Så mycket erfarenhet har jag inte ännu.
Vi kommer att ha furugolv i vardagsrum och sovrum och de ska såpas. Vad som är vackrast är väl en smaksak men jag tror såpade golv har en viss fördel. Furu är ju ett ganska mjukt träslag som det gärna blir märken i. Men, när man blöter träet så sväller det och märkena försvinner (helt eller delvis, snarare delvis tror jag). Har man då oljat träet så kan inte vattnet tränga ner och då sväller det inte. Sedan har jag även för mig att såpan gör träet hårdare (och därmed mindre känsligt) och varje gång man såpar golvet så blir det lite hårdare.
 
Vi har valt DalaFlodas MaxFuru golv. Det är såpat & borstat. Mkt snyggt!
 
Vi funderar på att såpa golvet i vårt hus, men jag saknar nån ordentlig beskrivning på hur man gör, tex vilken såpa man använder, hur den ska spädas ut etc. Nån som har bra tips att komma med, eller någon bra sida att tipsa om där de tar upp såpning av golv?
 
Sara -> Vi har också tänkt köpa Dala Floda MaxFura! Kul att höra åsikter om det av någon som redan har det!! :D
En fråga: MaxFura är ju lite "räfflad" efter borstningen, det blir möjligen inte svårare att hålla det rent pga det??

Vi ska ha furugolv i hela huset förutom entré, bad och tvättstuga, och vi har funderat på att lägga MaxFura i köket och hallen där det är mer slitage och Dala Flodas vanliga furugolv i vardagsrum och sovrum.
 
Tänk på att såpade/oljade golv kräver mer underhåll än lackade golv och det tar flera år innan man får en hård, slitstark yta på ett såpat golv. Ytan på ett såpat golv känns också lite fet. Men visst, träkänslan är kommer ju fram på ett helt annat sätt än på lackade golv.
 
ab-cd skrev:
Tänk på att såpade/oljade golv kräver mer underhåll än lackade golv och det tar flera år innan man får en hård, slitstark yta på ett såpat golv. Ytan på ett såpat golv känns också lite fet. Men visst, träkänslan är kommer ju fram på ett helt annat sätt än på lackade golv.
Det är riktigt. Åtminstone om man ser på kort sikt och om vi begränsar oss till mjuka träslag. Vet inte hur det är med oljade golv men skurgolvet kräver mindre underhåll med tiden. I början får man kanske skura en eller två gånger om året men med tiden så blir det mer sällan. Har du ett lackerat furugolv så blir det garanterat märken och hack i golvet som du vill slipa bort. Då får du slipa om hela golvet och lacka det. Ett skurgolv "lagar" man varje gång man såpar det och ett skurgolv slipar man aldrig (om man inte vill förstöra det). Skura eller slipa, jag vet inte vilket som känns jobbigast.

Vill man ha lackat golv tror jag det är bätte att välja ett hårdare träslag.
 
Charmen med ett oljat furugolv är ju just att det slits med åren! ;D
 
marge skrev:
Charmen med ett oljat furugolv är ju just att det slits med åren!  ;D
Precis. Samma sak gäller skurgolv. De blir bara vackrare och vackrare med tiden. Annat är det med lackade golv som bara kan bli fulare :)
 
Kul att se att det finns dem som lagt furugolv även i köket!  :D
(då är det inte bara vi som är ute och cyklar då vi tänkt lägga i köket...)

Har ni möjligtvis vattenburen golvvärme under och hur har i så fall golven reagerat på det?
 
Marge: Vårt golv är inte inlagt än. Det kommer att läggas v9. Vi ska ha det i vardagsrummet, halva hallen & i köket. Har både pratat med säljare & kollat på DalaFlodas hemsida & enl dem så ska det inte vara någon fara att hålla det rent.
Vi ska inte ha golvvärme under det men enl DalaFloda själva så ska det fungera bra med golvvärme till golvet.
 
:D

För 18 år sedan lät jag lägga in massiva breda furuplankor i hela min lägenhet, dvs även köket. Sedan lutade jag golven i 2 omgångar och efter det så såpade jag in det 3 gånger. Det har "hållit färgen" och inte gulnat mer än någon grad, kanske. Rummen skurar jag bara var 5-6:e år och köket en gång per år.
Jag har ingen golvvärme under men i 1800-tals stenhus i stan så är det en ganska jämn temperatur där året om.

Det stämmer att golvet får en grågul ton med åren, men jag har inte kunnat jämföra med något lutat och oljat golv. Det enda jag försöker hålla koll på är fett-, rödbets- och rödvins-fläckar, så jag kan ta bort dem snarast. Blir det ett hack (sällan) så häller jag lite varmt vatten där eller lägger en blöt skurduk på, så att träet kan suga upp så mycket det behöver för att "resa sig upp" igen! ;)

Fortfarande lika glad över mitt val för lägenheten.
I huset jag bygger ute på landet får jag nog tänka mig för lite, då man troligen springer in och ut med skor på sig från hall och altan mm. Åtminstone hallen bör nog vara mer praktisk och lättstädad. :)

Helena med den mycket fuktiga och läckande
Sverige Stugan

 
:D
Ja, precis så har jag det också, det går utmärkt även i köket. Nu har jag haft det i 18 år och har aldrig ångrat mig. Den lut jag använde heter Faxe Lut och finns också i färgaffärerna. Det användes av bl.a. ett Norskt Museum som hade tusentals gäster och de tyckte det var lättskött ... :)

Helena med.....
Sverige Stugan
 
Jag lade in ett massivt furugolv i köket i en tidigare lägenhet för några år sedan. Jag valde att kalkskura och såpa golvet (hittade receptet i nån biblioteksbok där man talade sig varm för detta). Kan dock inte rekommendera detta alls! Det blev jättesnyggt i början men fettstänk från spisen + annat spill fläckade golvet och det blev fult otroligt fort. Jag slipade om golvet och lackade med vitpigmenterad sidenmatt golvlack istället, vilket var betydligt mindre underhållskrävande.
Jag tycker att även om gamla golvbehandlingsmetoder kan ha sin charm och att det inte låter som särskilt mycket jobb att såpskura golvet regelbundet - varannan vecka skulle man skura enligt författarna till boken som jag läste - så finns det faktiskt roligare saker att ägna sin tid åt än att underhålla sina golv.
 
Vi ha lutat först med vitpigmenterad lut.
Sen oljat med vitpigmenterad olja, 2 varv.
Sen "underhållssåpar" vi med vitpigmenterad såpa sisådär 1-2 gånger per år. Däremellan vaskar vi golvet som vanligt, ibland med vanligt Grummesåpa (som är för uttorkande egentligen) och ibland med en svagare lösning av vitpigmentsåpan. Jag är en slö en, städar inte i onödan, och jag upplever golvet som lättstädat!

Furugolv är mjukt, därav passar det bättre att olja eller såpa. Lackens hårda yta passar bättre på hårdare träslag. Lack "krackelerar" på det mjuka. Det sköna med furugolv är ju den lena varma ytan. Men det är klart, jag har haft lackat furugolv också, och det är bättre än "ekgolv" enligt min smak. Dock upplevde jag lackat furugolv som "svårstädat" för skiten kilade sig fast i sprickorna...

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.