Hej,

Jag kan inget om att bygga om lägenheter så jag tänkte fråga er här på forumet istället. En bekant vill installera en tvättmaskin i hans bostadsrätt men hans badrum är för litet. Planlösningen ser ut som på bilden:

Skiss av planlösning med föreslagen ombyggnad för att inkludera tvättmaskin och rotera toalett 90 grader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Jag tänkte att han kanske skulle kunna göra såhär (ursäkta mina paint-färdigheter):

Skiss av badrumsplanlösning med en markerad tvättmaskin, vriden toalett och badkar för ombyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det vi nu undrar är om det går, förutsatt att väggen inte är en viktig vägg. Notera att toaletten snurras 90 grader. Det behöver inte heller vara något badkar där utan vi bara la till den så att man får en bättre bild av utrymmet.

Fråga 1: Kan man flytta ut väggar för att förstora badrum?
Fråga 2: Kan man vrida toaletten 90 grader eller kan det uppstå problem med golvbrunnen?
Fråga 3: Kommer tvättmaskinen behöva en egen golvbrunn?

Han har inget emot att ta in hantverkare för att utföra jobbet.

Mvh,
LQ
 
Hej och välkommen till byggahus,

Den vägg ni vill flytta, är föreningen informerad och är den bärande? Det är två viktiga frågor att börja med anser jag. Annars är det helt klart en förbättring och höjning av standard mot dagsläget.
Hur låter väggen om ni slår/knackar på den? Finns det ritningar?
 
Tackar, och tack för snabbt svar!

Den lät ihålig vad jag kommer ihåg. Inget kraftigt så man får liksom inte ont när man slår på den. Vi tänkte fråga föreningen och be om ritningar innan vi ens gör något men vi undrade mer över erfarenheter, det att vi ska rotera toastolen och om TM behöver en egen golvbrunn.

Mvh,
 
Blir det inte svårt att komma åt tvättmaskinen? Det ser ut som att luckan kommer ta i antingen toa eller badkar.
 
Jo det var det vi tänkte med. Han är inte så fäst vid badkaret utan det var mer ett koncept. Det vi tänkte oss var att vi skulle förlänga duschen han har nu. Han har ingen kabin utan bara duschdraperi med en ~10 cm höjd kakelvägg för att hålla vattnet inne. Typ såhär:

https://i.pinimg.com/564x/fc/43/f0/fc43f0d48d1b111b85bb142c416e13ab.jpg

Men inte lika fin.

Mvh,
 
Bara en kontrollfråga, ni har tänkt er en badrumsrenovering med nya tätskikt, kakel och klinkers? Jag reagerar lite på formuleringar som "förlänga duschen han har nu" och vill bara checka av så att ni inte tror att man kan lappa på lite på befintliga badrummet efter att ha flyttat på väggen.
 
Ja precis. Vi kan inget om det här så vi kommer att läsa på men vi tänkte ta in någon som vet vad han gör i alla fall. Hantverkaren kommer att veta vad som behövs för att jobbet ska vara fackmannamässigt utfört. Vi står bara för idéerna om man säger så.

Det ska bli ett nytt helt badrum, inte ett gammalt med en förlängning som inte är anpassat för fukt eller badrumsmiljö. Det är bara att fråga om ni kommer på mer. :)
 
  • Gilla
Tobzter
  • Laddar…
Det finns en förtjockning av väggen idag som du har tagit bort i ditt förslag vid duschen. Jag tror att det går avloppsrör och ventilation där och att du inte kan ta bort det. Sen har jag svårt att komma på en bättre idé, men jag tycker att planlösningen inte känns klockren. Men man behöver se fönstret t.ex. för att kunna bedöma om tvättmaskinen kan stå där istället.
 
Hur mycket plats har ni på var sida om toastolen och ska den stå på golvet eller vara vägghängd? Vilken höjd börjar fönstret på och hur många cm är det mellan wc och badkar? Och vad är måtten på badkaret, och rummet i sig?
En ny WC kanske har samma bredd och djup vilket kan antingen hjälpa er... eller stjälpa er i planeringen..
 
Sackaros: Ja precis, vi tänkte inte röra något som inte behövs eller ska röras. Det var mer för att paint-bilden skulle vara tydligare. Under fönstret sitter handfatet och på väggen till vänster om fönstret sitter badrumsspegeln.

Michfris: Den ska stå på golvet och vara riktad mot duschen. Fönstret sitter ca 120 cm över golvet. Det är 50 cm mellan WC och duschen nu. Det blir nog inget badkar överhuvudtaget då det försvårar fyllning och tömning av tvättmaskin. utbyggnaden skulle ge 1 m i längd på badrummet. Vi är inte helt hundra men det den är runt 1,3 m x 1,6 m.
 
Klokt att inte sätta in badkar, kommer ge honom mer utrymme. Ta med ritningen och idéerna till föreningen, de kanske kan komma med matnyttiga tips och tankar.
 
Aa låter som en bra idé. Vad tror ni, kan man vrida toastolen 90 grader eller är golvbrunnen bara anpassad åt en riktning? Kommer tvättmaskinen behöva en egen golvbrunn?
 
Om ni vrider wc 90 grader så är det inte samma golvanslutning ni kan använda. Från bilden tolkar jag det som att toastolen även gör en förflyttning något åt vänster?

Men ni ska göra allting från grunden ? Ny vägg, nya avloppsrör och kopplingar och då kan ni dra nytt för TM (även el), nytt tätskikt och.. ja allt nytt.

Så länge föreningen godkänner jobbet och ny rördragning så är ni mer än halvvägs. Kan tänka mig att ni måste finna någon godkänd för våtrum för att föreningens försäkring ska kunna falla ut i händelse av "otur".

Som svar på frågan, toastolen kan vridas, se bara till att rördragninen blir bra, anslut eget rör för TM och glöm inte elen!
 
Avloppet för toastolen måste sannolikt flyttas. Går, men kostar pengar.

Det finns toppmatade tvättmaskiner, om det blir för trångt att öppna. Något dyrare och mindre kapacitet än vanliga.

Även om väggen är bärande går det att flytta den, om man lägger in en balk (förutsatt att styrelsen godkänner det), men återigen kostar det pengar.

Det finns mindre toastolar, handfat, badkar, tvättmaskiner, duschkabiner och duschväggar som går att vika undan på olika sätt. Special är oftast dyrare.

Tvättmaskinen behöver inte nödvändigtvis eget avlopp, men det blir sannolikt inte så mycket dyrare om du ändå måste bila upp golvet för avlopp till toastolen och då slipper du synliga avloppsrör.

Så länge man har obegränsat med pengar så går det mesta, men få av oss har det.

Fundera över budgeten (räkna GROVT med 200-600kkr) och prata med en hantverkare efter att ni kollat med styrelsen vad ni får göra och hur väggen är byggd.

/ Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.