Tjena!
Skulle behöva lite tips och råd ang isolering av golv.
Saken är den att när huset köptes ( vinterbonat sommarhus på plintar), så var det sommar, varmt och skönt om fötterna och renoveringen tog snabbt fart. Nu i efterhand, så skulle jag vilja isolera om golvet i hela huset. 90 m2.
Min fråga är om någon vet om det är möjligt att "plocka upp" parketten, förstärka golvbjäkar och rikta upp så golvet blir plant och isolera för att sedan lägga tillbaka samma golv.
Jag kan tänka mig att det är möjligt men är det någon som har tips och ideer?
Att isolera underifrån är tufft då det bara är ca 40-50 cm att krypa på.
 
Allt är möjligt. Vad är det för sorts parkett? Är det lösa stavar eller sitter dom på större skivor?
 
useless useless skrev:
Allt är möjligt. Vad är det för sorts parkett? Är det lösa stavar eller sitter dom på större skivor?
Det är ett sånt klickgolv av trä inte det där vanliga med plastyta.... kanske heter tarkett?
ganska tjockt....
 
Ok. Det är bara att plocka upp försiktigt och återanvända.
 
useless useless skrev:
Ok. Det är bara att plocka upp försiktigt och återanvända.
lysande.
Tack!
 
Tänk bara på att du måste markera vart alla kapade bitarna satt då det måste ju tillbaks med rätt bitar i varje ända.
 
Man bör nog markera även de långa bitarna. Alla golv slår sig lite när de ligger. Så troligen har "plankorna" blivit något lite krökta. Det kan gå att lägga igen, om man lägger exakt lika.
 
Inte så säker att jag skulle ge mig på detta om jag inte hade lite extra golv i reserv. I teorin är det som sagt bara att plocka upp det försiktigt. I praktiken tror jag det kan vara svårt att plocka isär och lägga om utan att någon bit skadas på vägen. Visst kan det gå men det kan även gå mindre bra.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.