Eftersom behovet av garderober ökar i takt med att familjen växer har jag funderat på att bygga garderober med IKEA PAX-stommar för att snabbt få till förvaringsutrymme men klä in dem i egna luckor och ramverk för att få till det uttryck som jag gillar. Eftersom det går att köpa en hel massa tillbehör till PAX så kan man också kan få till möjligheten att uppgradera garderoberna med andra funktioner.

Garderoben är i detta fallet tänkt till min femåriga dotter så jag utgår ifrån att en 75+50 cm stomme håller ett tag upp i ålder i alla fall. I tillägg till de 201cm höga stommarna så byggdes även överskåp för att utnyttja den fulla takhöjden på ~265cm.

Efter att stommarna monterats på plats i rummet byggdes ramverket som skall sättas dit framför stommarna för att hålla alla dörrar. Materialet blev den här gången 21mm planhyvlad furu. Jag valde att bygga ramen i verkstaden istället för direkt på stommarna eftersom det är enklare att få till verkstadstid när barnen sover, det visade sig dock vara ganska svårt att hantera ramverket i källaren...

DIY-garderobsram av furu under konstruktion i verkstad med verktyg och material i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Därefter var det dags för själva luckorna, använder ett frässtållskit med en något enklare profil och skippar helt att köra med massivträ i spegeln - det blir 6mm plywood istället.



Snickeri av fururamverk och plywoodluckor för anpassade garderober i verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Planhyvlade fururamar med plywoodpaneler fästa i skruvstäd på ett arbetsbord i en verkstad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


När luckorna börjar bli klara kan jag göra en provmontering i ramen för att få måtten rätt, det känns dock som att det kan krävas lite justering när ramen väl är på plats på stommarna. Fräser även ut för gångjärn i både dörrar och ram.



 
Redigerat:
  • Gilla
nochl och 8 till
  • Laddar…
Nästa moment var att montera ramverket på stommarna på plats i rummet, för att täcka sidan på garderoben (den är ju i melamin) valde jag att lägga till en 12mm plywood längs hela sidan. Ramverket är förberett för detta med dominos längs hela sidan. Provmontering av alla luckor för att se om något behövde justeras innan målning.

Obehandlat träramverk för en garderob monterat i ett rum med plywood på sidan, innan målning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Målning av ramverk, alla luckor och lister för golv/tak...

Omonterad vit garderobsstomme med blått skyddstejp och plywood längs sidan i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Ommålat ramverk och garderobsluckor på en verkstadsbänk inför montering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ommålade skåpluckor för provmontering upplagda på hylla med plywood i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Rick och 6 till
  • Laddar…
Knopparna jag tänkt använda är inhandlade på loppis så en polering innan användning var nödvändigt.

Polerade, second hand metallknoppar på träyta redo för montering efter rengöring.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Polerade knoppar på en träyta med en tub Autosol kromglans och polertrissa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Använde polertrissa i pelarborren plus en liten trissa i dremeln, kom dock inte alls överrens med polermedlet som följde med så det blev autosol istället.
 
Därefter montering av luckor, knoppar och alla lister på plats.

Vit inbyggd garderob med luckor och knoppar monterade, lister synliga och parkettgolv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det här projektet har tagit alldeles för lång tid (även om det kanske inte verkar så när man summerar så här), stommarna monterades i början av sommaren 2017 och nu i januari 2018 så är allt klart. Det finns flera förklaringar men till stor del handlar det nog om att det är svårt att komma åt projektet när man bygger i barnens rum och egentligen bara har tid att pyssla med det när de sover. ;)

Det känns som att konceptet att utgå ifrån PAX-stommar fungerar väl men det blir svårt att använda 50cm stommen till annat än hyllor eftersom IKEAs lådor inte går att öppna eftersom de går in i dörren. Vill man ha mer flexibilitet så måste man ha någon annan typ av gångjärn som får undan dörren bättre.

Något jag kommit fram till är att det nog är smidigare att bygga ramen direkt på stommen eftersom man då slipper bära runt en otymplig ram och dessutom får "rätt" mått direkt. Dock är stommarna till PAX lite besvärliga eftersom kortsidorna ligger något innanför långsidorna. Det var därför lite tur att jag byggde egna överskåp eftersom jag då fick något att fästa i.

När det gäller materialval så kan jag inte rekommendera furu, det är oerhört känsligt när man hanterar det och det verkar vara mer benäget att slå sig. Det blir nog ask till nästa garderobsprojekt trots den extra kostnaden.
 
  • Gilla
Splanen och 35 till
  • Laddar…
Riktigt snyggt! Och extra cudos för att du byggde ramen i källaren, blir svettig bara av tanken. Men alternativet, platsbyggt på plats så att säga, är ju också besvärligt, var själv utan sovrum i en vecka när jag byggde förvaring.
 
Så j*vla snyggt!
 
Supersnyggt! Funderat på något liknande själv fast mer en enkel renovering av befintligt fasta garderober från 60-talet. Bra inspirationsbild!
 
Carro_D Carro_D skrev:
Supersnyggt! Funderat på något liknande själv fast mer en enkel renovering av befintligt fasta garderober från 60-talet. Bra inspirationsbild!
Så du tänker skapa ett gammalt intryck på vad som tidigare var släta överfalsade luckor? Jag är väldigt delad till sånt. Själv bor jag i 50-talshus där det ibland föreslås att vi ska sätta upp stuckaturer :)
 
  • Gilla
Linnéa Malgerud och 1 till
  • Laddar…
Lime113 Lime113 skrev:
Så du tänker skapa ett gammalt intryck på vad som tidigare var släta överfalsade luckor? Jag är väldigt delad till sånt. Själv bor jag i 50-talshus där det ibland föreslås att vi ska sätta upp stuckaturer :)
Hej,

Ja, huset är från 1919 och var tidigare 2 lägenheter som nu blivit en. Det renoverades nog senast på 60 talet och de släta dörrarna och luckorna ser lite väl tråkiga ut nu när vi försöker få tillbaka 1910-1920-tals känslan ;)
 
  • Gilla
Linnéa Malgerud och 4 till
  • Laddar…
Då tycker jag du för helt rätt. Tumme upp.
 
  • Gilla
Carro_D
  • Laddar…
Skitsnyggt!!! Har du en rejäl fräs, eller är det en vanlig överhandsfräs i fräsbord? Hur ser kontraprofilfräsen ut?
 
Det är en gammal handöverfräs på 1400W som är monterad i ett egenbyggt bord. Fräskitet är från Rutlands och innehåller flera stål än de jag använder.



Använder stålen i nedre högra/vänstra hörnet för detta projekt.
 
  • Gilla
sofftis och 6 till
  • Laddar…
Förbaskat snyggt, ska nog förändra mina skisser på dörrar efter att ha sett dina :D
Great work (y)
 
Orkar överhandsfräsen med detta?

Ser riktigt lovande ut ju! Att det går göra med bara en överhandsfräs... :)
 
Det har inte varit några problem för fräsen att orka, till detta projektet var det ju mjuk furu men även ask har fungerat i ett tidigare projekt:

https://www.byggahus.se/forum/threads/projekt-badrumsmoebler.285509/

Nu har jag ju inte kört med stålet till spegeln och det är nog det stål som kräver mest av fräsen men där är det ju också möjligt att köra flera gånger och ta lite mer varje gång.

I de fräsningar jag gör för luckorna är det nog ändträfräsningen som är tyngst. Där hör man att varvtalet går ner och man får brännmärken om man inte matar tillräckligt fort.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.