Bor i lägenhet och stör mig på att WiFi fungerar så dåligt i köket. Har en Netgear Nighthawk R7000 i dag som tyvärr bara kan stå på ett ställe och den platsen ger en närmast total radioskugga just i köket.

Har därför i samband med renovering dragit ett nytt nätverksuttag till rummet bredvid köket (se skiss nedan). Tanken är att köpa en Ubiquiti UniFi UAP-AC-LITE
https://new.webhallen.com/se/produc...cess-Point-AC1200-802-3af-PoE-24V-Passive-PoE
och montera på väggen ovanför det nya nätverksuttaget.

Kommer detta att funka? Har jag samma SSID som nuvarande WiFi, eller får den nya accesspunkten ett eget SSID?

Handritad planskiss över en lägenhet med markerat nätverksuttag nära köket.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Bäst funkar det om du köper två Unifi, och sätter den ena bredvid routern. Då stänger du av routerns wifi och konfigurerar unifi-puckarna på samma SSID. Så kör jag, det är stabilt och sömlös överlämning mellan accesspunkterna. Förmodligen fungerar det som du tänkt också, men risken för strul är kanske större.
 
Installerade i dag och efter lite sökande på nätet rekommenderade många att helt enkelt stänga av WiFi i routern. Jag testade det och det verkar som om accesspunkten ger bra signal i hela lägenheten.
 
  • Gilla
Kjell_G
  • Laddar…
P
Föreslår att du laddar in XWRT-VORTEX FW istället på din R7000, WIFI på denna är hur bra som helst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.