Jag har fått tag i en tvättmaskin av det större slaget som jag tänkte försöka dressera kärringen till att tvätta sina hästtäcken i. Efter att med livet som insats ha släpat ner denna koloss, Vascator W74, och gjutit ett stadigt fundament till den började jag fundera över ström till eländet. Jag har bara 220/230V i huset. Kan jag med hjälp av en transformator få upp det till 380V eftersom det är det monstret kräver? Till råga på allt elände så kan den maximalt plocka ut 7800W vid full belastning. Om vi säger att jag kan godta att den löser ut nån gång, hur mycket bör jag säkra upp den med? 32A? Eller blir det tack vare transformatorn något ytterligare man måste ta hänsyn till?
 
Även om du inte har några 3-fashandskar så har du garanterat 3-fas in, så det är inte särskilt komplicerat att få ut det.
Det är garanterat enklare även om det behöver dras fram en del...
 
Det som kompliserar det hela ytterligare är att jag bor i Norge (inga frågor/gliringar eller påhopp tack) och här får man glatt svaret att javisst har du tre-fas in i kåken, men tre-fas i Norge är på 230V. Så jag har tre-fas in, men på 230V. Så därav frågan om jag kan skrämma upp detta till 400V. Jag har naturligtvis tänkt att anlita någon som kan detta om det nu är möjligt att få till det. Enligt den lokale "världsmästaren" här så var det inga problem alls att sätt dit en transformator. Men det kommer mycket märkligt ur hans mun så jag tänkte få ett sansat svar som motvikt.......

// Sådär, nu har jag och hunden varit på vinden och glott på lådan där elen kommer in. Där är ett litet fönster med 3 stift innanför. På lådan står det både 500 och 600V samt 80A. På elmätaren i skåpet står "växelströmsmätare för 3 fas 3 ledarnät" samt präntat på en liten plåt "3 x 230V".
 
MAO har du kraftström in i kåken...3*240V  och mellan 2 faser 380(400)V...
 
mrbond_2002 skrev:
MAO har du kraftström in i kåken...3*240V och mellan 2 faser 380(400)V...

Är vi säkra på det då, det kan inte vara ett 127/220V-system?
 
Det begrep jag inte ett skvatt av men för att återgå till frågeställningen, kan jag, med nämnda förutsättningar få ut 380V i huset? Med eller utan transformator........
 
Hmm.. i Norge har ni väl 4-ledarsystem (L1, L2, L3 och PE) med 230 V fas-fas.
Teoretiskt 127V fas-nolla, men ingen nolla finns i systemet.
Sponken, har du en multimeter? Mät i ett jordat vägguttag mellan jord och det ena resp. det andra hålet. Får du ca 127V i båda fallen stämmer det ovanstående hos dig.

I sådana fall, visst går det att transformera upp din 3-fas 230V till 3-fas 400V.
En 3-fastransformator, D-kopplad på både primär och sekundär, med omsättningen 230/400 som tål lasten. Undras om de finns enkelt tillgängliga, känns sällsynt.
Som alternativ; 3 st 1-fastransformatorer,230/400V.

7800W i ett 400V 3-fassystem blir ca 11.3A per fas vid symmetrisk last. I Sverige säkrar vi av med 16A då.
I ditt förmodade 230V 3-fassystem blir det 20.4A per fas, förutom förluster i transformatorn emellan.

Wascator kanske har byggt maskinen i en Norgevariant. Kanske kan den enkelt modifieras för dina behov? Motorbyte + elementbyte i värsta fall. Det låter billigare än transformatorn du behöver.
 
Lurvnos skrev:
Hmm.. i Norge har ni väl 4-ledarsystem (L1, L2, L3 och PE) med 230 V fas-fas.
Teoretiskt 127V fas-nolla, men ingen nolla finns i systemet.
Sponken, har du en multimeter? Mät i ett jordat vägguttag mellan jord och det ena resp. det andra hålet. Får du ca 127V i båda fallen stämmer det ovanstående hos dig.

I sådana fall, visst går det att transformera upp din 3-fas 230V till 3-fas 400V.
En 3-fastransformator, D-kopplad på både primär och sekundär, med omsättningen 230/400 som tål lasten. Undras om de finns enkelt tillgängliga, känns sällsynt.
Som alternativ; 3 st 1-fastransformatorer,230/400V.

7800W i ett 400V 3-fassystem blir ca 11.3A per fas vid symmetrisk last. I Sverige säkrar vi av med 16A då.
I ditt förmodade 230V 3-fassystem blir det 20.4A per fas, förutom förluster i transformatorn emellan.

Wascator kanske har byggt maskinen i en Norgevariant. Kanske kan den enkelt modifieras för dina behov? Motorbyte + elementbyte i värsta fall. Det låter billigare än transformatorn du behöver.

Nu har jag mätt mellan både ena och andra hållet och jord. Jodå, displayet hoppar hit och dit men vi kan enas om att den visar 127V. Det kanske inte är en helt ovanlig lösning med en transformator i Norge, eftersom många handlar grejjer i Sverige. Jag hade dessutom "turen" att få samtala med "världsmästarens" far, en snål gubbe av det äldre gardet som minnsan alltid hade köpt sina motorer till sitt snickeri från Danmark för att dom va 1500 spänn billigare där. Han hade i alla sina dagar byggt om dom tills en påpekade för honom att bara hade kunnat använda en transformator.
Kanske dom har någon form av "snik" variant på det här i Norge. Jag ringde Electrolux en gång och förklarade situationen och om det fanns nån möjlighet att bygga om den till 230V. Det gick inte påstod dom, då detta var en ren tre-fas maskin.
Men då kan det kanske finnas en lösning då, med en transformator och en kraftig säkring förmodar jag.......
 
