Hej!
Har för ca 1 månad sedan köpt ett radhus som är byggt -87.
Idag började det droppa lite vatten ur elröret i taket i vardagsrummet, där det ska sitta ett uttag för taklampa men som jag inte hunnit satt dit än utan det såg ut så när jag köpte huset!

Vad kan vara fel? Hur kan vatten ta sig in den vägen? Vad bör jag göra?
Det har slutat droppat nu och det kom ej så mycket men det känns ju helt klart som nåt är väldigt fel!
Bifogar bild!
 
Öppen eldosa i vägg med oskyddade elektriska kablar och skarvkopplingar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fick inte med bilden på första inlägget an nån anledning!
 
Kondens?
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Mest troligt är det kondens. Varm fuktig inomhus luft går upp i röret och kyls ned med följd att vattnångan blir till vatten och droppar ur urtaget.
 
Kanske kondens, går rör/slang i kallvind?

Edit: puck trea, många som var snabba i denna tråd.
 
S spendera skrev:
Mest troligt är det kondens. Varm fuktig inomhus luft går upp i röret och kyls ned med följd att vattnångan blir till vatten och droppar ur urtaget.
Ok! Det låter som en rimlig förklaring!
Men det känns ju fortfarande inte så bra med kombon vatten vs el så finns det något att göra för att motverka att detta händer?
 
Se till att röret ligger under isoleringen på vinden och täta röret så att ingen luft kan cirkulera.
 
Se till så att det sluter tätt om dosan på bilden.
Då kommer ingen luft in där i alla fall. Om du har tur räcker det.
 
varmkorv varmkorv skrev:
Kanske kondens, går rör/slang i kallvind?

Vet faktiskt inte hur de är draget men kallvind finns ju så det är möjligt att röret går dit!
 
S sblixten skrev:
Se till så att det sluter tätt om dosan på bilden.
Då kommer ingen luft in där i alla fall. Om du har tur räcker det.
Då ska jag sätta för det omgående och hoppas det hjälper!
 
Låter som du har ett läkage någonstans, hur ser det ut på vinden? det kan också komma via fasaden.
 
Ett tips är att ta så kallade hörselproppar och täta rören med. Lätt att sätta i och lätt att ta bort vid framtida behov. Som de flesta skriver här så är det med största sannolikhet kondens. Nu när "locket" på dosan är borttaget så drar det genom ett eller flera elrör och varm inomhusluft kyls ner uppe på vinden vilket medför kondens. Var inget problem så länge locket på dosan satt där men nu när det är fritt blås uppkommer problemet.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
P pilen skrev:
Ett tips är att ta så kallade hörselproppar och täta rören med. Lätt att sätta i och lätt att ta bort vid framtida behov. Som de flesta skriver här så är det med största sannolikhet kondens. Nu när "locket" på dosan är borttaget så drar det genom ett eller flera elrör och varm inomhusluft kyls ner uppe på vinden vilket medför kondens. Var inget problem så länge locket på dosan satt där men nu när det är fritt blås uppkommer problemet.
Kanske får testa det! Har satt för med ett lock nu men kablarna är pluggad och det ska inte användas! Vill ju dock inte ha vattensamling där som sedan kan komma att påverka elen!
 
A Andy78 skrev:
Låter som du har ett läkage någonstans, hur ser det ut på vinden? det kan också komma via fasaden.
Har ej varit på vinden så vet inte riktigt!
Kan det verkligen komma utifrån?
 
Har också haft detta problem, jag tältade med foglim.
Men öronproppar var smart!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.