Tänkte lägga upp en tråd med som rör min (vår) badrumsrenovering..
Det enda som är bytt i badrummet sen 1973 är toaletten och blandaren, annars är allt "orginal"...
Inte så länge till ....
DSC_0032.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Första frågan;
Vi ska ha en sån här Ikea-kommod, och frågan är då hur man ska planera för de två vattenuttagen/avlopp/2x eldosa som ska sitta "i" kommoden?
kommod.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ska man ha varmvatten i en, och kallvatten i en? (med cc 150 mm vilket verkar någon form av standard?) Eller ska man bara dra ut dem cc 40 mm i den ena? Vatten och avlopp på ena sidan, el på den andra?

Ska bygga "säker vatten-vägg" (dvs 15 mm plywood bakom våtrumsgipset) behöver jag kortla bakom skivan för kommoden? Har två klättrande barn och tänker inte ha ben på kommoden ....
 
Åsa Lund
c/c 150 på blandare är standard i resten av europa, 160 i Sverige. Dra rören c/c 40 generellt, finns blandare även för detta
 
Jag hade kortlat för säkerhets skull i vart fall.

Din tvättställsblandare ansluter du med slang så det är inte så petnoga hur du gör där, förslagsvis så släpper du ut rör ur väggen med c-c 40 mitt under det ena tvättstället.

Avloppet är väl snyggast om du gör två utlopp genom väggen för, så har du inget som går ner på golvet.
 
Tack för svaren!

Nu har vi kommit lite längre ...

Har rivit träet på väggen, och upptäckt att den är 45 tjock .. Vattenrören till toa/handfat/dusch/bidé är dragna rakt genom väggen, och anslutna till VV-beredare enligt bilden nedan .. Rören som går in i väggen är till bidén. Frågan är om man ska stjäla iden rakt av, och dra de nya rören rakt igenom den nya förstärkta väggen? Fråga nummer två är hur man enklast skarvar nya kopparrör mot de gamla järnrören?
DSC_1655.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Nån som har några ideér på hur man enklast förstärker väggen så den motsvarar "säker vatten"-väggen? Reglerna säger ju min 75 mm reglar på 450 cc ... Eftersom badrummet är 1600 mm brett vill jag stjäla så lite utrymme som möjligt... Ska man riva bort de kortlingar som sitter och sätta nya 75 mm reglar på 450 cc och bara lämna de gamla 45 mm reglarna?

DSC_1656.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det här badrummet är ju klart sedan länge, finns det något syfte med att uppdatera? :crysmile:

För att svara på min egen fråga ovan; jag satte 75x45 reglar "utanpå" det andra regelverket, limmade/skruvade alla punkter. Säkert inte helt "com il faut" men det blev med limmad 15 mm spån och limmad våtrumsskiva riktigt stumt.

Tyvärr är det rätt svårt att ta bra kort på resultatet, men alltid inspirerar det väl någon .. :D
 
  • Inre ramverk av träreglar för badrumsrenovering med rörinstallationer och en borr.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Modern dubbelsidig badrumshandfat och badkar med vit och mönstrad kakelvägg samt lila golvplattor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Renoverat badrum med vita tak och kakelväggar samt mönstrad kakel på ena väggen och infällda spotlights.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ett renoverat badrum med vita kakelväggar, trädörr och trähylla med dekorationer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
  • Gilla
helrob och 2 till
  • Laddar…
Hoppla, jag tror du missade en sisådär 48 bilder däremellan... ;)
Klart vi vill att du skall skriva mer och lägga till fler foton från byggprocessen!
 
BirgitS
Och lite om hur du tycker att det har fungerat under de år som gått och om det är något du idag tycker att du borde ha gjort annorlunda eller är mer förtjust i än du trodde.
 
Dalbotant Dalbotös skrev:
Hoppla, jag tror du missade en sisådär 48 bilder däremellan... ;)
Klart vi vill att du skall skriva mer och lägga till fler foton från byggprocessen!
Jag plockade ut lite väl valda delar som jag hade i telefonen, tror de är ganska representativa .. :D

Blev iofs bara 15 till men ... lägger lite text emellan, vi får se hur det blir ....
Renoveringsprojekt bakom badkar med obehandlat, delvis murket trä och en synlig golvränna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så där såg det ut bakom badkaret, obehandlat trä från 1973. Lite murket på nån enstaka bräda längst ner, men snustorrt bakom...
Renoveringsprocess i badrum med öppet golv och synliga golvreglar, plywood, isolering och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete bakom badkar med nya golvreglar, VVS-installationer och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Rev ut golvet och lade en extra uppsättning golvreglar mellan. Ny brunn, såklart...
Renoveringsprojekt med plywoodvägg och extra reglar, isolering synlig, rörmokeri och byggverktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

15 mm plywood, och passade på att lägga 45 mm extra isolering på ytterväggen.
Renoverat badrum under uppbyggnad med plywoodväggar, verktyg och byggmaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Obehandlat betonggolv och gula väggar i ett badrumsrenoveringsprojekt med synlig avloppsinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Skruva och limma våtrumsskiva. Gissa vart jag såklart satte en skruv ... :rolleyes:
Obehandlat trä och golvreglar bakom badkar, elektriska kablar och en guldränkslang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

28x35 list i taket, drog ström till handdukstorken via taket, badkaret fick 3x2,5 mm3 kabel genom golvet och en egen 16A säkring.
Renoveringsprojekt som visar en vägg med våtrumsskiva och synlig elledning i taket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Testar LED-spottar
Renoveringsprocess med våtrumsskivor på vägg intill mönstrad kakel, synlig elinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inte lätt att sätta folien, det blev bubblor ..
Renoveringsprocess av badrum med blå våtrumsskivor på väggen, golvreglar och isolering synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renovering av badrum med halvfärdig tvättställsskåp och väggar delvis täckta med kakel och isolering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renovering av badrum med badkar delvis täckt av skyddsplast, rörarbete synligt och kaklade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

