J Johan_86 skrev:
Fönsterna kommer som sagt sparas för framtiden, kanske när barnen är utflugna eller så. Det bli för komplicerat, tidskrävande och kostsamt att montera ner, lämna iväg och montera upp igen, fönster för fönster.

Det är ganska bråttom att få upp täta fönster då det fladdrar friskt i gardinerna just nu. ☺️
Lite tråkigt att de äldre fönsterna försvinner, men ibland har man inte så mycket alternativ. Tänk bara på att se till att ta upp nya ventilationshål i fasaden om du inte har så många nu, spaltventiler ger punktdrag och då brukar folk stänga dom, med fukt i väggar och framförallt tak som följde = mögel med tiden.

Nu förstår jag om ni valt att gå snabbt fram genom att beställa nya fönster, med tanke på omständigheterna,men ofta blir en renovering av äldre fönster billigare i längden då de går att underhålla och faktiskt håller längre = lägre årskostnad om man slår ut det. Kanon att ni sparar fönstren i ladan, om sådär 40-50 år är de nya fönstren i princip helt slut och då är som sagt barnen nog utflugna (får man hoppas ;) ) och det är dags för det planerade återtåget av de äldre fönstren :D

Mindre glasyta är tyvärr inte så mycket att göra åt med moderna fönster, bågarna måste kunna bära isolerglaskassetternas vikt och då krävs mer material i båge och karm.

Men som sagt, det är inte alltid man har tid och pengar här och nu, och då får livets realiteter gå före, så jag klandrar egentligen inte ert beslut att beställa nytt (eftersom ni valt att spara de gamla fönstren - annars hade jag åkallat fönstergudarnas förbannelse :rofl: )

Ett tips är att göra en förundersökning av hur infästningsmöjligheterna i era väggar ser ut. När man beställer nya fönster med montering i äldre hus tillkommer alltid extra kostnader om det upptäcks att inte fästpunkterna är helt 100%iga när de börjar montera, vilket de sällan är i äldre hus. I det läget har man inte mycket till förhandlingsstyrka. Vet ni hur väggarna ser ut och kan förhandla fram ett bra fast pris, eller se till att förhandla fram ett vettigt pris för alla ändrings och tilläggsarbeten redan nu, sparar ni mycket pengar i slutändan. Nya fönster är som beskrivit ovan tuuuunga jämfört med äldre, och det kräver mer av väggarna.
 
  • Gilla
Johan_86
  • Laddar…
Är det putsad fasad? har ni kollat så putslagningsarbetet inte blir så dyrt att det är bättre att tillverka nya bågar än ta ut karmarna och putsa om fasaden? Om ni nu fortfarande kan justera er beställning???
 
  • Gilla
Johan_86 och 1 till
  • Laddar…
Wooow.. what a dream.. men ni lär nog inte ha tid för semester på ett tag :D Men i gengäld får ni ett underbart boende (även i stök o bök). Ser fram emot bilder, massor av bilder... otroligt vackert hus :D

Önskar er all lycka till med renoveringen!
Med vänlig hälsning, Sandra
 
  • Gilla
Johan_86
  • Laddar…
K kalle55 skrev:
Lite tråkigt att de äldre fönsterna försvinner, men ibland har man inte så mycket alternativ. Tänk bara på att se till att ta upp nya ventilationshål i fasaden om du inte har så många nu, spaltventiler ger punktdrag och då brukar folk stänga dom, med fukt i väggar och framförallt tak som följde = mögel med tiden.

Nu förstår jag om ni valt att gå snabbt fram genom att beställa nya fönster, med tanke på omständigheterna,men ofta blir en renovering av äldre fönster billigare i längden då de går att underhålla och faktiskt håller längre = lägre årskostnad om man slår ut det. Kanon att ni sparar fönstren i ladan, om sådär 40-50 år är de nya fönstren i princip helt slut och då är som sagt barnen nog utflugna (får man hoppas ;) ) och det är dags för det planerade återtåget av de äldre fönstren :D

Mindre glasyta är tyvärr inte så mycket att göra åt med moderna fönster, bågarna måste kunna bära isolerglaskassetternas vikt och då krävs mer material i båge och karm.

