Jag vet att det ör inte populär, men räkna rätt med luftvärmepump! Det tar 1/3 av el, men har en kompressor som blir sliten efter en viss tid timmar, en fläkt som bullar och kylvätska som försvinna/måste vara påfyllt över tiden. Jämför det med en enkelt 2 fläkt luftburen med el patron...hur billigt är det över tid? Jag har luftvärme i garaget och är ganska nära att avinstallera detta...
 
370 är nibes billigaste och därmed sämsta pump. 730 hade varit bättre men den är dyrare.

Jag tänkte att man borde kunna behålla ett fungerande luftvärmesystem men byta ut elementet till ett vattenburet element via luft-vatten/bvp. Och att man då skulle köra med ett vanligt separat FTX system.
 
Ett luftvärmesystem är oftast dimensionerats för att de kallaste dagarna kunna ge 50 grader i inblåsning. Ett vattenbatteri med värmepumpsvatten ger betydligt mindre. Du får isåfall behålla elvärmaren som toppeffekt
 
L lyxboende skrev:
Sitter själv med ett Husqvarna ftx lv6 där värmeväxlardelen lagt av.
Hur yttrar sig detta?
Det sitter en identisk anläggning hos en närstående..
 
L lyxboende skrev:
Sitter själv med ett Husqvarna ftx lv6 där värmeväxlardelen lagt av. Har fått in tre offert förslag:
1. Combiwin + casa R3
2. Fläktwood Acjb + RDKS
3. Nibe f370 + alig vb250.

De två första alternativen känns som samma typ av lösning dom vårt Husqvarna medans alt 3 istället är en frånluftsvärmepump tillsammans med luftvärme via alig. Just nu står vi i valet och kvalet men lutar åt Nibe då det känns mer i tiden. Kan tillägga att alla tre offerter ligger på ungefär samma peng. Vad ska vi välja? Fixar F370 + alig att hålla varmt i huset kalla dagar?

Vilket system valde du till slut? Sitter själv i sitsen där mitt gamla Husqvarna MaxVex gett upp...
 
T TurboMicha skrev:
Hej! Bara 25 år sedan fanns en snyggt Husqvarna som hade FTX ventilation med luftburen värma onboard, väldigt kompakt och prisvärd (om man se det över sista 25 år)
Om man nu vil byta till något modernare, tystare, kanske lite smartare (med varibale fläktvarvtal, sommarläge t.e.) då verkar det att det finns bara två aggregat till. ACJB Fläktwoods och Combiwin från Swegon. Både utan FTX och både med ganska "90-tals gränssnit", dvs inga fancy touch displayer, de verkar lite outdatet.

Om man köpa en son aggregat, då köpa man en FTX till och har investerad 50.000SEK, vad blir resultatet? Har man bara ihopkopplad gamla saker eller har man en ganska energiefficient värmesystem som kräver inte så mycket dyrt underhål (som värmepumpar eller vattenburen systemer t.e.) och funkar bra?

Vad gör ni andra där ute med luftburna systemer?
Vilket system landade du i till slut? Jag sitter själv med ett Husqvarna MaxVex från 1985 som gett upp...
 
T TurboMicha skrev:
och då är det antagligen någon FTX som har minst en fläkt som gå på 100w.. plus att man har elementen på vägg som tar plats och se så där ut.
Mitt/vårt FTX-aggregat med två EC-fläktar drar 20W när vi kör det på normalfart.
 
V vela skrev:
Vad tror ni om det här?
[länk]
Vet inte. Vad kostar det, jämfört med en vanlig LLVP?
Men en LLVP, som blåser ut varmluften i entréhallen,
och där värmen sprids vidare till alla rum av FTX-systemet funkar bra hos oss.
Dvs de två funktionerna behöver inte kopplas ihop i ett rörsystem.
 
Spontant svinbra!
Perfekt för ersättning i ett befintligt system. Men vid nybygge kan man såklart överväga KoWs alternativ
 
Vad landade det i ?
Sitter själv nu här med en Husqvarna FTX-LV6 som är stendöd. Kollat spänning fram - ok.
Öppnade styrenheten och kollade glassäkringen som var hel. Hade service på anläggningen för 2 år sedan då en fläktmotor och några lager byttes. Killen sa då att om styrenheten går sönder är det kört. Hmm... misstänker nu att så är fallet.
Googlade lite och hittade den här som ska vara en ersättare till den gamla.
https://www.pbh.se/produkt?recordId=recfwCMkKhttnadoN
Den gamla har funkat i princip felfritt i 30 år.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.