Letar efter en aluminium fönstertillverkare som inte tar massa extra betalt för att leverera fönster med NCS S0500-N vitt istället för NCS S 0502-Y.
På utsidan finns många olika kulör alternativ inklusive olika vita nyanser men på insidan verkar det vara 0502-Y som gäller hos alla tillverkare eller missar jag något?
 
Kolla med Westcoast i Trollhättan.
 
R Robert-san01 skrev:
Kolla med Westcoast i Trollhättan.
Jag tolkar deras skrivning nedan som att de tar extra betalt för annan kulör på insidan/träsidan. Vet du hur mycket extra de tar?
"Standard är vitmålad WCW 10 (NCS S 0502-Y). Vi erbjuder ytterligare sju kulörer utan ställkostnad enligt palett nedan. Mot tillägg kan trädelen levereras med annan kulör."
 
Vet tyvärr inte. Jag köpte i tonad vit.
 
G gustavk skrev:
På utsidan finns många olika kulör alternativ inklusive olika vita nyanser men på insidan verkar det vara 0502-Y som gäller hos alla tillverkare eller missar jag något?
Orsaken är att nästan allt färdiglackat material som salning, lister, etc, i vitt lackas i NCS S 0502-Y.
Och här finns då en fälla när man är ny på hus/lägenhets-renovering att man köper en burk vitt och börjar måla med hemma istället för den brutna färgen.
Men du verkar redan från början valt den vitare nyansen.
 
Redigerat:
A AndersS skrev:
Orsaken är att nästan allt färdiglackat material som salning, lister, etc, i vitt lackas i NCS S 0502-Y.
Och här finns då en fälla när man är ny på hus/lägenhets-renovering att man köper en burk vitt och börjar måla med hemma istället för den brutna färgen.
Men du verkar redan från början valt den vitare nyansen.
Vi ska bygga nytt och jag har hittat alternativ för lister, takpanel, innerdörrar, foder etc med S-500N från tillverkarna. Men för just fönster verkar det vara mindre flexibelt från de tillverkare jag tittat på hittills. På utsidan av fönstren har t.ex. Elitfönster tre olika vita nyanser utan extrakostnad men sedan har de bara S502-Y och några lasyrvarianter som alternativ på insidan.
 
G gustavk skrev:
Vi ska bygga nytt och jag har hittat alternativ för lister, takpanel, innerdörrar, foder etc med S-500N från tillverkarna. Men för just fönster verkar det vara mindre flexibelt från de tillverkare jag tittat på hittills. På utsidan av fönstren har t.ex. Elitfönster tre olika vita nyanser utan extrakostnad men sedan har de bara S502-Y och några lasyrvarianter som alternativ på insidan.
Samma situation som vi hade. Vi gick dock på tonat på karmar, dörrar och fönster. Lister och salning är 0500.
 
R Robert-san01 skrev:
Samma situation som vi hade. Vi gick dock på tonat på karmar, dörrar och fönster. Lister och salning är 0500.
Menar du S502-Y med tonat?

Har nu hittat att t.ex. SP Fönster tar 5300:-+moms för valfri NCS färg på insidan. Samma kostnad oavsett antal fönster så utslaget på ett helt hus kan det kanske vara ok.
 
Ja, man kallar 0502 för tonad vit, antik, Stockholms mm.
 
Den här diskussionen med tonat vitt brukar dyka upp emellanåt.
Nya NCS standardkulören S0502-Y är åtminstone hos de färgleverantörar jag stött på betydligt gulare än gamla receptet 0502-Y.
Håller med TS om att den ofta gränsar till smutsgult, lite beroende på vem som blandat den.
 
Man bör inte blanda 0500 (eller standard burkvit) och 0502 där färgerna går mot varandra för då kommer det bli nyansskillnader. Använder man enbart S 0502-Y så ser man det inte.
Den första "målaren" jag köpte färg hos, en liten kvällsöppen butik, tog en burk standardvit och en liten klick svart när han gjorde brytning för att måla vita listverk, enligt honom var det så målarna gjorde men här finns säkert många varianter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.