Låter som sagt dyrt med en 3-fas trafo på 7800W.

Gissningsvis är det bara tvättmotorn och värmepatronerna som går på 3-fas.

Kör du värmepatronerna på 127/230 istället för 230/400 så får du ut en tredjedel av effekten. Större delen av dina 7800W lär vara värmen så då blir det omkring 2600W värme vilket är vad en normal lägenhetsmaskin fixar. Så har du inte bråttom kan det funka. Har du riktig tur så är värmepatronerna Y-kopplade och då kan du göra som för motorn nedan och få ut full effekt. Men det är mindre troligt.

Återstår motorn. Kolla märkplåten. Har du en himla tur så kör dom Y-koppling vid 230/400 och då går det att koppla om den till D och köra 127/230 istället. Hade faktiskt en motor från en Vascator liggandes någonstans men kan inte hitta den. Kanske har jag slängt den.

Resten går nog på 230 enfas, så då får det kopplas in mellan två faser.

Det blir en rejäl ombyggnad som nog kräver ett schema. Har du tur finns det ett sådant klistrat på plåten annars blir det till att rita ett själv.

Pen
 
Pen skrev:
Låter som sagt dyrt med en 3-fas trafo på 7800W.

Gissningsvis är det bara tvättmotorn och värmepatronerna som går på 3-fas.

Kör du värmepatronerna på 127/230 istället för 230/400 så får du ut en tredjedel av effekten. Större delen av dina 7800W lär vara värmen så då blir det omkring 2600W värme vilket är vad en normal lägenhetsmaskin fixar. Så har du inte bråttom kan det funka. Har du riktig tur så är värmepatronerna Y-kopplade och då kan du göra som för motorn nedan och få ut full effekt. Men det är mindre troligt.

Återstår motorn. Kolla märkplåten. Har du en himla tur så kör dom Y-koppling vid 230/400 och då går det att koppla om den till D och köra 127/230 istället. Hade faktiskt en motor från en Vascator liggandes någonstans men kan inte hitta den. Kanske har jag slängt den.

Resten går nog på 230 enfas, så då får det kopplas in mellan två faser.

Det blir en rejäl ombyggnad som nog kräver ett schema. Har du tur finns det ett sådant klistrat på plåten annars blir det till att rita ett själv.

Pen

Tack för det, inte precis vad jag ville höra men det är nog sanningen.... Vad händer om jag kopplar in den på 230 3-fas? Ingenting, några lampor som lyser, tar ett programm lååååång tid eller vad??
Men fortfarande finns det alltså en möjlighet att placeara dit en trafo....... Får kanske bita i det sura och konsultera världsmästarens snåle far för att se om han har nått sånt....
 
Visst kan du placera dit en trafo!

Drog den 7800W trefas?
Har du någon max-ström på märkplåten till tvättmaskinen eller står det något om Cosphi?

P=UxIxRotenur3xcosphi

Låt oss säga för säkerhetsskull att cosphi=0,8

I=14A

Omsättningen på trafon 400/230=1,74

14Ax1,74=24,36A

Det ger att den bör säkras minst 25A på 230V sidan (primärsidan) + att man även säkrar sekundärsidan, i detta fall med 16A (det blir dimensionerande på sekundärsidan).
Ring till Transformatorteknik i Åmål och hör med dom vad en trefas fulltransformator i denna storleken skulle kosta (tror inte den blir billig, skulle gissa runt en 8-10.000:- ).
Det blir en rejäl klump, har du någonstans att ställa den?

Men kolla märkplåten innan så att jag inte har räknat uppåt väggarna, utan att det stämmer.
 
sverre skrev:
Visst kan du placera dit en trafo!

Drog den 7800W trefas?
Har du någon max-ström på märkplåten till tvättmaskinen eller står det något om Cosphi?

P=UxIxRotenur3xcosphi

Låt oss säga för säkerhetsskull att cosphi=0,8

I=14A

Omsättningen på trafon 400/230=1,74

14Ax1,74=24,36A

Det ger att den bör säkras minst 25A på 230V sidan (primärsidan) + att man även säkrar sekundärsidan, i detta fall med 16A (det blir dimensionerande på sekundärsidan).
Ring till Transformatorteknik i Åmål och hör med dom vad en trefas fulltransformator i denna storleken skulle kosta (tror inte den blir billig, skulle gissa runt en 8-10.000:- ).
Det blir en rejäl klump, har du någonstans att ställa den?

Men kolla märkplåten innan så att jag inte har räknat uppåt väggarna, utan att det stämmer.

Köss karlsson, "en rejäl klump". Kommer jag ändra på jordens förhållande till solen med denna tyngd? Om denna kluns nu hamnar på ca. 8-10 tusen så blir det mao billigare att ge tanten en ny tvättmaskin att tvätta sina täcken i.

Det står max 7800W på en plåt på maskinen, blir det billigare då? :)
 
Med lite Googlande kommer man långt...
Vissa Wascatormaskiner är konfigurerbara tycks det. Kolla här t.ex:

http://www.electrolux-wascator.com/node327.asp?intDocumentID=23606&intTDLangID=148

På sid 125 visas ombyggnad från 230 till 400V. Bara att följa baklänges.

Med lite surfning härikring kanske din modell finns att hitta om du har tur:

http://www.electrolux-wascator.com/node324.asp

Fast, de hade visst sagt att det inte gick har jag för mig du sa? Eller orkade Electrolux inte ta reda på det och svarade nej av bekvämlighet?
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.