nzsc
Hej,

Då var det dags att renovera badrummet och därför vänder jag mig till er för att få lite råd och tips.

Kortfattad beskrivning av bilden:
De svarta väggarna är bärande och de låter vi vara. De gula däremot är lättbetongväggar, s.k. siporex, 70 mm.
STAM: Slitsen där stamledningar går för både tappvatten och avlopp.
R: Vattenburen radiator
WC: Toalettstol
TS: Tvättställ
BK: Badkar

Ursprungligen var de invändiga måtten 1600 x 1900 mm, således en yta på ca 3 kvm.
Tanken är att vi ska flytta de gula väggarna, dels in mot sovrummet och dels in mot hallen och på så sätt göra badrummet större med ca 50-60 %.

Väggen mot hallen har vi tänkt att flytta ända ut till kanten så att det blir en rak linje. För att inte stjäla alltför mycket av sovrummets yta har vi tänkt gå in ca 785 mm inkl. den nya väggen, eller 660 mm invändig yta. Den nya väggen skulle alltså vara 125 mm. Våtrumsgips 12,5 mm + konstruktionsplywood 15 mm + stålregel 70 mm + konstruktionsplywood 15 mm + gipsskiva 12,5 mm.

De nya invändiga måtten skulle i så fall bli 1875 x 2650 mm, således en yta på ca 5 kvm.

Tanken är att det ska finnas plats för vägghängd toalett, dusch med vikbara dörrar 900 x 900, vägghängd tvättställ 600 x 450, vägghängd högskåp, tvättpelare med tvättmaskin och torktumlare ovanpå, och att den vattenburna radiatorn byts ut mot el/vatten-kombinerad handdukstork. Taket sänks till fördel för LED-spotbelysning, nya elledningar, nya avlopps- och tappvattenledningar ända ut till stammen/slitsen. Väggnära golvbrunn, dolda tappvattenledningsrör, med några nischer i duschen och ovanför toaletten. Strävar efter en modern och cleankänsla genom att bl.a. dölja alla el-, tappvatten- och avloppsdragningar.

Var skulle du placera de ovannämnda i badrummet? Hur mycket utrymme krävs det för varje inredning? Dörren kan placeras egentligen var som helst eftersom ny vägg uppförs.

Det finns säkert något som jag inte har tänkt på eller möjligen missat så jag ser fram emot att få höra era förslag och vad ni tycker. Alla råd och tips välkomnas. Ordet är fritt! :)
 
  • Ritning av ett badrum med dimensioner, plats för WC, tvättställ (TS), badkar (BK), och stamledningar (STAM), svarta och gula väggar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Svartvit skiss av ett badrum med markerade bärande väggar och utrymme för renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av ett badrumsförslag med markerade bärande väggar, lättbetongväggar och stamledningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Det är bra att ha dusch och tvättpelare längst bort från dörren eftersom det ofta blir lite blött på golvet framför dem och man vill slippa gå över den ytan när man bara ska till toaletten och handfatet.

nzsc nzsc skrev:
Hur mycket utrymme krävs det för varje inredning?
Minst 80 cm bredd för toaletten för är det mindre känns det lätt trångt. Om du vill tillgänglighetsanpassa badrummet, utifall att det händer något, ska det finnas 100 cm ståyta åt ena hållet räknat från mitten av toaletten (kan vara inuti duschen). Det är bekvämt att ha en vägg bredvid toaletten för toalettpappret.
 
nikasp
Jag kanske kapar lite eller gör en egen tråd men toalett bör ha minst 80 cm eller 20 cm åt varje sida. Vi har 90 cm i befintlig mellan badkar och vägg och jag tycker att de extra 10 är något att försöka bibehålla.

Dusch, provstod några i helgen och 80x80 funkar om man behöver några centimeter till annat men större såklart trevligare. Vi kommer att ha både badkar och duschhörna pga att vi har småbarn.

Jag har läst på många ställen att man ska undvika att ha toan som det första man ser när öppnar dörren. Har inte tänkt så mycket på det själv innan.

Hur/var har ni tänkt torka sånt man inte vill tumla? Kommer det att bli en fast installation av mindre torkställning på golvet?
 
Intressant tråd, berätta gärna hur det fortlöper för er?
 
