Hej.

Med risk för att jag är petig i överkant.... så har jag en fråga ang former runt dörrkarmar.

Jag har precis monterat 5 nya dörrar inkl karm i väggar som jag har byggt själv. De är naturligtvis inte spikraka men väl inom alla toleranser jag tror är applicerbara.

Mitt problem är att om jag monterar harmen "flush" med väggen så stänger inte dörren helt, kanske en 5mm glipa i ena hörnet och den ligger an mot karmen i det andra. Inte glipan runt för den ser bra ut utan problemet är i djupled.

Om jag å andra siden monterar karmen lodrät så sicker väggen ut motsvarande uppe och eller nere vilket gör det svårt att få dit foder( ligger an mot karmen men rider på väggen), det skapas en glipa mellan foder och vägg.

Hur gör man?

Renoverat rum med vita dörrar och vertikala panelväggar, skyddspapp på golvet och en hängande bygglampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Montera karmen lodrätt, hylva sen en salningslist som du sätter mellan karm och foder den ska så klart vara bredare i ena änden. Det är smidigast om du kan flytta in karmen lite så listan blir kanske 1 cm uppe och 1,5 cm nera, då syns inte skillnaden så mycket.
 
Tack för input!
Skall testa detta alt en list som är ”mitt i mellan”.

K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.