Jag skulle behöva hjälp med att tolka delar av ritningen över vår lägenhet.

Lägenheten är den längst till höger i bilden, markerad med rött. Det jag undrar är
1) finns det i ritningen några indikationer på vilka väggar i lägenheten som är bärande?

2) Där vår hall möter grannens hall finns det tre inbyggda garderober, en som tillhör grannens lägenhet och två som tillhör vår. I anslutning till dessa syns områden som är fyllda av tunna streck, vad ska det betyda?

Jag skulle vilja plocka bort väggarna mellan garderoberna och hallen för att få till en effektivare förvaring, ev ersätta med skjutdörrar.

(Huset är från -47. Två våningar plus källare och vind)
 
  • Arkitektritning av en lägenhet markerad med rött, visar väggar, rum och inbyggda garderober.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Linnkl skrev:
I anslutning till dessa syns områden som är fyllda av tunna streck, vad ska det betyda?
Är det inte bara hatthyllor och klädhängare för ytterkläder?

L Linnkl skrev:
Jag skulle vilja plocka bort väggarna mellan garderoberna och hallen för att få till en effektivare förvaring, ev ersätta med skjutdörrar.
Jag tror inte det blir bättre. Bara onödigt arbete.
 
Gällande tunna strecken så håller jag med KOW att det är hatthyllan som är inritad.

Beroende på hur breda och djupa dom aktuella garderoberna är så går det oftast att effektivisera förvaringen när man sätter skjutdörrar istället för vanliga garderobsdörrar.
 
KoW och Demmpa tror att det är hatthyllan. Isåfall är väggen rak bredvid garderoberna. Är den det, eller sticker det ut? Foto kanske?

Hur som helst inget problem så sett att riva garderoberna och sätta skjutdörr istället om du vill det, men det är lite smalt för att bli riktigt bra, eftersom du bara kommer att kunna ha en halva i taget öppen.
 
Anna_H du låter farligt säker på att det bara är att riva.
Jag ser inga tydliga tecken på vilka väggar som är bärande, men de över garderoberna ser helt klart ut att kunna vara bärande då de är något tjockare ritade.

Men det är inget man kan säga helt säkert utan att kollat genom underlagen bättre.
 
Genom att hänga ev hatthylla på samma vägg som grannen så går det att sätta längre skenor för skjutdörrarna så att bägge dörrarna hamnar bredvid garderoben (där hatthyllan är idag).

Jag är nästintill 100% säker att linjerna är tänkt plats för hatthylla, på vår husritning är hatthylleplatsen utmärkt med ett rutnät.
Husritning med markerad potentiell plats för hatthylla utmärkt med ett rutnät.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Väggarna verkar inte vara skalenligt ritade, vilket är lite förvånande. Kanske är ritningen gjord i efterhand? Därför är det svårt att dra långtgående slutsatser om vilka väggar som är bärande. Det troligaste byggnadssättet är murade väggar och gjutet betongbjälklag, men andra varianter är tänkbara. Ett rimligt antagande är att båda hjärtväggarna (mellanväggarna som går i husets längdriktning) är bärande. Mycket talar för att det är väggen i garderobernas bakkant som är bärande. Jag tycker ändå att det är bäst att reda ut förhållandena ordentligt först. Ett enkelt sätt att bringa klarhet är att ni mäter upp väggarnas tjocklek på några ställen. De intressanta partierna är väggen mellan hall och kök, väggarna som utgör garderobernas fram- och baksida, väggen mellan vardagsrum och badrum samt en yttervägg (lättast vid ett fönster). Om ni sedan kan ta reda på vad bjälklaget ovanför er lägenhet består av vore det också bra.

Jag håller helt med KOW m fl att strecken representerar hatthyllor.
 
Stort tack för alla svar! Jag hade inte en tanke på att det skulle kunna vara hatthyllan :rofl: men nu när ni säger det stämmer det säkert att det kan ha suttit en hatthylla där en gång i tiden.

Tack även för kommentarerna om min garderobsfundering, jag försöker lägga upp foton i morgon om någon vill fortsätta ide-bollandet!
 
  • Gilla
zaandra
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.