Mina köksluckor från år 2010, vitkalkad björkfaner, är som nya.
Inga kvalitetsproblem, tvärt om!
 
Kanske som biltema, vissa saker är riktigt bra kvalitet, andra är bara skit. Dvs att kvaliteten är ojämn mellan produkter och över tiden... Och kombinerat med att vissa skvätter och ångar i köken och andra inte utsätter köken för mycket fukt alls gör att variationen och hållbarheten blir extremt olika.

Jag har annars trott att lackad MDF var överlägset de folierade spånskivorna, men kanske finns inte ens spånskiva kvar i luckor? Allt, även det folierade, är MDF??? För spånskiveluckorna kan ju inte bara svälla, skruvarna fäster ju inte i spånskivan så hela gångjärnet trillar lös...

Sen kan man fråga sig, är tex ballingslöv med MDF och spånskivestomme (och 3 gånger dyrare) 3 gånger bättre än IKEA, eller kanske räcker något bättre för att lacken inte ska släppa in fukt, det kanske krävs en väldigt liten kvalitetssänkning för att fukten ska tränga in, att det är en konstruktion precis på gränsen, de har optimerat ned till precis där det håller... Om det finns små variationer i produktionen så hamnar mycket under gränsen där det inte tål fukt...
 
KnockOnWood KnockOnWood skrev:
Mina köksluckor från år 2010, vitkalkad björkfaner, är som nya.
Inga kvalitetsproblem, tvärt om!
Hej vi hade tidigare ett Dala Floda kök i nästan 20 år med lackade furuluckor, inga problem. Samma städrutin och diskmaskin samt infälld diskbänk
 
J JohanLun skrev:
Kanske som biltema, vissa saker är riktigt bra kvalitet, andra är bara skit. Dvs att kvaliteten är ojämn mellan produkter och över tiden... Och kombinerat med att vissa skvätter och ångar i köken och andra inte utsätter köken för mycket fukt alls gör att variationen och hållbarheten blir extremt olika.

Jag har annars trott att lackad MDF var överlägset de folierade spånskivorna, men kanske finns inte ens spånskiva kvar i luckor? Allt, även det folierade, är MDF??? För spånskiveluckorna kan ju inte bara svälla, skruvarna fäster ju inte i spånskivan så hela gångjärnet trillar lös...

Sen kan man fråga sig, är tex ballingslöv med MDF och spånskivestomme (och 3 gånger dyrare) 3 gånger bättre än IKEA, eller kanske räcker något bättre för att lacken inte ska släppa in fukt, det kanske krävs en väldigt liten kvalitetssänkning för att fukten ska tränga in, att det är en konstruktion precis på gränsen, de har optimerat ned till precis där det håller... Om det finns små variationer i produktionen så hamnar mycket under gränsen där det inte tål fukt...
Hej då den expert på att lacka kök och annan inredning inspekterat våra skadade luckor sagt att denna lucka är inte grundmålad utan bara topplackad. Där är problemet med denna lucka från Ikea. Han har målat köksluckor i 30 år så han borde veta.
 
Jag läser denna tråd och blir glad att vi inte rev ut vårt gamla Tibrokök utan bara målade om luckorna. Köket har suttit sedan 1995 och är fortfarande i fint skick. Lackad/målad MDF som blivit både nedblött av spill och stänk samt ångad från diskmaskin.
 
  • Gilla
phosun och 1 till
  • Laddar…
K Kjell W skrev:
Hej en fråga är det någon som vet prisskillnad mellan vanlig mdf och den som är mer vattenhärdig tror den heter v113 eller nåt sånt. Att bearbeta?
Om man kollar den här annonsen, så ser det inte ut att vara någon större prisskillnad.
https://m.blocket.se/vi/MDF___skivor_69602790.htm
Förstår faktiskt inte drivkraften i att medvetet tillverka en undermålig produkt.

ALLA biltillverkare har skötselanvisningar för bilens lack, ska tvättas regelbundet osv.
Inte många, inklusive mig själv som följer anvisningarna, men om lacken efter vintern helt plötsligt skulle spricka och ramla av så skulle jag bli väldigt missnöjd, få skulle klaga på min bristfälliga tvätt av bilen.

På samma sätt kan man förvänta sig att ett kök ska klara normalt användande, vissa torkar av och putsar andra gör det inte.
Enda skillnaden ska vara att det ena är rent och det andra smutsigt, men förväntar jag mig att det ska tåla.
 
  • Gilla
Enolf och 3 till
  • Laddar…
A
T Polos skrev:
Men du skriver att luckorna hade vissa skador innan du flyttade in så då är det väl inte bara EN gång eller ?
Ena slaskdörren och två lådfronter (på var sin sida om diskmaskinen) hade lacksläpp på kanterna (i vertikal ledd) när jag flyttade in.

När barnen diskade blev bägge slaskdörrar och golvet överspolade. Då blev luckorna fula på framsidan (krackeleringar och svullnad), trots att jag torkade direkt.

Men fixar jag till slaskluckorna, frysluckan och 3 lådfronter så blir 13-åriga köket i toppskick igen. Jag har ju ändå totalt 31 luckor och lådfronter.

Men det är en massa jobb! IKEA lovar 25 års garanti, som jag inte kan få och jag kan heller ej längre köpa nya luckor, eftersom de inte längre säljs.
 
A Allinug skrev:
Ena slaskdörren och två lådfronter (på var sin sida om diskmaskinen) hade lacksläpp på kanterna (i vertikal ledd) när jag flyttade in.

När barnen diskade blev bägge slaskdörrar och golvet överspolade. Då blev luckorna fula på framsidan (krackeleringar och svullnad), trots att jag torkade direkt.

