Hej.
Har fått vår skorsten utbytt och tänkte utnyttja värmen från den delen som går genom en liten toalett på övervåningen.
När Anticimex var här på sin 5 åriga besiktning påpekade han att man måste tänka på att det är ett våtutrymme och skall renoveras utefter de bestämmelserna.
Det lättaste hade ju varit att bygga in skorstenen igen...men det vill jag ju inte eftersom jag vill ta tillvara på värmen.
Men hur sjutton ska jag göra runt själva skorstenen när jag nu ska få ihop golvet?
Det är tänkt att ligga klinker på golvet och kakel på väggarna.
Min tanke var att be en plåtslagare att fixa en krage eller liknande. Någon som har några andra Nyinstallerad skorsten genom toalettgolv utan färdigställning, omgiven av isolering och spånskivor.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
tips eller idéer?
 
L
Det blir bra varmt det röret , är det enligt regelboken avstånd till brännbart , sedan att få tätt med den värmen kan vara svårt , blir nog som du tänker en plåtis som gör en stos upp och isoleramellan dom , samt bygga som en hylla på , blir som en liten låda upp en bit upp , och sätta klinker och kakel på den
Inget estetiskt precis med med funktion som stämmer med vad du vill ha
Bara en sak att tänka på , blir bra varmt på röret , du får se till att det inte går att slänga eller lägga textiler i närheten , ska det var riktigt ska det vara ett galler hela vägen upp som förhindrar det , brandrisken är uppenbar i det här fallet , har sotaren godkänt det , dom är lite betänksamma mot en sådan konstruktion
 
Lill-Marie70 Lill-Marie70 skrev:
Hej.
Har fått vår skorsten utbytt och tänkte utnyttja värmen från den delen som går genom en liten toalett på övervåningen.
När Anticimex var här på sin 5 åriga besiktning påpekade han att man måste tänka på att det är ett våtutrymme och skall renoveras utefter de bestämmelserna.
Det lättaste hade ju varit att bygga in skorstenen igen...men det vill jag ju inte eftersom jag vill ta tillvara på värmen.
Men hur sjutton ska jag göra runt själva skorstenen när jag nu ska få ihop golvet?
Det är tänkt att ligga klinker på golvet och kakel på väggarna.
Min tanke var att be en plåtslagare att fixa en krage eller liknande. Någon som har några andra [bild] tips eller idéer?
Hej, måste vara skönt med ny skorsten?
Hur mycket värme är det som går att ta tillvara på och var vill ni använda den? I rummet för att sänka uppvärmningsbehovet eller skicka till kringliggande rum? Och är energin ni kan ta tillvara på större än arbetet och kostnaden som krävs för att ta tillvara på värmen?
 
L Liteavvarje skrev:
Det blir bra varmt det röret , är det enligt regelboken avstånd till brännbart , sedan att få tätt med den värmen kan vara svårt , blir nog som du tänker en plåtis som gör en stos upp och isoleramellan dom , samt bygga som en hylla på , blir som en liten låda upp en bit upp , och sätta klinker och kakel på den
Inget estetiskt precis med med funktion som stämmer med vad du vill ha
Bara en sak att tänka på , blir bra varmt på röret , du får se till att det inte går att slänga eller lägga textiler i närheten , ska det var riktigt ska det vara ett galler hela vägen upp som förhindrar det , brandrisken är uppenbar i det här fallet , har sotaren godkänt det , dom är lite betänksamma mot en sådan konstruktion
Tack för ditt intresse . Röret är rejält isolerat och ansluter till en kamin på nedervåningen. Konstigt nog blir det inte så jättevarmt. Man kan ta på det fast man eldar i kaminen. Men det får ju inte vara något brännbart intill ändå så klart. Får nog ta hem plåtslagare så får han kolla läget.
 
L
Lill-Marie70 Lill-Marie70 skrev:
Tack för ditt intresse . Röret är rejält isolerat och ansluter till en kamin på nedervåningen. Konstigt nog blir det inte så jättevarmt. Man kan ta på det fast man eldar i kaminen. Men det får ju inte vara något brännbart intill ändå så klart. Får nog ta hem plåtslagare så får han kolla läget.
Det med värmen är klart beroende av hur man eldar , en så kort sträcka som kanske är
max 2 meter , borde röret bli bra varmt på , normalbrasa varmt , lite myseld som det kallas ,
inte så varmt , men dålig verkningsgrad på veden
 
Lill-Marie70 Lill-Marie70 skrev:
Min tanke var att be en plåtslagare att fixa en krage eller liknande
Ska du göra våtrum där låter din tanke helt fel, du kommer inte få ett godkänt tätskit i det rummet. Den lilla värmen som du missar får du leva med.
 
Jag tror det är genomförbart, med någon form av plåtarbete. Men plåten skall ju täta mot skorstenen, och då ser jag ingen annan möjlighet än en svetsfog. Det kommer att bli orealistiskt dyrt.
 
Gör hellre ett ventilerat schakt som du ventilerar in i toan. Självdraget skulle nog funka supert. Bygg igen och sätt in ventiler i schaktet helt enkelt. Fått du godkänt våtrum med.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Z zsimpey skrev:
Gör hellre ett ventilerat schakt som du ventilerar in i toan. Självdraget skulle nog funka supert. Bygg igen och sätt in ventiler i schaktet helt enkelt. Fått du godkänt våtrum med.
Hej.
Vi hade schakt innan vi bytte skorsten men tyckte det skulle vara snyggare att se skorstenen. Det enklaste blir väl att bygga nytt schakt men med ventiler som du föreslog, bra idé
 
H hempularen skrev:
Jag tror det är genomförbart, med någon form av plåtarbete. Men plåten skall ju täta mot skorstenen, och då ser jag ingen annan möjlighet än en svetsfog. Det kommer att bli orealistiskt dyrt.
Tänkte mig mer en fals upp mot skorstenen. Som en krans typ. Behöver ju inte täta mot skorstenen bara det kommer en kant på några centimeter. Kommer det så mycket vatten lär det ju rinna över dörrtröskeln ändå ju.
 
tommib
Jag hade också satsat på ventilerat schakt. Med tanke på att det är en isolerad skorsten blir det nog inte så mycket värme att ta till vara på men visst, lite blir det väl. Då kan du bygga en låda runt och sätta in ventiler lite lagom långt upp (typ på 40 cm och 200 cm).

En mycket viktigare fråga är vad det är för typ av utrymme. Du skriver toalett? Är det bara en toalett? I så fall räcker det med ett tätt golv och således en liten sockel. Väggarna i en toalett behöver inte tätskikt (enligt både BKR och GVK).
 
Vi har liknande skorsten, om vi eldar i fem timmar i streck i kaminen i källaren så är skorstenen på markplan knappt fingervarm.
Själva ytterhöljet består av rullad tunnplåt som är ”svetsade” på längden, varje modul är ca 1200mm höga så i ett rum som har normal takhöjd så är det två/tre runtgående skarvar.
Mot golv/tak bör det sitta en plåt med en gummitätning (rörelsefog) mot skorstenen. Avståndet mellan helisolerad skorsten och brännbart material ska vara minst 50mm, om man ska lägga isolering mot skorstenen så ska det vara stenullsisolering (eller likvärdig).
Närbild av en skorstens tunnplåtyta med synliga svetsade längsskarvar och runtgående fogar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild på en svart tunnplåtskorsten med skarvar och gummitätning mot en mörk bakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.