Jag hade nog övervägt att flytta dörren också, för att ha en mer centrerad ingång. På så vis kan man utnyttja båda sidorna om dörren istället för att få en L formation.

Med tanke på att ni tänkt ha tvätt/bad kombinerat så hade jag då haft en nischdusch till höger eller vänster, sedan satt tvätt/tork ståendes på golvet bredvid med en bänkskiva ovanpå. Och haft wc och handfat på motstående sida. Handdukstorken hade jag, om än lite meckigt kanske haft rakt fram från dörren sett.

Vill man så hade man kunnat ha väggskåp ovanför tvätt/tork för förvaring också.
 
Ritning av en lägenhetslayout med markerade rum som sovrum, hall och stam.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Alltså något sånt där :)
 
  • Gilla
nzsc
  • Laddar…
BirgitS
Med tanke på TS nya trådar om tätskikt, fördelarskåp och hantverkare gissar jag att layouten redan är bestämd.
 
  • Gilla
nzsc
  • Laddar…
nzsc
Underbart inlägg @Jarlsgård. Dessvärre hade det inte funkat med måtten p.g.a. de invändiga måtten för badrummet, 1875 x 2650 mm.
Nu blev dessa aning mindre p.g.a. "fuskväggen" som bygger ut ca 200 mm för nisch i dusch samt ovanför WC och fixturen för vägghängd WC.

Men uppskattar ditt svar! Bra lösning annars. ;)(y)

Precis som @BirgitS skriver har jag redan reglat upp för det nya badrummet men stött på ett annat problem, den här gången med VVS/blandare.
 
nzsc nzsc skrev:
Underbart inlägg @Jarlsgård. Dessvärre hade det inte funkat med måtten p.g.a. de invändiga måtten för badrummet, 1875 x 2650 mm.
Nu blev dessa aning mindre p.g.a. "fuskväggen" som bygger ut ca 200 mm för nisch i dusch samt ovanför WC och fixturen för vägghängd WC.

Men uppskattar ditt svar! Bra lösning annars. ;)(y)

Precis som @BirgitS skriver har jag redan reglat upp för det nya badrummet men stött på ett annat problem, den här gången med VVS/blandare.
Vad är det för problem? :)
 
nzsc
J Jarlsgård skrev:
Vad är det för problem? :)
Vi har planer på att ha inbyggnadsblandare i duschen. Till tvättställ har vi ännu inte bestämt oss, men det blir i samma serie Eurocube från Grohe. Antingen traditionell blandare monterad på tvättställ eller också en sådan blandare monterad på bänkskiva av granit och ett underlimmat tvättställ. Men till problemet nedan:

Övriga i familjen önskar även att ha tillgång till en handdusch i närheten av WC:n eller åtminstone en med tillräckligt lång slang som når till WC:n. Detta av hygieniska skäl.

Med anledning av detta har jag funderat på att installera en s.k. badkarsblandare på tvättstället. Dock är jag orolig att utloppspip blir för långt ut mot tvättstället.
 
Kan inte se bilderna, testa spara de som jpeg istället :)

Du har ju tvättställsblandare med duschhsndtsg annars? Ett annat, kanske lite originellt alternativ om ni kör granitskiva hade varit att ha ett vred för diskmaskin och koppla detta till en slang med handtag som man kan gömma i kommoden? :)
 
nzsc
Provar att lägga in som .pdf i stället.

Det finns visserligen sådana tvättställsblandare med handdusch från bl.a. FMM och Mora som jag sett. Men dessa är inte alls snygga tycker jag :p

Sen finns det en annan lösning och det är att koppla på en vanlig s.k. bidédusch till utloppet på blandaren, men det blir så jäkla fult i så fall. Därav är det alternativet uteslutet.

Apropå lösningen med diskmaskinsavstänging har jag också funderat över, men då får man antingen VV eller KV till handduschen ju eftersom det enbart finns en slang i sådana blandare. Man vill ju inte få brännskador av endast VV, men inte heller drabbas av hjärtstillestånd av endast KV. Därav är det alternativet uteslutet.
 
Hehe, tja det beror på hur avancerat man vill göra det. Diskmaskinsavstängning hade funkat om man även satt en termostat undertill.

Så hade vi det när jag bodde hemma, då hade vi en termostat utanför duschen och sedan en Mora classic blandare i duschen, på så vis så slapp man blanda fram rätt temperatur :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.