Måste ha varit dålig kvalité på just den serien.
Men faktum är att vi har ikea Lidingö köksluckor från 2013 som efter ca 2 år fick liknande problem men just vid diskmaskinen och slasken. Vi slutade då att öppna diskmaskinen direkt efter diskning eller öppnade den helt. Luckan för slasken var nämligen krackelerad på sidan som var mot diskmaskinen... Jag misstänker att även en stängd lucka läcker lite ånga tillräckligt för att skada. Har även testat att klarlacka kanten och det har i alla fall inte blivit värre!
 
A
K Kjell W skrev:
Hej Ikeas kök är bra med bra stommar, smarta lösningar och stadiga hyllplan. Vad jag klagat på är att ytskiktet på Ståtluckor som har brister som måste hänföras till dåligt utförande eller dålig kvalitetskontroll
Precis! Jag blev faktiskt förvånad över att vid inflytt upptäcka att luckorna vid diskmaskinen redan hade börjat släppa färg när köket bara var 5 år gammalt. Jag kan ärligt säga att mitt intryck ditintills varit att IKEA-kök är helt OK och det var därför som jag inte inspekterade varenda lucka vid husvisningen.
 
  • Gilla
Kjell W
  • Laddar…
Köksinteriör från 1980-talet med mörka träluckor och en vit Siemens diskmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ö Österlenskan skrev:
Jag håller med! Vi har ett kök från 70-talet. Vi är tredje familjen som använder detta kök och det är fortfarande top notch!
Ö Österlenskan skrev:
Jag håller med! Vi har ett kök från 70-talet. Vi är tredje familjen som använder detta kök och det är fortfarande top notch!
Har ett Björbo kök ifrån 1980 där vi haft en diskmaskin i 37 år,inte sjutton flagnar det några luckor pga attvi öppnar diskmaskinen på glänt.
 
  • Gilla
Österlenskan
  • Laddar…
A Allinug skrev:
Jag hade ett kök från mitten av 60-talet förut, släta luckor i trä profilerade för att inte släppa in damm. 46 år senare så var det fortfarande jättefint.

Nog borde man med dagens moderna material och tillverkningsteknik kunna göra köksluckor som är minst lika bra som de som gjordes till miljonprogrammens bostäders kök?
Visst kan man det, om man vill. Men MDF och snälla vattenbaserade miljöfärger använde man inte på 60-talet. Jag har byggt två Ikea-kök, men det var 20 resp. 15 år sedan. Redan då var ytskiktet på Ikeas fronter och dörrar under all kritik även när det var massivt furu samt björkfanér. Att vattnet letar sig in på detta vis måste bero på att MDF materialet rör sig med temperatur och luftfuktighet och till slut uppstår små sprickor där vattnet till slut kommer in. När väl processen påbörjats går det fort utför. I mitt tredje kök skippade jag Ikea.
 
Samma i vårt IKEA kök från 2007. Bara på fronten till diskmaskinen samt lite på luckorna till vänster och höger om maskinen = fukt från när man öppnar maskinen efter tvätt. Jag slipade lätt och målade endast kanterna (och en del in på baksidan) innan luckorna blev så dåliga som för TS. Blev oerhört bra och förmodligen betydligt mer hållbart än från fabrik. :)
 
  • Gilla
Kjell W
  • Laddar…
Närbild på vit krackelerad yta av en byggdetalj bredvid en svart yta, installerad december 2009.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Inga större sprickor/krackeleringar. Installerat dec -09.
 
Har ståt också.
Inget flagnande här.
Satte in köket 2011.
 
Redigerat:
  • Gilla
Solari och 1 till
  • Laddar…
Mugmaz wanegardh skrev:
Har ståt också.
Inget flagnande här.
Satte in köket 2011.
Vad har du för diskbänk, infälld? Hur ser luckorna ut i underkant. Vårat var oxså fint i 5-6 år
 
K Kjell W skrev:
Vad har du för diskbänk, infälld? Hur ser luckorna ut i underkant. Vårat var oxså fint i 5-6 år
Inte infälld diskbänk.
Som jag sa, inget flagnande.
 
IKEA har som
Ö Österlenskan skrev:
Jag håller med! Vi har ett kök från 70-talet. Vi är tredje familjen som använder detta kök och det är fortfarande top notch!
IKEA har som slogan "Där livet händer!" Livet innebär barn som slabbar vid diskbänken, man spiller lite som rinner ner över lådorna, man öppnar diskmaskinen lite för fort för man har bråttom osv. Jag har haft två IKEA kök, ett i vårt förra hus där vi fick en vattenskada och ägaren bestämde att sätta in billigaste möjliga, dvs IKEA och vårt nuvarande hus där vi pga av att renoveringen blev 4ggr dyrare än vi räknat med, var tvungen välja billigaste möjliga.

