Har glott runt här en del men fattar ändå inte riktigt när man ska använda respektive verktyg...?
Och ovan som jag är så blir jag lite orolig för att kapa några fingrar om man skulle behöva använda såg, men det kanske är en "säker" konstruktion? :D

Vet inte än exakt vilka plattor, men det lutar väl åt... Inte några jättestora blaffor iaf!
 
Jag har en kakelskärare till mindre och tunna plattor och en såg eller snarare klinga med diamantskär till tjocka och större plattor. Såg har jag aldrig använt.
 
Jag tror att du får mer hjälp i verktygsforumet
 
Hej! Har gjort min första stora kakling, så egentligen undrar jag vad jag borde ha använt. (bloggar, richard_schnell, källarbadrum om du vill titta). Jag klarade mig i alla fall med en vanlig kakelskärare och vinkelslipen. Kakelskäraren fungerade bra om man delade plattan någorlunda på mitten, var man ute i kanten och skar hände det att den delade sig med avvikelse åt det smala hållet. Köp en överdimensionerad skärare i alla fall. Mina klinker var 10 mm, den första skäraren skulle klara 12 men då var det många som sprack fel. Köpte en större (Clas Olson, inget lyxigt) för tjockare plattor sedan, den fungerade bättre.

För mindre bitar och röruttag använde jag vinkelslip med diamantklinga. Jag har en liten vinkelslip och det är en fördel, lättare att hantera. Det blir lätt lite flisor i kanten med den, men det problemet blev mindre om man först ritsade en anvisning med kakelskäraren.

En kakelsåg hade varit underbar, men om du tänker göra det här på kvällar och nätter så måste du hyra en ganska länge, och det lär bli dyrt. Jag höll på i 3 månader...
 
En kap med klinga köper du på Jula för 500 sek eller mindre. Funkar utmärkt och kan plågas i oändlighet. För nybörjaren är fördelen att alla kap blir exakt där man vill ha dom och inga plattor knäcks fel. Själv har jag aldrig blivit kompis med metoden att ritsa och knäcka så jag sågar allt.

Nackdelen med kapen är förstås att det går långsammare och låter som satan.
 
  • Gilla
AndersPS och 1 till
  • Laddar…
MathiasS skrev:
En kap med klinga köper du på Jula för 500 sek eller mindre. Funkar utmärkt och kan plågas i oändlighet. För nybörjaren är fördelen att alla kap blir exakt där man vill ha dom och inga plattor knäcks fel. Själv har jag aldrig blivit kompis med metoden att ritsa och knäcka så jag sågar allt.

Nackdelen med kapen är förstås att det går långsammare och låter som satan.
För ett tag sedan hade jag samma problemställning. Valde givetvis en vansinnig lösning på kaklandet (fick på två av väggarna såga 2 plattor av 3 uppsatta, och runt 10 högt med plattor). Vinkelslip med diamant hade jag, men valde att inte köpa, utan hyra, kalkelskär med roterande vattenkyld motordriven klinga (Ramirent). Har dessutom en serie diamantborr som var bra för rör.

Så alla raka kap gjorde jag med den motordrivna kakelskären, Nästan alla runda med ett av borren, och resten med vinkelslip.

Alla tre fungerade ypperligt, endast när jag kapade golvbitar (vansinnigt många där med) drabbades jag av någon flisa.

Det tar längre tid än man tror att sätta plattor, så det blev ett par hyrdagar...

--- Mats ----
 
Har satt ganska många kvadrat som hobbyfixare och jag kör i princip allting med klinga, faktiskt med någon modell från just Jula som MathiasS nämner. Den är ganska misshandlad, men snurrar än. Min nästa kakelkap kommer dock att bli en dyrare modell, det blir nog nästa år tror jag, då relativt stora mängder plattsättning stundar. Att kunna ställa ett anhåll för gering, samt ett parallellanslag (nu blir det egentligen inget anslag på en sån kap jag kikat på, men en gradering på anhållet mot användaren iaf, som på en knäckare).

