Tänkte skapa en project tråd för vårens byggprojekt.

Jag ska bygga ett isolerat uterum, typ vinterträdgård.
Jag kommer bygga det själv från grunden, (dvs inte gjuta grunden själv, gräva är jobbigt)

Det kommer bli stomme av limträ, med isolerat sadeltak (plåt tak) och helglaspartier på alla sidor. ca 24m2

Jag har ritat det själv, dimensioner etc är löst basserat på ritningar jag hittade på skånskabyggvarors hemsida.

Budget är ca 300k varav glaspartier är ~50% och grunden ~25%.

Tidsplan är att gjuta en grund under feb-mars lite beroende på väder, och sen resa stommen i påsk. Sen kommer det bli till att bygga lite då och då på kvällar och helger. Med lite tur så blir det helt färdigt till sommaren.

Det kommer förhoppningsvis se ut nåt såhär:
3D-skiss av ett planerat isolerat uterum med sadeltak och helglaspartier intill en tegelbyggnad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Idag ser det ut såhär:
Trädgården framför ett tegelhus där det planeras att bygga ett uterum, med en befintlig altan och buskage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder




Spenderade helgen tillsammans med en kofot:
Mycket svärande över sönderrostade skruvar i beslagen som höll ihop ramen, fick lossa de flesta med vinkelslipen.
Före:
Rivning av en gammal trätrall inför bygget av nytt uterum, verktyg och demonterade delar syns.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

efter:
Markområde utanför hus där ett framtida uterum planeras med en skottkärra och husfasad synlig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nästa helgs project är att bli av med en stor hög gamla brädor, och kanske byta ut altandörren. Ska byta från en 100cm vänsterhängd till en 90cm högerhängd dörr, så att det finns plats för uterums väggen mellan dörren och de två fönsterna bredvid.
 
  • Gilla
Marlen Eskilsson
  • Laddar…
Har byggt ett liknande uterum, grävde bort med hyrd grävmaskin och gjöt platta med Finjas L-element 400mm. Golvvärme från LK.

Ett första tips!
Köp ett billigt partytält 4x8m och förvara limträ, byggsåg och allt annat, bara tak så båset det int bort. Sälj det sedan blocket.

Samtidigt som jag grävde förberedde jag för trädäck och minipool.

Orkar inte skriva allt,sänder länkar.

Inlägg #11
https://www.byggahus.se/forum/threads/golvvaerme-i-platta-uterum.271862/#post-2448902

Inlägg #25
https://www.byggahus.se/forum/threads/betongplatta.301867/page-2

Inlägg #11
https://www.byggahus.se/forum/threads/gjuta-platta-duk-oever-isoleringen.305107/

Inlägg #19
https://www.byggahus.se/forum/threads/uterum-infaestning.304852/page-2

Inlägg #10
https://www.byggahus.se/forum/threads/dimensionering-uterum-ska-det-vara-sa-grovt.294161/

Inlägg #26. Men läs hela och lär!
https://www.byggahus.se/forum/threads/montera-doerrar-willab-uterum.308203/page-2
 
Redigerat:
  • Gilla
GreenYoda och 1 till
  • Laddar…
Mycket bra tips i de där trådarna!

Jag har redan beställt plattan då jag inte kände mig helt bekväm med att göra den biten själv, men det hade antagligen gått att spara ett antal tusen på att göra det själv.
Jag nöjde mig med 20cm cellplast i grunden, tänkte att skillnaden mellan 20-30cm (typ 0.18-0,12 u-värde) inte skulle bli så stor i jämförelse med resten av rummet. Även om delta-t är högre i plattan.

Jag har siktat in mig på WG80 glaspartier. Tycker de var snygga med hel ram runt. Dock inte helt spikat.

Jag har en carport som kommer göra samma jobb som partytält.
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
Vi bytte till antracit från vitt och det ångrar vi inte.
Vitt är snyggt i 5 minuter sedan syns all skit och skavanker.
 
Ja det vill jag också, men frugan är av en annan åsikt, så det blir vita partier.
 
Alla kvinnor älskar vitt, men det ser skabbigt ut efter ett år.

Gör uttag i betongen så du kan sänka ner rälsen.
 
Bra tipps! Det ska jag ta med firman som ska gjuta plattan.
 
Redigerat:
Kika på glaspartier här istället.

www.arutech.ee

Du får jäkligt mycket glas per krona där.
 
E erikjakan skrev:
Kika på glaspartier här istället.

www.arutech.ee

Du får jäkligt mycket glas per krona där.
Det där kan vara den sämsta webshop sida jag sätt. Inga bilder på hur nåt ser ut, inga specifikationer på nåt, inga priser och hälften av länkarna ändrar språk på sidan.

De kanske har bra och prisvärda saker, men hur ska man kunna få reda på det?
 
Ja, hemsidan är kass.

Men deras grejer är bra och billiga, du kan få allt i exakt vilka mått du vill, 2 eller 3 glas, enklast är att maila dem en spec på vad du behöver, sen kan du pruta ner det minst 25% efter du fått pris.

MVH Erik
 
Beställde en ny altandörr från byggahemma. Den var typ 2kkr billigare där än på byggvaruhus och frakten var bara 200kr.
Det framgick tydligt att de skulle kontakta mig per telefon för att bestämma tid för leverans.

Igår kl 7.00 fick jag ett kryptiskt sms om att den var skickad. Ringde numret i smset och kom då till Schenker.

De berättade att smset bara betydde att den var skickat från leverantör och upprepade att de skulle kontakta mig per telefon för att bestämma tid för leverans när den hade kommit till deras lokala depå,

För en stund sedan kom de oannonserat och levererade dörren, tur att min fru råkade vara hemma...
 
  • Gilla
Peribe4
  • Laddar…
Bytte altandörren idag:
Nyinstallerad vit altandörr i tegelhus med synligt verktyg och byggmaterial framför dörren.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Där kom Willab gardens vår rabatter på glaspartier! Dax att beställa!
 
Ja det här med att gjuta platta har blivit försenat på grund av det kalla vädret. Så nu blir det inget byggande i påsk.

Men jag har i alla fall fått hem glaspartierna!
Förpackade glaspartier står lutade mot en byggnad med skyddande plast, väntandes på byggprojekt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Intressant vi ska också bygga uterum på gjuten platta. Beställde WG62 Eco till vårt uterum. Vi tar hjälp med grunden samt stommen och taket eftersom vårt ska byggas i vinkel mot huset och därför måste vi öppna upp befintligt tak och det kände jag inte för att ge mig på. Sen börjar det roliga för vår del :)

Blir kul att följa ett liknande bygge!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.