Men som sagt, det är inte alltid man har tid och pengar här och nu, och då får livets realiteter gå före, så jag klandrar egentligen inte ert beslut att beställa nytt (eftersom ni valt att spara de gamla fönstren - annars hade jag åkallat fönstergudarnas förbannelse :rofl: )

Ett tips är att göra en förundersökning av hur infästningsmöjligheterna i era väggar ser ut. När man beställer nya fönster med montering i äldre hus tillkommer alltid extra kostnader om det upptäcks att inte fästpunkterna är helt 100%iga när de börjar montera, vilket de sällan är i äldre hus. I det läget har man inte mycket till förhandlingsstyrka. Vet ni hur väggarna ser ut och kan förhandla fram ett bra fast pris, eller se till att förhandla fram ett vettigt pris för alla ändrings och tilläggsarbeten redan nu, sparar ni mycket pengar i slutändan. Nya fönster är som beskrivit ovan tuuuunga jämfört med äldre, och det kräver mer av väggarna.
Hehe, tack för dina ord - och att du inte åkallat fönstergudarnas förbannelse :D
Här finns original ventiler i princip i varje rum, vissa av rummen har det spikats upp tretex för, men när jag kommer så långt blir det att öppna upp dem igen.

Gällande infästningsmöjligheterna är de ganska goda, ytterväggarna är två-stens tegel och fönsterna beställer jag utan borrade hål för karmskruv. På så sätt kan jag borra upp hål själv och säkerställa att jag träffar sten och inte en fog (har gjort det på en innerdörr, av 8 möjliga karmskruv gick alla in i fogen och spräckte putsen - doh!)

Tanken är att jag och två polare ska spendera sommaren (nåja, helgerna i alla fall) med fönsterbyte. Har en haki ställning som ska kompletteras med en sektion till så kan vi laga ev. putssläpp direkt. När min farfar bytte fönster på 60 talet gjordes detta inifrån med minimal åverkan på putsen. Hoppas att vi lyckas lika bra. :)


J JohanLun skrev:
Är det putsad fasad? har ni kollat så putslagningsarbetet inte blir så dyrt att det är bättre att tillverka nya bågar än ta ut karmarna och putsa om fasaden? Om ni nu fortfarande kan justera er beställning???
Täckte in det i svaret ovan, förhoppningen är att kunna byta merparten inifrån och slippa skador på putsen. Om inte så har jag en pall kalkbruk i ladan så vi kan putsa upp efterhand. :)


Snigla Snigla skrev:
Wooow.. what a dream.. men ni lär nog inte ha tid för semester på ett tag :D Men i gengäld får ni ett underbart boende (även i stök o bök). Ser fram emot bilder, massor av bilder... otroligt vackert hus :D

Önskar er all lycka till med renoveringen!
Med vänlig hälsning, Sandra
Tack Sandra! Semester..? Nej det förhandlade jag bort med frugan för att driva igenom flytten... ;) Skämt åsido, som jag skrev tidigare så är "stök och bök" lite som semester, avslappnande och inte psykiskt påfrestande - inte än i varje fall, vi får väl se om man lyckas fullfölja varje delmoment innan man påbörjar nästa. Jag har en tendens att göra mycket 98% klart och sen hoppa på nästa, och det kan bli påfrestande i längden..
 
Redigerat:
  • Gilla
kalle55
  • Laddar…
Här är några bilder på matsalen, en del sprickor i taket tyvärr. Blir det värre får det bli proffshjälp, detta är det bäst bevarade taket då flera andra har fått väv förutom sista 50cm runt om. Ser ok ut men ger inte samma djup..
Mörkt matsalsrum med antika möbler, stuckaturtak med sprickor, och ett stort fönster som släpper in dagsljus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ornate antique tiled stove in a room with patterned wallpaper and wooden details, hinting at ceiling issues.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Detaljbild av ett dekorerat tak med synliga sprickor och ornamenterad list i en matsal.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Älska
Greatstomp och 29 till
  • Laddar…
Väldigt viktigt att bevara taket, väldigt få sådana finns bevarade idag!
 
