hej,

I tomtgräns har ett byggföretag ett bygge igång, dom vill temporärt använda del av min tomt för sitt byggprojekt, fram till april.
Hur ska man bete sig? Vad ska man skriva för avtal? byggfirman vill bli färdiga så fort dom kan så jag känner att bra förhandlingsläge finns.

Tacksam för svar.

Med vänlig hälsning stefan
 
Beror väl på vad som ska byggas?

Småhus? Lägenheter? Kontor? Lager?

Och hur din tomt ska användas?

Deponi av markmassor? Skräphög? Parkering? Avställning?

Återställning till befintligt skick skulle för mig vara ett krav, alternativt hjälp med att fixa till din tomt om det är typen av arbeten dom utför?

Vi lånar just nu en remsa av grannens obebyggda tomt för deponi och lastyta, kostar oss inte en krona. Är det en kommande granne som bygger hus så hade jag mer än gärna lånat ut ytan med krav på återställande som enda motkrav, bra för framtida grannsämja.
 
dd88 dd88 skrev:
Beror väl på vad som ska byggas?

Småhus? Lägenheter? Kontor? Lager?

Och hur din tomt ska användas?

Deponi av markmassor? Skräphög? Parkering? Avställning?

Återställning till befintligt skick skulle för mig vara ett krav, alternativt hjälp med att fixa till din tomt om det är typen av arbeten dom utför?

Vi lånar just nu en remsa av grannens obebyggda tomt för deponi och lastyta, kostar oss inte en krona. Är det en kommande granne som bygger hus så hade jag mer än gärna lånat ut ytan med krav på återställande som enda motkrav, bra för framtida grannsämja.

Mer info: Det är ett stort lägenhetsbygge. framför min tomt ska det byggas garage under jord, dom behöver gräva ur och spånta på min tomt.
Jag vill att dom ska hyra tomten av mig eftersom jag betalar lån på min fastighet.
 
harry73
Jag tror att priset grannen vill betala är bra mycket mindre än vad du hoppas få.
Då tycker även jag att det är bra med gratis lån mot återställning.
Tänk på risken att marken blir så hård packad att ni får problem med framtida planteringar och markens förmåga att ta upp vatten
 
Jag tycker absolut inte att TS ska ge dem tillgång till din mark gratis, varför det? Vad tjänar han på det? Skulle däremot rekommendera ett ordentligt avtal. Du (TS) skriver att byggföretaget ska gräva ur och spånta inne på din tomt. Det ska självklart inte ske utan ditt medgivande. Det är ju att likställa med någon form av markentreprenad och då bör detta regleras i ett avtal: hur ska markarbeten ske, tidplan, återställning, ersättning m.m.
 
H Huruvida skrev:
Jag tycker absolut inte att TS ska ge dem tillgång till din mark gratis, varför det? Vad tjänar han på det?
Måste man alltid tjäna något på allt man gör? Man kanske mår bra av att vara en hjälpsam granne?
 
Alfredo Alfredo skrev:
Måste man alltid tjäna något på allt man gör? Man kanske mår bra av att vara en hjälpsam granne?
Jag tänker likadant, men nu är det lägenheter med hyresgäster som kommer och går, de lär inte ens nås av informationen att OP har lånat ut delar av sin tomt vid byggnation av huset. Finns även ett vinstintresse med i bilden. Hade det varit småhus så är det en helt annan femma.
 
  • Gilla
tio_Pepe
  • Laddar…
harry73
L luckylarson skrev:
Jag vill att dom ska hyra tomten av mig eftersom jag betalar lån på min fastighet.
OK, låt oss ta detta som utgångspunkt.
Nu kommer jag med några antaganden, du får gärna anpassa beräkningen med bättre siffror:
- tomtvärde: 1 000 000 kr
- del som ska hyras ut: 10%
- ränta/avkastning: 5%
årskostnaden blir då 5 000 kr och månadskostnaden 400-500kr

Jag tror inte att 500 spänn i månaden (eller säg 1000kr) gör de så mycket lyckligare. Då är det bättre att vara snäll med hyran men väldigt petigt med återställningen. Eller så kräver du ett större belopp (25 000kr?) och accepterar en grovplanering och gör resten själv. Då får du räkna med lite sättningar och ska du fylla på lite om ett år.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Måste man alltid tjäna något på allt man gör? Man kanske mår bra av att vara en hjälpsam granne?
TS ska kanske inte bara låna ut sin tomt? Han ska kanske även vara en hjälpsam granne och hoppa in och snickra lite på det där hyreshuset de bygger? Bjuda in byggjobbarna på grillfest?

Seriöst, du kan inte tänka dig någon mottjänst byggföretaget kan göra dig? Någon uppfart som behöver fixas till eller så?
 
Bara för att vara lite petig, man kan inte hyra mark, den arrenderar man. Om avtal skrivs är det alltså ett lägenhetsarrende som är det troliga.

Men till ersättningen, jag skulle inte utgå från tomtvärdet för att bestämma lämplig ersättning för arrendet. Snarare skulle jag undersöka alternativkostnaden. Vad får bolaget för kostnader om de inte kan nyttja en del av din fastighet? Det kan handla om att de måste arrendera annans mark längre bort, till ett visst pris, transportkostnader etc.

Nu kanske förhållandena är sådana att några alternativ inte finns, att de måste vara ju på en del av din fastighet. Oavsett hade jag då undersökt en hypotetisk alternativkostnad för bolaget som bygger, och baserat erbjudandet utifrån det.

Håller för övrig med tidigare skribenter. Hade det varit en "vanlig" granne som ska bygga hus/bygga till hade jag personligen låtit grannen låna en bit av tomten. Men handlar det om ett vinstdrivande bolag som bygger flerfamiljshus så kan det gott ta och betala för sig.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Måste man alltid tjäna något på allt man gör? Man kanske mår bra av att vara en hjälpsam granne?
Nej, visst måste man inte alltid tjäna något! Men i det här fallet var det inte fråga om en privatperson som skulle bygga sin villa på tomten bredvid utan flerbostadshus med nedgrävt garage. Hade det varit tvärtom så kanske man kunnat skippa ersättning men jag skulle ändå vilja ha ner en överenskommelse på papper om en villagranne ville göra markarbeten och spånta på min tomt. Bättre att vara överens innan än osams efter!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.