Hejsan

Har en bordssåg med gjutjärnsskiva, skulle behöva behandla den med något för att få bättre glid. Vad rekommenderar ni till detta? Någon form av vax?

/Magnus
 

Bästa svaret

Finns särskilda produkter för ändamålet. Gjorda för att inte påverka träets förmåga att behandlas med olja/färg osv. Waxilit och Supergleit är 2 produkter jag kommer på, på rak arm.

Själv använder jag Waxilit och tycker det fungerar bra.
 
  • Gilla
makervall
  • Laddar…
Dels finns det tydligen något som heter waxilit som ska funka, annars vet jag att Carmalit som man sprayar på är bra. Carmalit påverkar inte heller senare ytbehandling på något vis, kan inte uttala mig om Waxilit på den punkten men är säkert inget problem med det heller.

Googlar du så hittar du säkert återförsäljare.
//Ronnie

Tvåa igen...
 
  • Gilla
Jerker Larsson och 1 till
  • Laddar…
Var otålig så det blev en flaska supergleit.

Tackar för svaren.
 
Waxilit är också helt lugn för senare ytbehandling.
 
Lånar tråden för ytterligare en fråga.
Kan man använda dessa produkter på aluminium- och plåtbord också med gott resultat?
Sen har jag sett att många använder vax på olika jiggar till bordsågen. Kan man använda dessa till det också?
 
Bart Bart skrev:
Lånar tråden för ytterligare en fråga.
Kan man använda dessa produkter på aluminium- och plåtbord också med gott resultat?
Sen har jag sett att många använder vax på olika jiggar till bordsågen. Kan man använda dessa till det också?
Svaret är ja på båda frågorna. Är jiggarna byggda i trä och obehandlade vet jag inte om det fungerar så bra dock.
 
  • Gilla
Bart
  • Laddar…
MDF och/eller Melamin. Ek till skenorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.