  • Gilla
Jonatanm535 och 2 till
  • Laddar…
vad är historian bakom huset måste vart en riktig stor bonde för ett sånt hus på den tiden vett ni hur många hektar det var som mest?
 
Spännande att följa!
 
Carro_D Carro_D skrev:
Åh, vilket härligt hus! Det här kommer jag att följa :D Tipsar om boken "Stora boken om byggnadsvård" av
Göran Gudmundsson. Jag och sambon har lusläst den och fått många jättebra tips och inspiration till vårt något mindre renoveringsobjekt ;) Ser framemot att få se lite bilder på insidan.

Stort lycka till!

Vill i första hand rekommendera boken "Så renoveras torp och gårdar", den klassiska boken som brukar kallas (även av Gudmundsson) "Bibeln för byggnadsvårdare".
 
Otroligt spännande tråd att följa! Modigt av er att ta er ann ett sådant här projekt.

Ni har inte funderat på att hyra ut ladorna till exempelvis vinterförvaring av husvagnar/husbilar? Tänkte om det var lätt ordnat att fixa så det går så kommer det ju inte lite extra pengar som ett sådant här stort projekt behöver. Inkomsterna hade kanske i alla fall räckt till att bibehålla standarden på ladorna:D
 
hsd
Kolla med länsstyrelsen om det finns möjlighet till bidrag eftersom detta borde vara historiskt intressant
 
Häftigt hus och häftigt projekt! Den som ritat huset har tänjt ganska ohämmat på dåtidens arkitektoniska gränser. Är det original-balkongräcket till den rivna balkongen som skymtar i rabatten framför verandan?
 
Martin_B
B Buzzword skrev:
Den som ritat huset har tänjt ganska ohämmat på dåtidens arkitektoniska gränser.
På de svenska arkitektoniska gränserna måhända, men inte överlag. Husets stil är snarare ett bevis för att arkitekten var berest i åtminstone övriga Europa, och inte bara insnöad på de relativt återhållsamma svenska varianter av stilar som var i majoritet i landet på den tiden.

Stilen är mer vanlig i övriga Europa, och i synnerhet Centraleuropa, än i Sverige, det syns ju tydligt, även invändigt på de få bilder man har fått se.

Tycker det är fin eklektisk stil. Naturligtvis har ju delar av byggnaden förvanskats genom åren, säkert inte minst på 60-talet och däromkring. Men sådant där går ju att återställa :)
 
Martin_B
@Johan_86
Har du mer interiörbilder på detta underbara hus?
Planlösningar?
Vad är det för innertakhöjd på bottenvåning? Verkar vara ganska högt i alla fall!
Hur höga är fönstren förresten? Verkar också vara väldigt höga med stort ljusinsläpp.

Fantastiskt kul projekt för övrigt!
 
B Buzzword skrev:
Häftigt hus och häftigt projekt! Den som ritat huset har tänjt ganska ohämmat på dåtidens arkitektoniska gränser. Är det original-balkongräcket till den rivna balkongen som skymtar i rabatten framför verandan?
Martin_B Martin_B skrev:
På de svenska arkitektoniska gränserna måhända, men inte överlag. Husets stil är snarare ett bevis för att arkitekten var berest i åtminstone övriga Europa, och inte bara insnöad på de relativt återhållsamma svenska varianter av stilar som var i majoritet i landet på den tiden.

Stilen är mer vanlig i övriga Europa, och i synnerhet Centraleuropa, än i Sverige, det syns ju tydligt, även invändigt på de få bilder man har fått se.

Tycker det är fin eklektisk stil. Naturligtvis har ju delar av byggnaden förvanskats genom åren, säkert inte minst på 60-talet och däromkring. Men sådant där går ju att återställa :)
Ovanligt fint skulle jag säga att denna herrgård är, men bryter inte radikalt med den lokala stilen för Skåne. (Men så ligger vi ju som bekant betydligt närmre kontinenten än Sverige, av naturliga och geologiska skäl... ;) )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.