Jag frågar innan jag börjar och märker att det blir fel...

Ska bygga en stege till en loftsäng av reglar i vanlig furu. Frågan är hur jag ska få till bra trappsteg. Vill helst slippa rundstav så jag funderar nu på hur jag skall göra.
Min idé är att fästa trappstegen i sidostyckena genom att använda två stycken träplugg (som är 10mm) på vardera sida av varje steg samt skruva med vanlig träskruv (4,2x55mm). Kommer detta att hålla? Är det för klent eller överdrivet? Alla tips mottages tacksamt!

Syrran
 
Kan berätta hur jag byggde min stege till våningssängen. Jag använde 45x45 reglar stående i fulllängd på var sida "om stegen" från golv upp till översäng. Sedan sågande jag ut många 45x45 som var runt 40cm långa. Jag fäste två 40cm längder i sidostyckena och la en tvärs över som trappsteg, sedan satte jag två nya 40 längder till höjden för nästa trappsteg och en tvärs över som trappsteg, liknande till jag var uppe. Eftersom varje trappsteg vilar på en 45x45 regel på varje sida om trappsteget så kan man nog belasta stegen med över 500kg utan att den går sönder.
 
Ok.. Din lösning låter riktigt stadig, frågan är om man verkligen behöver göra stegen såpass kraftig. Jag vill gärna att den skall lite "smidig", tycker att det är snyggare så. Tack för tipset ändå!

Tar gärna emot åsikter och fler erfarenheter!
 
Vi har gjort en stege av 45*95 där vi fräste in stegen halvvägs in i vagnstycket och sopade fast dem med fyrtumsspik.

Kan gå att göra lite mer finessrikt än så, men att fräsa in stegen är ett tips...

Annars tror jag iofs att din lösning håller.
 
Ska bygga i helgen. Vi får se hur det blir, i värsta fall får jag bygga om den...
Kan presentera den slutgiltiga lösningen här om det finns intresse.

Tack för tipsen!
 
är vatten blöt?
Är is hal?

Klart det finns intresse!
 
Stegen är klar! Så här gjorde jag:

Mitt första försök blev inge bra, hade köpt reglar vilka jag skulle bygga vagnstycken av. Dessa slog sig och det såg hemskt ut, det var snett på alla sätt som kan tänkas. :surprised: :'(

Nästa försök gick betydligt bättre. Denna gång köpte jag virke (furu) som var färdigtorkat vilket gjorde en väsentlig skillnad! ;)

Dimensionerna är:
Vagnstycke: 6,8x2,8
Steg: 4,2x2,7 (ställt på "högkant" för att det blir både starkare och snyggare då.)
Träskruv 5,0x50 (4st till varje steg, 2 från vardera sida, förborrat och försänkt)

Stegen är fastmonterad och har en svag lutning vilket underlättar när man ska ta sig upp och ner. Utformningen har inspirerats av en stege som jag såg på ROOM och hette Solid Oak ladder. Är mycket nöjd och ska se om jag kan lägga upp någon bild så ni får se!

Tack för hjälpen! Johan :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.