Hej,
Vi har just köpt en lägenhet i en fastighet från 1944 och ska öppna upp väggen som delar köket och vardagsrummet för att få ett stor valv emellan. VI ska alltså inte ta väggen hela vägen mot taket eller mot de andra väggarna.
Väggen är 9 cm bred i lättbetong, har redan ett stor fönster öppnat emellan och går inte parallellt med takstolarna i fastigheten. När jag tittar på ritningen på fastigheten så uppfattar jag det som att trapphuset samt väggarna som skiljer lägenheterna är de som är bärande. Stämmer detta?
Bifogar ritning och bild av väggen.
 
  • Utsikt genom ett fönster i en vägg som skiljer kök och vardagsrum, visar en del av köket och belysning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av lägenhetsplan från 1944 med markerad vägg som ska öppnas mellan kök och vardagsrum.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
A ahfs skrev:
När jag tittar på ritningen på fastigheten så uppfattar jag det som att trapphuset samt väggarna som skiljer lägenheterna är de som är bärande.
Ja, det är en rimlig tolkning av ritningen, men det blir väldigt stora spännvidder på golvbjälkarna så jag blir ändå lite tveksam. Jag gissar med ledning av ritningen att ytterväggar, trapphus och lägenhetsskiljande väggar är av mursten (dvs tegel). Hur är bjälklagen utförda? Om det är träbjälklag, finns det någon detalj, t.ex. i innertak eller annanstans som kan ge vägledning om golvbjälkarnas riktning? Vid denna tidpunkt förekom även bjälklag av betong samt bjälklag av kombinerat stål och trä. Hur känns det när ni hoppar på golvet?
 
J justusandersson skrev:
Ja, det är en rimlig tolkning av ritningen, men det blir väldigt stora spännvidder på golvbjälkarna så jag blir ändå lite tveksam. Jag gissar med ledning av ritningen att ytterväggar, trapphus och lägenhetsskiljande väggar är av mursten (dvs tegel). Hur är bjälklagen utförda? Om det är träbjälklag, finns det någon detalj, t.ex. i innertak eller annanstans som kan ge vägledning om golvbjälkarnas riktning? Vid denna tidpunkt förekom även bjälklag av betong samt bjälklag av kombinerat stål och trä. Hur känns det när ni hoppar på golvet?
Tack för bra svar! Taket är av betong och jag gissar också att detsamma gäller golvet då! Förändrar det något?
 
Det bidrar till ökad förståelse. Väggen är säkert inte bärande. Det har jag egentligen inte trott tidigare heller, men det är bäst att ha helheten klar för sig. Ni kan lugnt såga bort delen som är under öppningen.
 
J justusandersson skrev:
Det bidrar till ökad förståelse. Väggen är säkert inte bärande. Det har jag egentligen inte trott tidigare heller, men det är bäst att ha helheten klar för sig. Ni kan lugnt såga bort delen som är under öppningen.
Vad härligt! Super! Tack så mycket för din hjälp!
 
  • Gilla
zaandra
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.