Tycker det blir snyggast snitt av en elektrisk kap. Har använt knäckare en hel del också dock, det enda som jag tycker duger där är Sigma's. Vet knappt om jag misslyckats med ett enda "knäck" med en sån, dock har jag ingen sån själv, men jag överväger att skaffa en. Går fort och tillräckligt snyggt i min mening, iaf med de flesta plattor, men en del plattor tycker jag är hopplösa att knäcka med bra resultat.
 
Kan instämma i att 500-600 kronors elkap från Jula eller K-rauta funkar bra. Låter dock mycket som sagt och kladdar lite med sågdamm blandat med vattnet. Elkap är framförallt bra om man ska kapa ur ett hörn på en platta, det är nästan omöjligt med kakelknäckare. Hyfsat säkra också man ska klanta sig ordentligt om man ska kapa sig i handen. Jag har knäckare också, har bara använt den för att göra halva plattor, jag tycker det är svårt att exempelvis knäcka av 2 cm på en platta.
 
Alla prisar de långsamma bordsmonterade kakelcirkelsågarna. Jag har kaklat två badrum med vanlig kakelknäck av bra märke (Sigma). Knäcken är vansinnigt snabb och precis tycker jag. Jag har satt "vanligt" kakel och klinker, inga hemska stenhårda varianter. I de fall jag behövt jacka ur för ytterhörn och liknande har jag bara ritsat med knäcken och plockat bort resten med vinkelslipen.

Jag rekommenderar knäck, alla dagar i veckan. Komplettera med ett 10mm kakelborr och en liten bågsåg med karbidblad från Biltema, perfekt när man ska ta upp hål för rör och liknande.
 
Ja, det du nämner är väl ungefär de användningsområden jag tycker att knäcken är befogad till, under förutsättning att man har en knäck av god kvalitet (läs Sigma). Raka snitt i plattor som inte är allt för hemskt hårda eller ojämna (skorvliga/ojämna plattor har varit lite luriga att få riktigt snygga kanter i knäcken, jämfört med elkapen.

Sen skaffade jag en uppsättning billiga (biltema) hålsågar för kakel, det har varit ganska användbart under tiden. Har använt vinkelslipen också sporadiskt, men eftersom jag oftast kört med elkap/bordskap så har behovet för vinkelslip varit minimalt.
 
Allt fler plattsättare verkar övergå till att kapa med vinkelslipen, men många gånger ser det ut därefter också..

Vi kör kakelskärare till det mesta i kapning. Personligen tycker jag att Montolit's P-modell är sju resor bättre än alla Sigmaskärare jag har provat. Jackningar och urtag från kanten på plattan görs med en liten Briccolina vattensåg och Montolit's mosaiktång. Hålsågar till hål mitt i plattorna.

När jag blir rik ska jag köpa Sigma's 9P vattensåg och ett borr/hålsågset till vinkelslipen.
 
  • A03MP50.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 300038.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • A06TD50.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 9p_Jolly.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bra tråd som oftast här. Håller på med ett facelift av köket och ska börja med en 10m2 Karling idag. Har bara lagt klinker förut och använt vinkelslip och en billig kakelkap. Lyxade doch till det med att göra en liten släde till kakelkapen igår då jag ska kapa mycket halvor pga förbandsläggning av 10x20.
Hoppas detta ska få till konsekvent storlek och vinkel. Bild kommer.

Har tidigare upplev att det är lite skumt att kapa så små plattor på kapen då de får lite för lite kontakt med det sjukt dåliga annhållet.

Avrapportering kommmer.
 
Jag unnade mig en elektrisk kakelsåg från Jula när jag nu håller på att kakla ett litet badrum.
Emellertid använder jag kakelknäckaren till alla raka kapningar. Totalt har jag väl sågat tio plattor och knäckt 150 i badrummet nu när jag kommit halvvägs, men när sågen väl behövs är den bra att ha.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.