David-O David-O skrev:
Är det okej med en fråga om skyddsjord i lampor?

Diskuterade nyligen med en elektriker om en gammal bordslampa med hölje i mässing.
Den hade en ojordad stickpropp (klass 0).
Önskemål var att kunna använda lampan i rum med både jordade och ojordade uttag.
Mitt förslag var att ta en jordad sladd/stickpropp och ansluta jorden till höljet.
Elektrikern dömde ut det och förordade en europakontakt (klass 2).

Har läst att lampor som är dubbelisolerade (FI-märkt, "dubbel fyrkant") inte FÅR jordas.
Denna lampa var antik och saknade troligen sådan märkning men kan likväl vara dubbelisolerad.

Vill någon ge en kommentar på detta?
Man kan säga att elektrisk utrustning som är klass II helt enkelt inte KAN jordas. Det ska nämligen inte finnas något att ansluta skyddsjorden till. Ett vanligt sätt att renovera gamla klass 0-lampor är att byta ut lamphållarna till nya av plast och ansluta dem med ett sladdställ som har euro-propp. Då har du en klass II-armatur. Vissa elfackhandlare kan hjälpa dig med det.
 
Så om jag förstår det rätt:
Risken med att jorda höljet är att det är svårt att säkerställa att alla delar får jord?
Men vad är motivet till att mycket nuförtiden dubbelisoleras?
Är det att minimera antalet "jordade föremål" i ett rum så att risken blir mindre om ett föremål har avbrott på skyddsjord och isolationsfel?
 
Kan en tillverkare klara exempelvis EMC'kraven utan skyddsjord är det en lägre tillverkningskostnad för att tillverka en klass 2 (dubbelisolerad) apparat än en skyddsjordad apparat.

Edit
Den blir även säkrare eftersom en apparat med skyddsjordad stickpropp får anslutas även i ett ojordade uttag.
Skulle det bli ett jordfel i en sån apparat och det finns främmande jord i rummet med ojordade uttag där den är ansluten så kan det sluta väldigt tragiskt.
 
  • Gilla
David-O
  • Laddar…
David-O David-O skrev:
Risken med att jorda höljet är att det är svårt att säkerställa att alla delar får jord?
Ja

David-O David-O skrev:
Men vad är motivet till att mycket nuförtiden dubbelisoleras?
Är det att minimera antalet "jordade föremål" i ett rum så att risken blir mindre om ett föremål har avbrott på skyddsjord och isolationsfel?
Dubbel isolering är helt enkelt en mycket bättre skyddsåtgärd än skyddsjordning. De anses likvärdiga ur synvinkeln elsäkerhet på så sätt att man kan välja fritt vilken metod man vill använda. Men de är ändå väldigt olika.

En skyddsjordad apparat är beroende av yttre hjälp i form av en skyddsledare och en säkring som är korrekt dimensionerade för att ge personskydd. Det är lätt att "förstöra" dessa förutsättningar.

En dubbelisolerad apparat har hela skyddet inbyggt och är inte beroende av yttre hjälp. Man kan utan att fundera använda dessa i rum med jordade såväl som ojordade uttag.
 
  • Gilla
McHolm och 3 till
  • Laddar…
Utlösningstiden för jordfelsbrytare... Varifrån kommer tiden 40 ms?

Standarden 61008-1 anger för typ AC (jfb för ren växelspänning) max 300 ms för personskydd. Detta stämmer ju också med den information man får från elsäkerhetsverkets broschyrer.

För högre felströmmar gäller kortare utlösningstid, tex 40 ms vid 5xmärkfelströmmen, men varför förvilla folk?
 
J johanumea skrev:
Utlösningstiden för jordfelsbrytare... Varifrån kommer tiden 40 ms?
Ser nu att det står längre ner att tillåten tid är upp till 300 ms. Men återigen, varför förvilla folk?

Dessutom, här står "det är inte säkert att man överlever". Finns det någon situation då det är garanterat att man överlever? Vad finns det för saklig grund för påståendet att man inte säkert överlever?

Respekten för texten och dess författare sjunker i snabb takt när jag ser att det verkar bygga på mycket eget spekulerande och inte saklig fakta. :(
 
Tiden 40 ms nämns i kapitlet om skyddsjordning och texten nämner att det vid jordfelet går en ström i skyddsledaren, en ström som vida överstiget 5 x I∆n vilket ger en snabb utlösning av JFBn.

