Ja, kanske inte kan räknas som hantverkare, men ändock en tjänst som ska köpas in...
Kollade på korf.org men där fanns endast en KA i Nynäshamn registrerad, men det bör väl finnas fler?
Någon här som byggt i närheten och kan ge några namn på KA:s?
Hur mkt mellan tummen o pekfingret kostar en sådan för ett nybygge av enplanshus, 100kvm plus garage allt med platta på mark och lösvirkesbyggande med mej markarbeten och stomresning utlaggt på entreprenad?
Jag ska alltså göra va i plattan själv, även göra plattan själv och det mesta invändigt förutom koppling av el och eventuellt vatten/värme?
 
Nu har jag pratat med en som kan ta på sej uppdraget, dock vill han ha 20lakan??? Tycker det verkar vara i högsta laget faktiskt...
Vad är normala priser, och kan någon rekommendera en bra/billig KA?
 
Enligt tidigare inlägg här och byggahus.se's guide så kostar en KA mellan 15-20 tusen.
 
LillaSandra skrev:
Enligt tidigare inlägg här och byggahus.se's guide så kostar en KA mellan 15-20 tusen.
Jo, fast man ska inte tro på allt man läser:)
Har även sett summor runt 11k här på forumet, men även hört ner till 5 tusen förut.

Som självbyggare känns KA mer som ett onödigt ont eftersom han mer kommer vara bygglovsnämdensm högra hand istället för min.
Men jag ska leta vidare och se vad man kan hitta så får vi se.
 
Jag resonerar som du moken, som självbyggare så har jag inte behov av en KA som "gräver" i allt som försiggår utan han kollar de punkter som krävs och inget mer.

Därför är jobbet han utför mer av typen "samla ihop kontrollplaner och sköta kontakten med kommunen".

(Vi betalar 3000:- för våran KA.)

 
En KA behöver inte vara byggnadsnämndens högra hand enbart utan kan även vara ett mycket bra stöd förutsatt att man har en KA man trivs med. Ett tips kan ju vara att ringa kommunen och höra om de kan rekommendera någon. Det är mycket bra om KA har bra kontakt med kommunen då löper allt mycket smidigare. Vi betalar 7000 kr för vår KA.
 
Era priser är mer i min önskenivå, 3k och 7k.
Pratade med en till nu, han lät väldigt bra, men priset var fortfarande runt 16k:(

Som sagt, eftersom jag planerat göra det mesta själv så kommer jag veta att allt kommer utföras seriöst och bra, jag är inte rädd för att några entreprenörer kommer fuska eftersom jag dels kommer kolla av det som utförs av dem, dels kommer använda bekanta.
Jag känner inget behov av att ha en KA att rådfråga eller komma och inspektera alla delsteg, utan jag vill bara ha honom till det som Jesca_j skriver...

Ringa kommun och få förslag... Vart på kommun ska man ringa lämpligast? Bygglovshandläggaren fick inte uttala sej om namn sade han när jag frågade.
 
Hmm, då blev det ju lite knivigare, varför fick han/hon inte uttala sig om namn? Jag har inte själv testat denna metod - fick tag i min KA efter tips här på forumet. Annars kan man ju tänka sig att det är byggnadsinspektören (jag tror det heter så) som har koll på KA. Alltså den person man har byggsamrådet med.
 
tyvärr verkar det som jag ska ha byggsamrådet med min bygglovshandläggare, så det skiter sej:)

Men jag läste något om att man kunde vända sej till deras avd. ändå, eller rättare sagt miljö och samhällsbyggnadsförvaltningen, så jag ska kolla där.
men tyvärr verkar det som alla dessa som är anslutna till karf, eller bygging, eller liknande organisationer tar ut dessa högre summor, jag skulle vilja hita en frigående gubbe tror jag:)
 
Vi fick en hel radda namn från vår bygglovshandläggare - men hon kunde inte rekommendera en enskild. Sedan rekommenderade vår husleverantör en kille som fanns med på den listan.

Eftersom du ska bygga själv så behöver han kanske inte ha råkoll på allt så jag tror också att du ska välja någon som inte är med i KARF för de är dyrare (och förhoppningsvis noggrannare när man som vi inte bygger själv).

Jag tror också att det skiljer i priserna beroende på var man bygger också.
 
Husmyran:
Kollade din profil och ser att du bor i Järna. Är det Järna vid Södertälje?
Isf tar jag gärna namn/telefonnummer till din KA så kanske jag prickar in bra pris:)
Skicka privatmeddelande om du tror att han inte vill bli exponerad här.

Mvh Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.