M
Tack för skisserna!
Du har fattat helt rätt, sen kommer dagvattenrör och dräneringsrör från andra håll ännu högre upp, två dagv. och ett drän.

Kommer tänka högt här lite:

Från toppen av brunnen till avrinningens överkant är det 145cm

Källaren ligger på 140cm djup (överkant golv), golvet är av okänd tjocklek, men garanterat mindre än 10cm. Ingen isolering eller liknande under.

Dräneringen måste därför passera källaren på minst 150cm djup.
Dräneringsslangen är ca 25m från källaren till brunnen.
Jag skulle kunna göra en ännu flackare avslutning med avloppsrör sista 15-17m, är bara transportsträcka till brunnen. Vattnet lär ju rinna dit ändå.

Men om man gör som man ska - så ger ju 0,5cm lutning per meter att det kommer skilja ca 15cm i höjd från källaren till brunnen (0,5x30 meter).

Marken lutar lite mot brunnens håll, ska se om jag kan mäta upp skillnaden med en laser.

Men om vi chansar lite och säger att det skiljer 10cm i höjd, så hamnar dräneringens slut på 165cm djup i brunnen, underkant avledningsrör är på 155cm under mark och en diff på 10cm i markhöjd gör att dem i så fall kommer hamna på samma nivå.

Vi har ju som sagt fått in en del vatten i källaren när det regnar länge eller mycket, men visst måste det räcka att tänka som jag gjort?
Behöver jag bättre fall för att vara säker t ex?
 
L
Hoppas att brunnen är tät i botten , det som kan vara är infarten längst ner , om drän ligger så djupt att det kommer att stå vatten i det , då rinner det ut i backen baklänges , inte bra -
Men mät in alla mått som du kan och se om du kan få ut något från skisserna som kan vara användbart , skissa upp det grafisk så ser du bättre vad som kan göras
I princip har det ingen betydelse om utlopp ligger 1 meter upp och det andra kommer in i botten
det går ut ändå . det att tänka på är hur det blir med vatten i rören , men om det står kvar
p-g-a höjdskillnad är inget att bry sig i då blir brunnen som en sandficka , skiten ligger kvar i botten
Avlopp har som minsta fall ca 2 % i plaströr , då är det skit med , där har du ett riktvärde , tänk dig själv vatten på diskbänken , inget högt fall men rinner till vasken ändå
 
M
Den är förmodligen inte tät i botten, är cementringar på varandra.

Så egentligen borde jag kunna flacka ut det rätt bra sista 15m om jag använder avloppsrör?

Men om det står vatten över dränröret, borde inte dränröret bli vattenfyllt till samma marknivå då?
 
M
Här är en lite slarvig ritning - finns säkert någon kommentar där som jag har planer på att avveckla. Typ 1cm/1m lutning vid källaren.

Den dräneringen som ska göras är den mellan hus och gräsmatta, dräneringen längst ner i bild ligger redan på plats.
 
  • Handritad skiss över ett dräneringsprojekt vid en källare med noteringar och måttangivelser.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Tät bara släppa ner ett rör och stöta , en del av dom ringarna har betongbotten , annars en eller två säckar kanske tre .finbetong utan att täppa till ut
Det med dränrören kan vara ett problem om dom inte är rörskarvade upp till nivå som överensstämmer med drännivå , då blir det inte bra
Men det är svårt att säga något på avstånd
Huvudsaken är att det blir fall och det behöver som jag sa inte vara mycket , vatten har inte ont i ryggen går lättaste vägen , tyvärr även åt håll man inte vill
 
M
Men trycks inte vatten upp bakvägen även om det är fall mot brunnen?
 
L
Trycks upp , en sanning med modifikation , är rören tätt anslutna mot brunnen inga bekymmer
klart det kommer att stå vatten i dom , om dom är lägre än utfart ,
Men vad gör det , det kommer mer vatten och knuffar ut ,
Endast om dränrören ligger så att vatten blir stående i , då går det baklänges ut där , när stuprören fyller på och nivån ökar om in är lägre än ut
 
M
Precis - så jag tror att det kommer få bli en liten pumpbrunn. Ogillar ju dock tanken på att vara beroende av el för att det skall fungera.

