Har en Baxi fläktstyrd vedpanna hur ska man ställa in den så den brinner hela tiden har en 1000l acktank, den går upp till 90g hur än jag gör, primär och sekundär luft hur ska jag ställa in dom
 
Den ska gå upp till en temperatur i den nivån. Det är meningen. Vad har du för panna och problem?
 
Baxi bonus Light när man eldar upp i acktank så går den upp till 90 till 93g slår fläkten av men den startar inte sen så man får starta den själv lite dumt ska man inte ställa in den så den kan gå över natten när man kör värme i elementen,
 
Nej, tanken är att den ska brinna på full effekt och ladda tanken. Sedan tar du värme från tanken när elden brunnit ut. Det är inte meningen att pannan ska reglera effekten. Att fläkten slår ifrån är mer ett överhettningsskydd.

Jag har en annan modell från Baxi, den är byggd så att den trotts allt ska starta fläkten när temperaturen går ner. Men när den står still går rökgastemperaturen ner, så pannan tror att det brunnit ut. Sannolikt är det samma sak med din. Men man ska inte elda mer än vad tankarna kan ta emot.
 
Ok, jag fattar tror jag Tack för svaret
 
kulle
Låter som du skulle behöva minst 1000 L till, hellre för mycket ack volym än för lite.
 
  • Gilla
Elffors och 1 till
  • Laddar…
för lite ackvolym minst 2000l. får du inte in mer ackar så byt till bergvärme, du kommer aldrig bli nöjd med ett felspecat vedsystem.
 
Jag har en annan Baxi. Jag håller med om att det är lite av en konstruktionsmiss att fläkten inte går igång när den har varit överhettad. Min var en tidig version som dessutom stängde av laddpumpen, med riktig överhettning som följd. Men jag håller med föregående talare, du behöver större tankvolym för att det ska funka bra.
 
Det saknas information från TS hur varm tanken är i toppen och botten när fläkten stannar.
Hur lång tid har gått efter upptändning när fläkten stannar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.