Detta ska ställas mot texten "längre ned" som handlar om effekten av avbrott i skyddsjord där strömmen istället går igenom en person. Om vi där antar en ström på 20 - 30 mA så är kravet 300 ms.

Jag vill här även belysa skillnaden mellan jordat och ojordat uttag. Det sägs ofta att en JFB fungerar lika bra i ojordade uttag vilket jag inte riktigt är böjd att hålla med om, jordade uttag är bättre.

Jag hoppas därmed att du inte är förvillad längre. Återkom i så fall.

J johanumea skrev:
Finns det någon situation då det är garanterat att man överlever?
Nä det finns det inte. Du kan dö när du går utanför dörren och halkar i trappen. Elinstallationsreglerna garanterar inte att alla överlever, inte heller en JFB. Reglerna syftar till att ge skydd vid faror som kan uppstå vid normal användning vilket innefattar en viss ovarsamhet och förutsebar felanvändning, inte överdåd som man skrev förr.

Men inte heller vid dessa situationer finns någon garanti då personer reagerar olika på ström genom kroppen. Alla har heller inte samma kroppsresistans utan reglerna är skrivna utifrån den kroppsresistans som 95% av befolkningen har.

Texten "det är inte säkert att man överlever" återfinns i kapitlet om avbrott i skyddsjorden. Jag "glömde" skriva det jag tänkte, att även belysa att en JFB träder in först vid ett fel, och fel vill vi inte ha. Det är mycket bättre att iaktta försiktighet och underhålla sin anläggning än att utsätta sig för en JFB.
 
  • Gilla
David-O och 2 till
  • Laddar…
Gamla hus har ju fortfarande ofta sin vattenservis i metallrör. Man kan på goda grunder anta att det (vare sig man vill eller inte) ofta ger ett ganska gott lokalt jordtag i o m sin anslutning till värmepumpar, ev skyddsutjämningsklämmor o s v.
Det är rimligt att eventuella PEN-fel kan maskeras av detta faktum under lång tid. Ända tills man byter vattenservisen mot polyetenslang eller delar inomhus mot pex. Då skulle latenta fel kunna lockas fram och bli farliga.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Precis, i gamla föreskrifter beskrevs vattenrören som ett alldeles utmärkt jordtag.
 
Händer det att dubbelisolerade apparater får dubbelfel och blir farliga? Tex metallhölje med dubbelisolerat sladdställ som nämns ovan?
 
Jag kan väl inte påstå att man hör talas om det nä. Det vanligaste är nog att man klipper av sladden med häcksaxen eller vinkelslipen. På så vis är dubbel eller förstärkt isolering sämre än skyddsjordning då de dubbla lagren isolering är av samma slag, dvs man kan skära igenom ett lager är det lätt hänt att nästa lager stryker med också. För skyddsjordade apparater krävs två olika slags fel, fel på den grundläggande isoleringen och fel på skyddsjordningen.
 
Tack för en grym artikelserie!
En fråga har jag, se bilden jag klippt från förklaring av skyddjord. Elektriskt schema som visar kortslutning i en apparat och relation till säkring och jordfelsbrytare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Löser verkligen säkringen ut i denna situation? Kommer inte jordfelsbrytaren att bryta strömmen långt före säkringen löser ut?
Bilden kanske egentligen skulle ha ritats *utan* JFB...?
Mvh Peter
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Uh, en bugg. Det skulle inte varit med en JFB på denna bild. Bilden passar bättre lite längre ned där jag pratar om just JFB.
 
  • Gilla
pelig
  • Laddar…
Typ såhär alltså. Frågan är hur glad gubben egentligen är? :)

Illustration av en elektrisk krets med transformator, elcentral och förbrukare med en enkel ritad figur.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Rent tekniskt är det ju möjligt att med en extra ledare antingen komplettera N-arean i ett fyrledarsystem till 10 mm2 eller att kompletttera fyrledaren till en femledare, MEN om bara denna extraledare går av har man satt sig i en farlig situation... Det skulle också kunna bli problem med inducerade jordströmmar om inte extraledaren t.ex. lindas kring huvudkabeln. Jag vet att jag har sett lösa, gulgröna, jordledare löpa längs kabelstegar men misstänker att det rört sig om någon extra signaljord till datakommunikation. Vilka bestämmelser finns kring extra jord- el nolledare?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.