Ska man ha större eller mindre plattor? :-/
Kan man lägga plattorna på något sett att det förstorar rummet? Är det någon som har fått ett litet badrum att se stort ut och kan tips mig? Visa gärna en bild om det finns. :)
 
Jag har för mig att man allmänt rekomenderar mindre plattor till mindre rum, men om det har med att få rummet större eller mer estetiskt utseende att göra vet jag ej.
 
Ett bra sätt att få rummet att se större ut är att använda sig av speglar. Inga små, utan stora. Gärna från golv till tak eller en hel vägg. :D
 
Övermöblera inte.... ju större golvyta man kan se destå större känns rummet ;). Hyllor på väggarna istället för en bastant tvättställmöbel intryckt i hörnan. Tvättställ med pelare? .... exempelvis :)
gaia
 
  • Gilla
lunarayo
  • Laddar…
mkt ljusa färger...
 
Stora plattor på högkant för att det skall se högre ut .. stora plattor liggandes för att det skall se lite större ut.

Ex 30*60 plattor .. och ljusa färger på plattorna.
 
säger bara duschdörrar. Hade draperi förut och nu blev det mycket bättre. Ska oxå sätta in mindre handfat och bygga ett skåp själv.
 
Hej!

Jag har fastnat för det här:
http://www.duschbyggarna.se/
- altså vitt stort kakel, lite mörkare på golvet och et duschhörna i färgat mosaik. Tror ni det skulle kunne fungera i et badrum som blir knapt 5 kvadarat, ca 2x2,5?

Tacksam kommentar ;)
 
Henneli :

Absolut .. det funkar. Vi har så fast utan mosaiken, stora vita plattor och mörkt golv, dock har vi en spegel på 80cm*2,7m också för att skapa rymd.
 
Tack för alla svar. ;D Jag hade själv tänkt att ha vita väggar och ett grått golv. Mosaik på väggarna, men funderar nu på stora liggande plattor om detta gör att badrummet ser större ut. På golvet skulle jag vilja lägga ett mönster så att det ser ut som en "matta", tror ni att det skulle krympa rummet? ???
 
asken skrev:
Tack för alla svar. ;D Jag hade själv tänkt att ha vita väggar och ett grått golv. Mosaik på väggarna, men funderar nu på stora liggande plattor om detta gör att badrummet ser större ut. På golvet skulle jag vilja lägga ett mönster så att det ser ut som en "matta", tror ni att det skulle krympa rummet? ???
Ja, jag är då personligen ytterst tveksam till att extrastora (typ 30x60) plattor skulle göra att ett litet badrum upplevs större.
Om du har så stora plattor och ett riktigt litet rum så ser det ju helkonstigt ut om du bara får in några enstaka plattor innan du kommer till hörnet, tycker snarast att det ger rakt motsatt intryck :-/.

Jag skulle då, utan en sekunds tvekan, av dina två alternativ välja vit mosaik istället ;)
Själva valde vi vita standardplattor 20x25 i liggande förbandsläggning med ljusgrå fog, till vårt lilla badrum på övervåningen.

Ang. "mattan" så skulle jag undvika även det, i ett litet badrum kanske du även vill ha en riktig matta (tex. utanför duschen), det blir inte snyggt om de sas. inkräktar på varandra.

MVH//Christina.
 
asken skrev:
Tack för alla svar. ;D Jag hade själv tänkt att ha vita väggar och ett grått golv. Mosaik på väggarna, men funderar nu på stora liggande plattor om detta gör att badrummet ser större ut. På golvet skulle jag vilja lägga ett mönster så att det ser ut som en "matta", tror ni att det skulle krympa rummet? ???
I vårt lilla badrum (3.9 m2) körde vi med koboltblå klinker (10*10) och vitt hamrat kakel.
Vi valde att lägga en sockelrad klinker på väggen också. Det gör att ögat/hjärnan tror att golvet är större än vad det är. Och vips så blev badrummet större också! 8) 8)
 
Du kan köra vita 20*40 plattor annars ..
 
Du har ju redan fått det mesta rätt.

Här en en summa av grundregler som vi kom fram till:
-Ljusa väggar, gärna med vågrät horisontlinje i brösthöjd (det räcker med en linje men visst kan liggande plattor också ge effekten av en horisontlinje)
-Stora speglar, helst på motstående sidor
-Mörkt golv och ljust tak förstärker rymdkänslan (gärna med mönster som du skriver, men undvik stora figurer)
-Små mönster ger känslan av distans till väggen
-Mindre handfat och så få och små andra möbler som möjligt gör rummet också "större".
-Små hyllor, handukar, etc.

Hade tänkt skicka med en bild på vårt nyrenoverade 2x2m badrum med natursten på golvet, vit 10x10cm klinkers på väggarna. Tidlöst grå/vit rand i brösthöjd som bryts av, av ett relativt litet fönster (40x40cm) och små mahogny skåp och stående hylla jämte 150cm badkaret. Infällda spots i vitlaserat träpaneltak. Vi ville precis som du göra att det lilla badrummet kändes stort.
 
Edjo, kan du skicka en bild? Det skulle vara kul att se ditt badrum! :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.