Men fixar jag till slaskluckorna, frysluckan och 3 lådfronter så blir 13-åriga köket i toppskick igen. Jag har ju ändå totalt 31 luckor och lådfronter.

Men det är en massa jobb! IKEA lovar 25 års garanti, som jag inte kan få och jag kan heller ej längre köpa nya luckor, eftersom de inte längre säljs.
Har du kollat med Ikea om luckorna, jag har köpt luckor från Ikea som inte säljs på varuhus längre men måste finnas på grund av garantin. Dom beställdes från Tyskland tog några veckor men som jag förstår så måste dom ha alla luckor i lager eller tillverka så länge det finns garanti.
 
  • Gilla
Tulo123
  • Laddar…
Hej
Peter2400 Peter2400 skrev:
Om man kollar den här annonsen, så ser det inte ut att vara någon större prisskillnad.
[länk]
Förstår faktiskt inte drivkraften i att medvetet tillverka en undermålig produkt.

ALLA biltillverkare har skötselanvisningar för bilens lack, ska tvättas regelbundet osv.
Inte många, inklusive mig själv som följer anvisningarna, men om lacken efter vintern helt plötsligt skulle spricka och ramla av så skulle jag bli väldigt missnöjd, få skulle klaga på min bristfälliga tvätt av bilen.

På samma sätt kan man förvänta sig att ett kök ska klara normalt användande, vissa torkar av och putsar andra gör det inte.
Enda skillnaden ska vara att det ena är rent och det andra smutsigt, men förväntar jag mig att det ska tåla.
Hej Tack för länken det verkar ju inte vara så att prisskillnaden inte är avgörandeför att inte välja en mer fukttrög skiva. Borde väl inte vara sämre att bearbeta och måla. Kollade på ett annat ställe att dessa skivor användes utomhus och att provmetoden är bla att sänka ned den i vatten några timmar, I kylan samt sedan göra hållfasthetsprov. Det
 
A
T Polos skrev:
Har du kollat med Ikea om luckorna, jag har köpt luckor från Ikea som inte säljs på varuhus längre men måste finnas på grund av garantin. Dom beställdes från Tyskland tog några veckor men som jag förstår så måste dom ha alla luckor i lager eller tillverka så länge det finns garanti.
Nej, jag har hört om andra som försökt kolla upp Faktum-luckor. De som finns kvar är enbart för godkända reklamationer. IKEA hade för inte länge sedan en lucka Kroktorp (för METOD) som liknade Ståt. Den verkar heller inte säljas längre.

Jag försöker hålla koll på Blocket etc, men Ståt-luckorna försvinner snabbt där.
 
A Allinug skrev:
Nej, jag har hört om andra som försökt kolla upp Faktum-luckor. De som finns kvar är enbart för godkända reklamationer. IKEA hade för inte länge sedan en lucka Kroktorp (för METOD) som liknade Ståt. Den verkar heller inte säljas längre.

Jag försöker hålla koll på Blocket etc, men Ståt-luckorna försvinner snabbt där.
Hej
Polos det stämmer. När jag reklamerade mina luckor och fick avslag, ville jag köpa nya vilket jag nekades. Det var innan den firma som skall renovera mina luckor konstaterat att det saknas grundfärg. Se mina inlägg. Den här veckan har ärendet lyfts långt över reklamationsavdelningen inom Ikea
A Allinug skrev:
Nej, jag har hört om andra som försökt kolla upp Faktum-luckor. De som finns kvar är enbart för godkända reklamationer. IKEA hade för inte länge sedan en lucka Kroktorp (för METOD) som liknade Ståt. Den verkar heller inte säljas längre.

Jag försöker hålla koll på Blocket etc, men Ståt-luckorna försvinner snabbt där.
 
K Kjell W skrev:
Hej
Polos det stämmer. När jag reklamerade mina luckor och fick avslag, ville jag köpa nya vilket jag nekades. Det var innan den firma som skall renovera mina luckor konstaterat att det saknas grundfärg. Se mina inlägg. Den här veckan har ärendet lyfts långt över reklamationsavdelningen inom Ikea
Hej
Om Ikea skicka utbytesluckor eller jag fått köpa nya, hade jag inte fått vetskap om att mina luckor inte var grundade
 
Solari Solari skrev:
Har Ståt i sommarhuset. Sattes in runt 2005 nån gång om jag minns rätt.

Inte tillstymmelse till färgsläpp eller krackelering på någon av luckorna. Har diskmaskin med Ståt-lucka och inga problem där heller.

Misstänker att ni som har problem tror man kan behandla luckorna hur som helst.

Var ju en generalisering och ett dumförklarande som heter duga. Vad vet du om någon som har kommenterat här i tråden? Jag har Ståt i huset sedan 2006/7 , har inte misskött dem på något vis och har fått problem med några luckor. Att du då ska säga att det är för att jag tror jag kan göra vad som helst med luckorna är ju bara så befängt. Att du haft tur och dina luckor hållit bra betyder det inte att alla andra har gjort något fel med sina eller att det kan finnas kvalitetsproblem i vissa serier.....
 
  • Gilla
Enolf och 1 till
  • Laddar…
Hej jag kan nu tala om att dom ringt från Ikeas reklamationsavdelning och sagt att dom kände till problemet med luckorna. Dom beklagade sitt bemötande och jag hoppas vi kommer till en uppgörelse. Tack för allt ni bidragit med.
 
  • Gilla
Tulo123 och 6 till
  • Laddar…
hsd
Grattis (y)
Skönt besked, hoppas de lämnar ut problemfria ersättningsluckor till Dig och alla andra
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.