Redan efter 1,5 år såg vi flera lådfronter som var spruckna (detta var inte ståt) i första köket. I andra köket så började det efter samma tidsram främst runt vasken och diskmaskinen, men efter något år till i princip överallt. På ovanskåpen under kaffekokaren, på ovanskåpen som vi använder ofta (runt handtaget), på lådfronten där vi har hundmaten (???) osv. Det är inte bara att färgen spricker utan så fort färgen spricker så sväller det och ser riktigt fult ut!

Om man har slogan "Där livet händer" och säljer en produkt avsett för kök (hur många har ett kök där de inte hanterar vatten) och säger, vårt kök tål inte vatten ööhhhh.... Det är lite som att sälja en bil och säga, den tål inte asfalt, eller sälja en grill och säga den tål inte värme över 150 grader!

Jag gillar IKEA, de gör många bra saker, men just köken är undermåliga!

/N
 
  • Gilla
Österlenskan och 1 till
  • Laddar…
N niblom skrev:
IKEA har som


IKEA har som slogan "Där livet händer!" Livet innebär barn som slabbar vid diskbänken, man spiller lite som rinner ner över lådorna, man öppnar diskmaskinen lite för fort för man har bråttom osv. Jag har haft två IKEA kök, ett i vårt förra hus där vi fick en vattenskada och ägaren bestämde att sätta in billigaste möjliga, dvs IKEA och vårt nuvarande hus där vi pga av att renoveringen blev 4ggr dyrare än vi räknat med, var tvungen välja billigaste möjliga.

Redan efter 1,5 år såg vi flera lådfronter som var spruckna (detta var inte ståt) i första köket. I andra köket så började det efter samma tidsram främst runt vasken och diskmaskinen, men efter något år till i princip överallt. På ovanskåpen under kaffekokaren, på ovanskåpen som vi använder ofta (runt handtaget), på lådfronten där vi har hundmaten (???) osv. Det är inte bara att färgen spricker utan så fort färgen spricker så sväller det och ser riktigt fult ut!

Om man har slogan "Där livet händer" och säljer en produkt avsett för kök (hur många har ett kök där de inte hanterar vatten) och säger, vårt kök tål inte vatten ööhhhh.... Det är lite som att sälja en bil och säga, den tål inte asfalt, eller sälja en grill och säga den tål inte värme över 150 grader!

Jag gillar IKEA, de gör många bra saker, men just köken är undermåliga!

/N
Hej
Skicka bilder och reklamera. Har just nu en aminerad diskussion med reklammstionsavdelningen. Har nu gått högre upp i hierarkin på Olrs0
N niblom skrev:
IKEA har som


IKEA har som slogan "Där livet händer!" Livet innebär barn som slabbar vid diskbänken, man spiller lite som rinner ner över lådorna, man öppnar diskmaskinen lite för fort för man har bråttom osv. Jag har haft två IKEA kök, ett i vårt förra hus där vi fick en vattenskada och ägaren bestämde att sätta in billigaste möjliga, dvs IKEA och vårt nuvarande hus där vi pga av att renoveringen blev 4ggr dyrare än vi räknat med, var tvungen välja billigaste möjliga.

Redan efter 1,5 år såg vi flera lådfronter som var spruckna (detta var inte ståt) i första köket. I andra köket så började det efter samma tidsram främst runt vasken och diskmaskinen, men efter något år till i princip överallt. På ovanskåpen under kaffekokaren, på ovanskåpen som vi använder ofta (runt handtaget), på lådfronten där vi har hundmaten (???) osv. Det är inte bara att färgen spricker utan så fort färgen spricker så sväller det och ser riktigt fult ut!

Om man har slogan "Där livet händer" och säljer en produkt avsett för kök (hur många har ett kök där de inte hanterar vatten) och säger, vårt kök tål inte vatten ööhhhh.... Det är lite som att sälja en bil och säga, den tål inte asfalt, eller sälja en grill och säga den tål inte värme över 150 grader!

Jag gillar IKEA, de gör många bra saker, men just köken är undermåliga!

/N
Hej bilder. Reklamera till Ikea
 
K Kjell W skrev:
Hej
Skicka bilder och reklamera. Har just nu en aminerad diskussion med reklammstionsavdelningen. Har nu gått högre upp i hierarkin på Olrs0

Hej bilder. Reklamera till Ikea
.... hierarkin på Ikea... Så skall det vara
 
BirgitS
N niblom skrev:
IKEA har som slogan "Där livet händer!"
Det är väl bara just detta katalogår som de har den sloganen, inte jämnt.
 
  • Gilla
Kjell W
  • Laddar…
Senast vi köpte diskmaskin stod det noterat ett säkerhetsavstånd till luckor mm från diskmaskintillverkaren.
 
  • Gilla
666kalle
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.