Någon som har erfarenhet av att använda 12v länspumpar för detta?
Anledningen är enkelheten av att kunna bygga en ganska kraftig batteribackup av t ex ett 90ah-bilbatteri och en ctek-laddare. Borde inte vara problem att fixa 15h konstant drift med det, något som nästan får anses som omöjligt med 230v och skälig mängd pengar.
 
L
Titta lite extra på din skiss , det är mitt på som du fått eller får vatten , troligtvis är det något med dränen just där , kan vara lite uppförsbacke ( en stor sten eller berg just där ) räcker att det är några eller någon centimeter för att bli så , nivån stiger just där i dränen
Sen det med en pump 12V , dom brukar inte ha så stor kraft , tänker på det som kan komma från stupen , kan bli m3 som kommer , då hinner den inte med , så det är en bedömning vad man ska ha i pumpväg
 
M
Den drängen som är ritad mellan gräsmatta och hus finns inte än.
Den andra ligger där, men 0,5m ifrån väggen då det är natursten. Vilket antagligen gör att det kan samlad en hel del vatten där.
Den är gjord för typ 2 år sedan med styva rör och isodränklossar, så det är inget bakfall på den, det är jag säker på.

Gällande pumpen så tänkte jag i så fall sätta en ny mindre brunn för denna och framtida dränering enbart (typ rör, 45cm brett 200 djupt) - då det borde inte komma så hiskeligt mycket vatten dit? Har hittat 12v länspumpar som kan pumpa över 3 kubik per timme.
Den pumpar sen vattnet till dagvattenbrunnen.
 
L
Du har det lite framför dig ser jag , och blir nog bra , men inte fel att spåna om olika saker innan man startar ett projekt
Det med att ligga i framkant och tänka före , är ett måste ibland
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
M
Har hittat en hel del länspumpar för båtar som går på 12V 3A.
Ett 90Ah bilbatteri borde kunna driva en sådan pump i 15h utan att gå under 50% urladdning. Något som nog kan anses som okej. Det är sällan man har så långa avbrott idag.

En sådan pump kan skyffla lite över 2 kubik per timme.

Räknar man på det officiella nederbördsrekordet á 198mm på ett dygn och att min dränering täcker ett område på ca 150kvm (8m ovan dräneringen och 20m brett) så blir det ungefär 30 kubik på det dygnet. Det blir ett snitt på 1,2 kubik per timme.

I verkligheten borde det bli så att en hel del av det vattnet går ner i marken och rinner iväg åt annat håll än ner i dräneringen.

Men rent spontant, så borde en sån pump orka leverera.

Och nu snackar vi ju akuta situationer, blir batteriet så urladdat att det går sönder så må ju det vara hänt. Dessutom har man ett extra batteri i varje bil att ta om det skulle köra ihop sig ordentligt.
 
M
Men det är ett jävla projekt för att få lite dränering :)
 
tommib
Bara som ett tips ang 12V länspumpar, ta en titt på lyfthöjden. Oftast är den inte i närheten av vad 230V pumpar klarar. Många är dessutom inte gjorda för kontinuerlig drift.

Jag tittade själv på detta och konstaterade att en 12V pump inte är ett alternativ. Planen blir istället att helt enkelt bygga källargolvet av oorganiska material (EPS-betong, flyt, klinkers och inte ställa något värdefullt direkt på golvet. Larm blir det nog också så småningom på vattennivån.
 
  • Gilla
Marcussjogren
  • Laddar…
M
tommib tommib skrev:
Bara som ett tips ang 12V länspumpar, ta en titt på lyfthöjden. Oftast är den inte i närheten av vad 230V pumpar klarar. Många är dessutom inte gjorda för kontinuerlig drift.

Jag tittade själv på detta och konstaterade att en 12V pump inte är ett alternativ. Planen blir istället att helt enkelt bygga källargolvet av oorganiska material (EPS-betong, flyt, klinkers och inte ställa något värdefullt direkt på golvet. Larm blir det nog också så småningom på vattennivån.
Det finns inte - och kommer inte finnas något där ”av värde”. Däremot skulle jag uppskatta att inte ha vatten där.

Lyfthöjden på de jag kollat på ligger runt 2,5-3m, vilket borde räcka gott och väl då jag tänkt att brunnen inte ska vara mer än 2m hög. Men det är helt klart att pumpens kapacitet sjunker med lyfthöjden, så är det.

Men du menar att du struntade i pump helt och hållet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.