målning
Säker Vatten = VVS

så ett badrum kräver flera regelverk och behörigheter
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.