S
Hej!

Jag håller på att försöka få iordning mitt pysselrum i nya huset. Jag har sedan tidigare ett Elfasystem som jag tänkte använda. I lägenheten satt det på en betongvägg och består av 3 meter hängskena med 6 st stolpar och 40 cm djupa hyllor av laminerad spånskiva.
Bara systemet i sig väger ett ton. I detta ska jag förvara mina drygt 25 plastbackar med tyg och sybehör. För er som inte vet, tyg väger asmycket.

Nu till mitt problem. Hela huset är klätt i gips invändigt. Det är antagligen uppsatt på metallskenor (pratade med en byggkille på Bauhaus igår) eftersom jag inte hittat några träreglar när jag knackat mig igenom hela väggen. Om det är enkel eller dubbel gips vet jag inte. Men troligtvis det billigaste alternativet. Billigt är en röd tråd genom hela husets renovering.

Kommer väggen tåla vikten av min förvaring??

Bauhauskillen och jag spånade ett tag och vi kom fram till att jag ska lägga en regel intillbäggen på det nya klinkergolvet och sedan sätta hängskenan så lågt att stolparna kan vila mot regeln. Detta för att avlasta gipset. Hängskenan har hål på ca 25 cm avstånd. Stolparna har hål längst ner.

Vad tror ni om det? Är det overkill eller behöver jag göra så? Väggen är dryga 4 meter bred och jag tänkte även komplettera med en meter skena. Jag vill helst slippa köpa ny förvaring. Detta köptes för 2 år sedan och kostade åtskilliga tusenlappar.

Kom med era kloka råd. :)
 
Jag har haft frugans hela garderob på 45-plåtregel och enkelgips i 10 år. Sitter fortfarande...

Elfa-bärlisten skruvar du ju tätt, för extra styrka borra extra hål vid reglarna, eller om du kan sätt den högst upp mot takvinkeln och skruva i skenan.
 
  • Gilla
Strumpberg
  • Laddar…
S
Hur sätter jag den i plåtregeln? Och hur sitter plåtregeln fast? Jag har aldrig sett sådant och har ingen aning om konstruktionen.

Jag är livrädd för att råka riva ner hela väggen. :surprised: Hur starkt är gips egentligen? Jag kommer från betongdjungeln och har aldrig behövt oroa mig.
 
Sätt den längst upp mot taket, om du inte har för hög takhöjd. Där har du förmodligen en plåtskena som plåtreglarna sitter i, den kan du fästa bärlisten i med plåtskruv.

Lycka till!
 
  • Gilla
Strumpberg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.