Har ett badrum i källaren som skall renoveras. Är i dagsläget helt urrivet (förra ägaren).
Huset är byggt 1985, så golvbrunn skall bytas. Sockeln är isolerad och står på mackadam.
Ytterväggarna är dänerade och det sitter matta utvändigt. Inneväggarna är oisolerad betong.

Tanken var från början att sätta upp Fibo Trespo, men efter lite sökande verkar de inte vara godkända
av BKR eller GVK.
Om vi tänker kakel, vad behövs? Putsa betongen, på med tätskikt och kakla? Eller enbart tätskikt i duschen?
Se skiss, dushen är tänkt att vara i rummets ände, i hela bredden med skjutdörrar.
Golvet planeras ha elektrisk golvvärme och klinker.
 
  • Avrivet badrum med exponerad betong och tegel, oisolerade väggar, rör och byggmaterial på golvet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Arkitektonisk ritning av ett urrivet källarbadrum planerat för renovering med mått och layout.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Frågan är om du behöver/ska ha tätskikt alls. Om det finns risk för tillskjutande fukt så ska man inte täta från insidan.
Elektrisk golvvärme är födelaktigt för du slipper element, men har troligen mer förluster (nedåt) än andra uppvärmningar.
Hur tänker du skyyda fönstret samt ventilation?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Frågan är om du behöver/ska ha tätskikt alls. Om det finns risk för tillskjutande fukt så ska man inte täta från insidan.
Elektrisk golvvärme är födelaktigt för du slipper element, men har troligen mer förluster (nedåt) än andra uppvärmningar.
Hur tänker du skyyda fönstret samt ventilation?
Angående tätskiktet så blir jag inte riktigt klok på det. Hittar inget defenitivt i branschreglerna,
Ventilationen sitter inte under duschen, så där blir det vanlig fläkt. Fönstret lutar åt att byta mot PVC el liknande. (30 år gammalt 3-glas)

Golvvärmen är mest för att det är gött med varmt golv. Finns ledning för element, men eftersom rummet är så
smalt hade det varit skönt att slippa.
 
Jag skulle aldrig byta mot PVC av den enkla anledningen att du kommer att förlora en hel del glasyta och ljusinsläpp. Ditt fönster har en fin smäcker karm/båge, det kommer du aldrig att få igen.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Jag hade nog satt tätskikt faktiskt. Dels för att du väljer att lägga golvvärme som troligen kommer torka upp eventuell underskjutande fukt. Sen är väggytan vid duschen rätt så liten så ser inte riktigt att det skulle skapa några större problem där!

PVC är en lösning på problemet kring fönster, lite beroende på om man sätter in ett fast eller öppningsbart så snor det inte så mkt ljus. Jag hade nog satt in ett fast och haft fläkt i taket precis ovanför/i nära anslutning till duschen. Finns PVC bågar idag som inte tar så mkt yta ändå.
 
Det finns diffusionsöppna tätskikt som du kan kika på. Klurar själv på att använda sådant i kommande renovering av tvättstuga och spa-del
 
J
Men om man har tätskikt ovanför golvvärmen, hur ska då den underskjutande fukten torka upp? Detta ser ju förstås ut att vara på så liten yta att det kanske inte spelar någon roll.
Får man ha elslinga under duschen utan att ha tätskikt?
Är inget proffs som försöker tillrättavisa er andra, bara själv nyfiken.

Angående fönsterna så hade jag, beroende på hur det ser ut utifrån, satt glasblock.
 
Jag hade om möjligt satt upp en vattenburen handdukstork som komplement till golvvärme, som då endast behöver vara för komfortvärme.
Det finns ju alltid en risk med att golvvärme ökar fuktvandring.
Gällande tätskiktet så hade jag lagt det i hela utrymmet, med hänvisning till utrymmets storlek, under förutsättning att inga fuktrelaterade problem finns idag.
 
Kolla BKR, där framgår det med tätskikt vid oisolerad platta/vägg. I duschplats ska tätskikt finnas även om det är oisolerat, resterande yta är det inget krav på (förutsatt att det verkligen är oisolerat)

Men är det oisolerat hade jag inte lagt golvvärme alls. Så om fallet är så, så hade jag bilat upp allting då det inte lär vara speciellt tjockt och isolerat för att sedan gjuta nytt ovanpå.
 
Plattan är isolerad med 50 mm styrolit
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.