Hej,

I samband med ombyggnaden av en lada fick jag idén att passa på att bygga in fuktmätare på några väl utvalda ställen i konstruktionen. Istället för att bygga in trådlösa mätare vars batterier tar slut förr eller senare kör jag på små kontakter in mot rummet där man sedan kan plugga in ett instrument och läsa av fukthalten.

Jag beställde sex stycken DHT22-sensorer, tio meter telekabel och några 5-poliga DIN-kontakter för chassimontage. Jag visste inte att ett av de tre benen på sensorn är outnyttjat, så om jag hade varit lite mer förklok hade jag beställt en mindre 3-polig kontakt istället. Jaja..

En DHT22-fuktsensor med kablar, 5-polig DIN-kontakt för chassimontage och telekabel på ett bord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att läsa av sensorerna använder jag en Arduino Uno och för att göra det hela lite glassigare köpte jag en LCD-sköld som visar temperatur och luftfuktighet. Det ska förstås snyggas till, kopplas på batteri och anslutas en DIN-kontakt så den lätt kan kopplas in i valfri sensor.

Elektronikprojekt med Arduino Uno och LCD-skärm som visar temperatur och fuktighet på träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


För att testa konceptet fuktade jag en bit hushållspapper och virade runt sensorn. Pappret var verkligen inte drypande vått, men sensorn rusade ändå upp till 93%, så prototypen verkar göra det den ska.

Arduino Uno kopplad till LCD-skärm och sensor omgiven av fuktigt hushållspapper på träbord.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu är ju förstås frågan var i konstruktionen jag borde montera sensorerna? Min idé är att putta in dem i isoleringen i väggar och tak. Borde jag sätta dem högt eller lågt eller blanda? Nocken borde ju ha mest fuktig luft, men om det tränger in vatten utifrån antar jag att det blir som fuktigast längst ner. Kanske bäst att sprida ut dem.

Kostnaden för alla komponenter inklusive Arduino och LCD har varit knappt 700 kr.
 
Redigerat:
  • Gilla
sulfobus
  • Laddar…
Spännande! ;)
Kom ihåg att dammskydda dem bara. De blir fort felkalibrerade av damm och för mycket långvarig fukt.

Kan du komma åt dem och byta dem? Kanske peta in dem i ett stort elrör?
Skall bli kul att följa.
Skulle vara kul att veta RF mellan isoleringen och takduken under ett år.
Kör hårt! ;)
 
orkar man bara experimentera så är det ju kanon.

Är det ett alternativ att borra ett hål och täcka med ett doslock för snabbare byte? Eller de kanske aldrig pajar dht22an?
 
Aha, jag visste inte att de var dammkänsliga. Tack. Jag vek ett kuvert av vindpapp och tejpade runt sensorn. Nu ligger det fem sensorer i isoleringen. Två på olika höjder i snedtaket, en i nocken, en på gaveln och en på långsidan. Jag hoppas de håller några år i alla fall så jag hinner se om konstruktionen funkar.

Jag har dock ingen värme än, men återkommer med mätvärden!
 
Jag är intresserad av dina värden! :) Har tänkt göra ett liknande projekt i husets torpargrund.
 
Nu har jag gjort höstens första mätning. Det har varit regnigt hela helgen så mycket fuktig luft utomhus. Jag tänkte göra mätningar vid olika väder under hösten och lägga upp resultatet här.

Inomhus: 21.5 C / 51% RH
Utomhus: 9 C / 93% RH
Södersida, fasad: 12 C, 78% RH
Takfot, norr: 12 C, 80% RH
Mitt på tak, norr: 9 C / 90% RH
Nock: 9 C / 90% RH
Väster, fasad: 14 C / 73 %

Alla sensorer sitter längst ut mot utegips eller takduk. Att sensorerna i taket håller samma klimat som utomhus är väl väntat eftersom det består av en diffusionsöppen takduk, men samtidigt låter ju 90% luftfuktighet inte särskilt bra. Finns det anledning att vara orolig? Jag antar att så länge luftfuktigheten sjunker med utomhusklimatet borde allt vara i sin ordning. Att det är lägre fuktighet och högre temp i väggarna beror förmodligen på mindre isolering. 165 mot 215.

Fortsättning följer...
 
Dags för en ny mätning. Återigen ligger värdena ganska nära utomhusklimatet, något högre i nocken och något lägre längre ner. Det blir väl kanske mer spännande framåt våren då luftfuktigheten utomhus sjunker och temperaturen stiger.

2018-01-23
Inomhus: 21C / 28%
Utomhus: 1C / 83%
Södersida, fasad: 2C, 76%
Takfot, norr: 2C, 76%
Mitt på tak, norr: 2C / 88%
Nock: 2C / 91%
Väster, fasad: 6C / 62%

Jag har även kommit till skott att montera fuktmätaren i en liten låda med 9V batteri så jag slipper släpa runt förlängningssladden när jag ska mäta.

En fuktmätare i en svart låda visar temperatur och fuktighet på en digital skärm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Undrar om du har nån lista på alla komponenter?
Lagrar den högsta/lägsta värdet?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.