Vi bor i ett radhus med betongvägg mot grannen. Eftersom det är väldigt lyhört så skulle jag vilja isolera bort detta. Är det bara att smacka upp reglar isolera samt köra på med 13mm gips???

Har hört talas om "fristående vägg"

Någon som vet hur jag löser mitt problem :-/
 
Tanken är väl att bygga en vägg som inte har kontakt med betongväggen. Om du bygger en regelvägg som är fäst i golv och tak, men en spalt på kanske 45 mm till betongväggen. Sedan petar du in isolering bakom reglarna, isolerar mellan reglarna och sedan gips ytterst.
 
För att besvara frågan måste en motfråga ställas....

Vad är det som hörs?



 
Jag har för mig att Timell gjorde just en sån vägg där det var störande ljud från grannen. Kanske går att få tag på om man kikar in på deras sajt ..
 
Ytterligare en följdfråga:
Är det verkligen betong, verkar lite over kill till ett radhus.
 
Om det är stomljud som fortplantar sig som hörs kan detta vara lite svårare att isolera ifrån än om det är akustisk information som går igenom väggen.
Det finns olika bra isoleringar, tex piano (isolering 60mm) med dubbelgips på var sida dämpar ca 50 - 60 dB om jag inte missminner mig. Det finns en kalkyl över detta hos leverantören.
Det är värdefult att även isolera inne hos grannen och göra vissa absorberande åtgärder
Lycka till.
 
Stormen skrev:
Om det är stomljud som fortplantar sig som hörs kan detta vara lite svårare att isolera ifrån än om det är akustisk information som går igenom väggen.
Det finns olika bra isoleringar, tex piano (isolering 60mm) med dubbelgips på var sida dämpar ca 50 - 60 dB om jag inte missminner mig. Det finns en kalkyl över detta hos leverantören.
Det är värdefult att även isolera inne hos grannen och göra vissa absorberande åtgärder
Lycka till.
Enkelt sagt kan man säga att stomljuden får man endast bort om man gör åtgärder där ljudet uppstår.

Dubbelgips på enkel regelstomme isolerar 40 dB mellan 100 och 3500 Hz teoretiskt. Skall du upp i 60 dB så krävs dubbel regelstomme 120 med 20 mm luftspalt + 3 lager gips/sida samt full isolerat och fogtätat samt att special skena används mot omsultande konstruktion.

Men för att utveckla det hela så har jag svårt att tänka mig att betongkonstruktionen läcker i samtalsfrekvenser. I princip är detta omöjligt, om det inte är så att det finns håligheter mellan bostäderna eller att ventilation eller annan rördragning bryter väggens täthet. Stomljud är högst sannolikt och är svår att bygga bort.
Man vill ju veta "Vad" det är som hörs. Jag menar vanligt tal? Hur hörs det vad är det som hörs? Är det när man går eller spolar toaletten?

Innan detta är klarlagt kan vi skriva i princip vad som helst utan att det behöver hjälpa... En dubbel konstruktion kanske hjälper visst men mot vad när det kan vara otätheter som är orsaken till problemet. Stomljud är problemet då är det allvarligare och är mer eller mindre svårt att åtgärda.
 
Att det är betong råder det inget tvivel om. Man hör vanligt tal, så då måste det läcka mellan. Har en granne längre bort som har samma problem. Han har dock det som gästrum så han stör sig inte så mycket på det. Längan som jag bor i är byggd 85.
 
roblof skrev:
Att det är betong råder det inget tvivel om. Man hör vanligt tal, så då måste det läcka mellan. Har en granne längre bort som har samma problem. Han har dock det som gästrum så han stör sig inte så mycket på det. Längan som jag bor i är byggd 85.
Då har du håligheter i konstruktionen eller ventilation som är grenad mellan de olika bostäderna. Betong läcker normalt inte i de frekvenserna. Nåsnstans finns det en skön fin glipa eller hål.....
 
Jag har själv en vägg i någon form av lättbetong (flerfamiljshus byggt i början av 50-talet), kan det hända att den dåliga ljudisoleringen beror på sprickor/läckor i mitt fall också? Eller är lättbetong sämre än "riktig" betong? I mitt fall handlar det om att tal och TV-ljud tränger in i min lägenhet.

Jag hade tänkt bygga en ny fristående vägg, men det kanske är onödigt om det finns någon spricka eller liknande?
 
lättbetong är en helt annan historia är betong. Sämre är det och förmodligen är det så att du har överhörning via ventilation samt VS-systemet.

En ny vägg kan vara lösningen....eller är förmodligen det i ditt fall....

 
Är det platsgjuten betong eller element?

I det första fallet skulle man kunna tänka sig att man tapelserat över hålen till genomgående formstag utan att täta dem före.

I det senare fallet så kan man ha slarvat med tätningen av skarvarna mellan elementen.
 
Hmmm ett mindre effektivt, men betydligt enklare är ju att helt enkelt ställa upp bokhyllor med böcker i mot väggen. Då försvinner mycket ljud, dock vet jag inte om det även gäller för tal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.