Hej!

Vänder mig till er på detta forum då jag är på väg att helt förlora förståndet. I lägenheten som jag har köpt verkar det som att tidigare ägare fixat lite med elen på egen hand. Nu var det så att en kompis råkade dra av hela strömbrytaren på toaletten (den satt fasttejpad såg jag sen) och jag har försökt att sätta in en ny på egen hand.

I taket så sitter det spotlights med dimmerfunktion och så finns det utöver dessa ett badrumsskåp med inbyggd lampa. Jag har köpt samma sorts (till utseendet iallafall) strömbrytare som innan, d.v.s. en med två knappar och fjädring på en utav dem. Nu har jag lyckats koppla så att spotlightsen fungerar som de ska på den högra knappen med fjädring. Dock så lyckas jag inte få rätt på den vänstra knappen som ska gå till skåpslampan. Om jag nu slår på den vänstra knappen så aktiveras skåpsbelysningen när jag trycker på den högra, men bara så länge som jag håller inne knappen.

Jag har försökt att koppla på så många olika sätt nu under många olika timmar och börjar som sagt bli lite galen, så jag vore mycket tacksam om någon har tid att hjälpa till lite och skola mig lite om hur jag har kopplat fel.

Bifogar bild på hur jag har kopplat strömbrytaren.
 
Om du byter plats på grön och svart birde det funka. Svart är antagligen fas, den ska vara på L.
 
tommib
Håller med Daniel 109, byt plats på svart och grön. Du kan dessutom ta bort den bruna, den fyller inget syfte om den är kopplad som jag tror (till en blindplint på samma sida som den vita ledaren). Detta är den nya brytaren antar jag. Är det du som satt dit den bruna? Hur såg den gamla brytaren ut på baksidan? Gissningsvis var den en dubbeltrapp med en bygling.

Lite udda med EK i rör men inget fel.

Du har förhoppningsvis fäst den nya strömbrytaren bättre än med tejp. Om det inte finns dosskruvar du kan använda kan du köpa ett klokit för att montera brytaren. Använder du klor måste du vara försiktig med att inga ledare blir klämda av dem. Det ser ut som att en förhöjningsring skulle vara bra också.
 
Skickar en bild på hur det såg ut när jag tog loss den gamla strömbrytaren. Då ledarna var fasttejpade så trillade allting ut när jag tog loss den från väggen så jag vet inte riktigt hur någonting satt innan. Satte dit den bruna för att det fanns en kopplad tvärs över innan (har som sagt ingen riktig aning om vad jag gör).

Satte dit den temporärt med tejp för att jag inte orkade mer förra gången men kommer att fästa den ordentligt så fort allting fungerar. :)

Tack så mycket för svaren!
 
Den bruna var antagligen för att den gamla brytaren var två helt separata brytare. Den nya har en gemensam L för de två brytarna och då behövs inte den bruna.
 
tommib
Hmm.... det är lite konstigt med bilden på den gamla brytaren. Om det inte hade lossnat något annat än korta svarta bygeln och grön så förstår jag inte riktigt kopplingen. Det skulle i så fall vara att vit är fas och svart+grön är tändtrådar. Det är inte omöjligt men konstigt. Det skulle också ge de symptom som den nya kopplingen ger.

Jag skulle rekommendera att du kopplar loss alla ledare och isolerar dem med t.ex. Wago eller ubåtar. Sen ser du till att skaffa en spänningspenna (jaja, de är usla men de duger till detta). När alla ledare är isolerade kan du sätta tillbaka säkringen och kolla vilken av dem som alltid har ström. Det är fasledaren och den ska sitta vid markeringen L på nya brytaren. De andra två är tändtrådar och ska sitta så att den som går till spottarna har en fjäder. Bygeln (den bruna) kan du som sagt ta bort, den fyller inget syfte i nya brytaren. Jag noterar också att den är just brun och inte svart som den gamla. Varifrån kommer den? Köpte du lös FK?

Ett annat alternativ är att titta vilken färg ledarna har vid spottarnas drivdon resp i badrumsskåpet men det kan troligen vara svårare (och behöver inte stämma om de är skarvade på vägen).

Det är olämpligt att koppla på chans, man måste veta vad man gör med el.

Och till sist: Välkommen till forumet!
 
Mycket troligt att vit är fas, den svarta byglingen pekar på det.
Inget farligt händer om man kopplar tokigt så prova med vit på L.
Ingen byglingstråd behövs.

Protte
 
Tack för välkomnandet och det snälla bemötandet!

Jag öppnade upp badrumsskåpet och tittade men där satt annorlunda färger så det hjälpte mig inte. Jag köpte en lös FK eftersom den gamla svarta blev för kort så det är därför den är brun, men jag ska testa att plocka bort den helt idag och byta plats på svart och grön, alternativt den vita. Sedan ska jag sätta fast allting ordentligt med ett klo-kit.

Tack igen för alla råd!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.