...i en erbarmligt usel 16mm flexslang. Den var sladdrig och besvärlig att dra i en koax från början och nu skulle jag gärna vilja klämma i en cat5e också (räcker för mig). Dessa båda typer av kablar finns i 5mm-varianter och man kan ju tycka att det borde fungera att dra i två stycken? Sträckan det handlar om är under 15 m, men det finns ett par hyfsat skarpa böjar på vägen. Läste nån tidigare tråd som dragit i tre datakablar/koax i flexslang, men som sagt, två räcker en bit för mig.

Vilka är grundtipsen? Att dra ut befintlig koax ihop med dragfjäder och sedan koppla/binda på de två som ska in. Men kan jag underlätta genom att t.ex. smörja in kabeln jag drar ut och hoppas den skaver av sig? Smörja de båda nya?
 
L
Problemet är inte att dom får plats ,problemet är om slangen inte är uppfäst ordentligt så den korva sig när det tar emot lite , blir som en svinknorr ,
Det sätt du säger fungerar , se bara till att du smörjer fjädern utmed hela längden när du drar i den , då finns en grund i början , och sedan smörja kablarna vid idragning
Tar det emot , dra inte för hårt , utan backa några decimeter och fram igen , ni behöver vara två , en drar en knuffar på , det brukar fungera
Ok framför allt se till att kopplingen sitter fast så det inte släpper , som info , småtrådarna är inte starka och klena , fjäderns öga att fästa i är vass på kanterna , så det är inte fel att runda dom kanterna , så dom inte skär av när du drar
 
  • Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
L
Huvudet jobbade ;)Ett tips när du kopplar på dom tunna är , du skär upp skalet på längden
ca 1 decimeter kopplar småtrådarna , viker ner dom tejpar , sedan tar du skalet upp på fjädern och tejpar dom så att det blir en mjuk övergång , ingen kant som kan fastna mot rillingen i slangen , då får du ett ganska säkert fäste som stärker upp det hela
 
  • Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
Låter bra. Jag kommer att prova men vet inte när - riskerar ju att bli av med parabolen (men jag har fiberTV också iofs ;)
 
Jag tog hjälp av frugan när jag drog dubbla cat6 i flexrör. I med en hel del diskmedel, sen drog hon och jag matade. Det gick bra tills hon började få yes diskmedel på fingrarna vilket gjorde att det var hyfsat svårt att få grepp om kablarna för att dra. När vi fastnade (vilket vi självklart lyckades med) gick jag upp på vinden och kapade slangen försiktigt och drog från mitten, drog på en flexskarv och körde vidare. Om det kniper med långa längder är det nästan mer värt att dra kabeln i delar, sen skarva ihop.

Om det absolut inte går att få i dubbla kablar kan du ju avsluta med en switch. Det går även att få ut 2 st 100mbit uttag från en kabel genom att splitta kabelparen på korrekt sätt. Beror på vad nätet skall användas till.

Kan väl nämna att när jag fastnade gjorde jag det med dubbla cat6-kablar men då hade jag en 20 mm flexslang...

Om du och en vän gör det, se till att vännen drar och du matar. Det är nämligen rejält ansträngande att dra när det väl fastnar :)
 
L
Använd inte diskmedel , matolja , eller annan olja , när det blir lite torrt i rören så fastnar dom med tvärnit , och går inte att backa , allra helst om det är slang
Det finns smörja för det , kanske onödigt att köpa en hel burk , gå in till el-firman XXX , dom har och fråga om dom har , ta med an burk och erbjud lite kaffabrödspengar
 
L Liteavvarje skrev:
Använd inte diskmedel , matolja , eller annan olja , när det blir lite torrt i rören så fastnar dom med tvärnit , och går inte att backa , allra helst om det är slang
Det finns smörja för det , kanske onödigt att köpa en hel burk , gå in till el-firman XXX , dom har och fråga om dom har , ta med an burk och erbjud lite kaffabrödspengar
Det är säkert sant. Anledningen till diskmedlet var att senaste elektrikern jag hade på plats använde det när vi körde fast :) (men då var det eldragning och inte nätverkskabel). Han matade i djävulusiskt mycket men då matade vi nerifrån och upp och inte uppifrån och ner. Har för mig att vi klämde i 5-6 ledare i 16 rör vilket skapade ett visst motstånd.
 
L
Ajabaja så många , dom får du aldrig ur mer , men kanske inte behövs heller
Men ja vet att det går att få i 7 st om dom lägges utan att korsa dom , måste kammas som det heter
 
just i det fallet var det nog bara 5. Sen utrymmet för allt diskmedel förstås...

Längden vi drog var så kort. Borde kunna få ut en i taget om de behöver bytas.

Men nej, det där blir ungarnas problem när de tar över huset :). Det är några år kvar.
 
Glidex är silikonbaserat och bör helst undvikas. Dels blir det nästan omöjligt att måla om det kommer minsta stänk på en vägg och dels kan det leda till kontaktproblem i elektriska anslutningar och brytare. Det är nästan omöjligt att hindra silikon från att krypa med tiden.

Elektriker som använder diskmedel skulle man tvinga att vara med när något ska bytas. Rören är förstörda, eller i alla fall igenklistrade.

Använd t ex 3M Lub-i som finns i olika storlekar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.