"Platsbyggt" badkar .. Var tvungen att skruva isär stativet för att få in det ...
Ett nyinstallerat kromat handdukstork på en kaklad badrumsvägg bredvid ett hörnbadkar med synliga rörinstallationer under.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoveringsarbete i badrum med tänger fastklämda på en träkonstruktion, kaklade väggar och elinstallationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat badrum med kaklade väggar, hörnbadkar, LED-spottar i taket och synliga rör under badkaret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Pågående renovering av badrum med en delvis demonterad träinredning framför kakelvägg och ett badkar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Renoverat badrum med dubbelhandfat, skåp med LED-belysning och vitt badkar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Luddis_1 och 4 till
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Och lite om hur du tycker att det har fungerat under de år som gått och om det är något du idag tycker att du borde ha gjort annorlunda eller är mer förtjust i än du trodde.
Jag är riktigt nöjd fortfarande, men såklart, det finns några saker jag inte skulle gjort om ..

1: Flytspackla själv. Det blev många timmars efterarbete med slip och betongspackel ... slutade i alla fall med att jag inte blev helt hundra nöjd. Hade lejt bort det idag.
2: När jag satte betongplattorna på väggen så var jag lite snål med att fukta dem innan jag fogade dem, så det blev ganska mycket små sprickor i fogen eftersom plattorna suger i sig fukten från fogen .... Även om jag fuktade den efteråt enligt konstens alla regler så räckte det nog inte ....
3: Kollat noggrannare på de vita plattorna, det skiljde rätt rejält i storlek på dem, trots att de kom från samma batch. Som tur är så var det planerat för vit fog, annars hade det varit mindre snyggt på ett par ställen.
4: Cascos fog, som var alldeles för lätt att tvätta ur färgen i. Den ska vara mörkbrun på golvet. Har provat andra märken sen dess, bla. köpte jag svart från Bostik och den var grym!

Saker jag är extra nöjd med;
1: Sensorn i taket, och lyset under kommoden! Tror jag läste om det i nån tråd här på byggahus, och det är grymt! Led-slingan under kommoden tänds alltid av sensorn, medans spottarna i taket går att stänga av med knappen .. så på natten när man går upp på natten för att "hälla av potäterna" så slipper man bli bländad av 12 watt LED ...

2: Eluttagen i kommoden och bredvid spegeln! Minimalt med jobb, men det är guld värt när det ska blåsas hår och laddas eltandborstar!

3: "Allt hänger på väggen" - visst, det är lite jobb att bygga väggen efter förutsättningarna, men när väl toan och kommoden hänger där så är det mycket lättstädat .. Även "inbyggd", måttbeställd spegel är enkel att putsa ..

4: Två stycken beröringsfria blandare! En för varmvatten = handtvätt, och en för kallvatten = borsta tänderna! Minimal köbildning för barnen ...

5: Kostnaden. Totalt landade allt på lite under 90 tusen, och då är det med verktyg för kanske 4-5 tusen, och ett badkar för 21 ...
 
  • Gilla
Luddis_1 och 5 till
  • Laddar…
Saker jag skulle gjort annorlunda idag?
1: Jag skulle satt igen fönstret och byggt en "duschkabin". .. 20000 kr på ett badkar var helt onödigt egentligen, speciellt när man har ca 5 kvm golvyta att leka med... på samma golvyta som badkaret kunde man byggt en schysst "hotelldusch", helt inglasad vilket hade förändrat behoven av tätskikt i rummet. Idag har jag folie i hela rummet, vilket blev ganska dyrt. Hade man byggt in duschen hade jag nog satt våtrumsmatta där, och målat tätskikt (och kaklat) utanför duschen ...

2: Hade ovanstående blivit gjort hade jag haft utrymme att bygga in hela toaletten i väggen, nu blev det en låda utanpå för att få plats med badkaret. Det är jag inte helt hundra nöjd med...

3: Planerat mera! Ritat noggrannare, beskrivit mer i text vad jag skulle göra. Och funderat över hur lång tid allt skulle ta. Nu slutade det på fyra månader... :thinking:
 
Redigerat:
  • Gilla
Luddis_1 och 6 till
  • Laddar…
Men det är ju samtidigt riktigt snyggt!!
Gjorde du allt på egen hand? Skulle du kunna förklara momentet med sensorn i taket, den är "enbart" dragen till ledlisten under kommoden och kopplas via ett drivdon?
 
michfris michfris skrev:
Men det är ju samtidigt riktigt snyggt!!
Gjorde du allt på egen hand? Skulle du kunna förklara momentet med sensorn i taket, den är "enbart" dragen till ledlisten under kommoden och kopplas via ett drivdon?
Tack!

Japp, jag har gjort allt själv, förutom att lägga kabeln till golvvärmen (krav för att få garanti på kabeln) och koppla in elen.

Vad gäller belysningen så säger en bild mer än tusen ord! :D
 
  • El-schema för hemmabygd belysning med spottar och RGB LED-list styrd av strömbrytare och närvarosensor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
sam820921
  • Laddar…
världsklass, det där borde man ta efter.. Hur lång eftergångstid har du på sensorn?
 
michfris michfris skrev:
världsklass, det där borde man ta efter.. Hur lång eftergångstid har du på sensorn?
4-5 minuter ungefär ..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.