Om vi skall ta det på allvar så är frågan fortfarande vad du skall skydda dig ifrån. Det enda konkreta du nämner är brand. Om vi skall ta det som kravspec så räcker det ju med en fristående byggnad *ovan* jord. Vilket blir mycket billigare och enklare. (Friggebod).

Beroende på om du vill ha skydd mot konventionella militära vapen som inte är riktade specifikt mot dig, exv. flygbombning, eller nukleära vapen, eller kemiska, eller biologiska, eller konventionella som *är* riktade mot dig, eller mot sådana som dina grannar skulle kunna få tag på om samhället helt faller samman, och också beroende på vad det faller samman av för skäl, så blir lösningen *helt* annorlunda. (Nåja, inte *helt* annorlunda, men en massa helt olika aspekter blir avgörande). Jag kommer t ex ihåg en lång artikelserie om ett överlevnadskollektiv i mellersta USA där bunkern iofs skulle skyddat alldeles utmärkt mot det kommande nukleära kriget, men i mellantiden hade de svårt att hålla inbrottstjuvar borta... :)

Skall du bara ha ett hål i backen för sakens skull så är det ju bara att gräva.

Här är fö en artikel om en likasinnad i England som gjorde precis det här, http://www.dailymail.co.uk/news/art...ound-bunker-able-withstand-NUCLEAR-blast.html Han hade dock kravspecen klar. Dvs ville skydda sig från kärnvapenkrig inkl. övertryck (det senare är helt meningslöst, men men).
 
Mikael_L
Ja Maya-kalenderns 21/12 2012 klarade vi oss ifrån.
Men å andra sidan är väl Ryssland numera såpass instabilt att vi får gå många år bakåt för att hitta samma situation.

Så jag vet inte. Eller nja, jag vet att jag inte är på väg att bygga en bunker iaf.
 
Y
Ja. Förr lät det ju att det aldrig blir fler krig och försvar inte behövs något mer.

Idag är säpo oroliga då Ryssland planerar attack mot Sverige.

Ångrar ni att ni inte gjorde en bunker?

Jag tror kanske inte att dom attackerar oss, för vad finns det att hämta.
- Men jag tvekar ju lite på lägga större investeringar på gården nu ifall vi kan tvingas fly.
 
Redigerat:
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
en förberedelse för det värsta som kan hända. Vad är det egentligen? Krig? Atombomb? Aliens? Inte sjutton vill man väll sitta i en håla på sin tomt då? Man drar ju fortare än en avlöning härifrån förstås.
Och vart ska du dra då, och hur ? :) Är ju förmodligen inget lokalt problem som uppstår om man har behov av ett rum som TS förespråkar :)
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Till Norge såklart! =) Jag har batmobilen alltid redo så familjen fort kan ta sig till Norge och de norska fjordarna.
 
Gräv ner en cointainer
Makadam O betong +isolerering runt om
Då får du en smidig mancave med!
Funderar själv O göra det på tomten då jag inte vill ha en till utstickande byggnad
I med elvärme O lyse ihop med vent
Givetvis klarar det inte av några större granater
Men man får ett perfekt billigt förråd O lite skydd
 
Svår att läsa for oss som inte prenumerar på tidningen ;)
 
Jasså, det var en sån artikel... Jag citerar en liten del av den så jag inte begår upphovsrättsbrott.

"Närpolisen i Timrå hade fått in flera tips om hembränneriverksamhet av större skala. När den civila bilen från polisen rullade i väg i riktning mot Tynderö så var det för att spana. Helst ta någon på bar gärning.


Tillfället var väl valt. I det underjordiska utrymmet puttrade det för fullt. Ägarna hade inte legat på latsidan. Processen var automatiserad och destillatorn placerad i en nedgrävd plåtcontainer krönt på toppen med en skev altan. Senare visade det sig också att det fanns 14 000 liter mäsk i lager.


En kollega på Sundsvalls Tidnings redaktion, som var i tjänst den här kvällen, minns exakt vad som hände sedan. Utropet över polisradion var distinkt: Explosion i bostad.


– Vi skulle dit och spana, men det gick inte så bra. Vi hann inte, säger Nicke Gärdin.


Troligtvis orsakades haveriet av ett tekniskt fel i processen. Några grannar till den illegala spritfabriken kunde senare vittna om omfattningen av smällen. Enligt Dagbladet såg de "ett plåttak komma flygande över träden".
 
  • Gilla
dennis_f och 2 till
  • Laddar…
K
Denna tråden känns lite aktuell nu med tanke på att konflikten i Syrien verkar eskalera.
 
Jag är lite sugen på en bunker jag med, eller tja det kommer mer bli som en lite stryktåligare jordkällare.
 
Om du har en äldre villa med pannrum kan det vara idé att sätta in ståldörrar på vägen dit och även till garaget om detta ligger i huskroppen. Sedan förebereda med tjocka plywoodskivor för att täcka för alla fönster och ventiler. Se till att ha skyddsvästar, gasmask och vatten lagrat i pannrummet och vapen om du har så du kan slå tillbaka en attack av lokal krigsherre.

Bygga separat skyddsrum eller bunker känns ju lite overkill och ett projekt i 6-7 siffrig klass med dagens priser. Helst skall det vara gjutna valv för att kunna stå emot beskjutning.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…

Här har ni en liten serie av en kille i England som byggde en bunker i sin trädgård.
Inte så långa videor men ni kan få ett hum om hur han går tillväga.
Han har för övrigt många andra helt sanslösa projekt som man kan titta på.
 
  • Gilla
civilingenjören
  • Laddar…
C
Titta igenom hela spellistan Doomsday Preppers på Youtube för inspiration. I ett av avsnitten ser man hur det går om man försöker gräva ner en container (håller inte för sidotrycket). Det går mycket bättre med välvda (rörformade) utrymmen. Detta finns i flera av avsnitten. Titta även igenom videorna från VikingPreparedness. Han har inte byggt någon bunker än men förbereder sig på många andra sätt.

Locke Locke skrev:
[länk]
Den siten behöver fixa https snarast!
 
Har raderat off topic/politik.
/Moderator
 
  • Gilla
Viktor.J
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.