Senaste veckan har det blivit diverse småfix. Bland annat är nu lås och trycken till porten och dörren monterade. Inte för att någon vill sno gamla barnvagnar och spadar men ändå bra med lite säkerhet... Och det är smått opraktiskt utan dörrhandtag har jag märkt.

Nyinstallerat lås och handtag på en vit garageport, vilket ger ökad säkerhet och praktisk användning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sedan gav jag mig en regnig och kall kväll tusan på att få bort resten av jordhögen. Så nu är den borta och man kan nästan tänka sig att det går att få in en bil i garaget. Nu ska det bara läggas ut lite 0-16 eller liknande så det inte blir geggigt och håller att köra på.

Nyligen urgrävd jordhög vid ett garage med monterade lås och trycken på dörr och port.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
henkek
  • Laddar…
I helgen påbörjades gipsandet, och taket gjordes klart på en dag med hjälp av pappa och lånad skivlyft.

Första skivan lyfts på plats.

Person som använder en skivlyft för att montera en gipsskiva på en vägg i ett rum under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Skivlyften var bra att ha kan jag säga, även om smalare bitar gick utmärkt att klara av utan om man är två.

Nyinstallerat gipstak i ett byggprojekt med synliga träreglar och en skivlyft i förgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Efter taket var det bara att sätta igång med väggarna, inga problem att fixa själv. Många skruv går det åt, har gjort av med cirka 1 000 st redan och då är bara runt en tredjedel av väggarna klara.

Renoveringsprojekt med nyligen gipsade väggar och tak, verktyg och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Krille4 och 2 till
  • Laddar…
Gipsandet har fortsatt de senaste två kvällarna, och inatt ända till kl. 02 då elektrikerna skulle komma och göra klart. Småmeckigt att fixa allt själv, men klart blev det i alla fall.

Så idag har det kopplats in el och monterats uttag och lampa ovanför porten. Kör vanliga tvåvägsuttag även i taket då jag tänkte köpa ledpaneler från Ikea och koppla in med stickpropp.

Skönt att nu slippa ha skarvsladd in genom porten för att få till värme och belysning.

Nyligen gipsade väggar med radiator, stege, eluttag och sladd, och två små fönster i ett halvfärdigt rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


En liten söt central blev det, och nätverkskabel indragen i samma rör för framtida TV/router etc.

Elektrisk central med säkringar monterad på vägg med gips och OSB-skivor, uttag och kabel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Krille4
  • Laddar…
Spännande att följa. :)

Du skrev att 2.80 för carporten var för samlt. Hur brett har du inne i garaget? Funderar själv på att framtida garage kanske borde ha bilens bredd + 1-1½m på var sida om bilen för att det ska vara gott om plats.
 
Jag passar också på att fråga vad du har för höjd i carporten? Håller på bygga en och vill jämföra lite höjder.
 
A AndersMårtensson skrev:
Spännande att följa. :)

Du skrev att 2.80 för carporten var för samlt. Hur brett har du inne i garaget? Funderar själv på att framtida garage kanske borde ha bilens bredd + 1-1½m på var sida om bilen för att det ska vara gott om plats.
Hej Anders!

Efter lite semesteruppehåll är jag tillbaka i tagen och började kontrollmäta för att kunna svara på ditt inlägg. Det visar sig att det inne i garaget nu är 2,82 m som är färdig bredd efter att gipsskivorna nu är uppe. Och det är såklart väldigt smalt om man vill kunna gå ur på bägge sidor. Alternativet för mig hade varit ett dubbelgarage med två portar eller en stor port, och då hade ju den bredden jag har idag räckt i och med att det blir mycket plats mellan bilarna när inte väggen är där.

Jag kontrollmätte även carporten och eftersom den har total bredd på 2,80 så är det tydligen 2,62 från väggen till stolparna. Det känns helt klart smalt, men egentligen ingen fara då jag ställer mig så nära väggen som möjligt och ju har fritt utrymme att öppna förardörren ut i naturen så att säga.
 
  • Gilla
AndersMårtensson
  • Laddar…
holmberg87 holmberg87 skrev:
Jag passar också på att fråga vad du har för höjd i carporten? Håller på bygga en och vill jämföra lite höjder.
Hej Holmberg87!

Jag beställde med 2,40 i vägghöjd och det blev det då i carporten också upp till där innertaket ska skruvas i vår. Det tycker jag är en klart tillräcklig höjd, om man inte har någon gigantisk bil. Funkar säkert för suv med taklåda också. Bifogar en bild på mer normal familjebil som kan stå där utan problem med en gammal klassisk taklåda fullt öppen med någon dm marginal.

Familjebil med taklåda parkerad under carport med högt tak och marginal över.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Thesod och 1 till
  • Laddar…
Mycket trevlig läsning! vi ska bygga en stuga från samma leverantör i sommar.
Var monteringsanvisningarna utförliga?var det med bilder?
Vi funderar nämligen på att montera det själva men har inte direkt någon husbyggar erfarenhet mer än att man är lite händig. Jag är lite orolig för att man tar på sig ett för svårt projekt.
 
  • Gilla
shapic
  • Laddar…
A Andy_jo skrev:
Mycket trevlig läsning! vi ska bygga en stuga från samma leverantör i sommar.
Var monteringsanvisningarna utförliga?var det med bilder?
Vi funderar nämligen på att montera det själva men har inte direkt någon husbyggar erfarenhet mer än att man är lite händig. Jag är lite orolig för att man tar på sig ett för svårt projekt.
Tillräckligt utförliga för det mesta och med bilder som gjorde det lättare att förstå. Jag har haft en del förslag som jag delat med mig av så förhoppningsvis är den ännu bättre snart. Och är det något som är oklart är det bara att ringa dem och fråga under bygget.

Här står det lite om montaget:
https://www.lundqvisttravaru.se/byggsystem/montering/

Svårt är det absolut inte, men det är en hel del jobb såklart. Men är man två så är det lugnt, (sätta upp väggblock själv var jobbigt) och självklart behöver man hjälp av flera eller av maskiner vid tunga lyft. Be dem att skicka monteringsanvisningen så kan ni läsa igenom och känna om det känns görbart! Lycka till!
 
  • Gilla
Andy_jo
  • Laddar…
Den senaste månaden har all gips gjorts klar och spacklandet börjar väl nå slutet hoppas jag.

Jag kör vanligt Beckers mediumspackel och pappremsor i skarvarna. I med spackel, på med remsan, direkt på med spackel ovanpå. Sedan en omgång till när det torkat. Verkar funka bra, men har inte slipat ännu...
Nyspacklade gipsskarvar på vägg med stegar och verktyg i ett under-renovering garage.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På en del ställen blir det lite mer skarvande... Hoppas det går att få snyggt på de ställen där man blir tvungen att skarva kortsidor också.
Renoverat garage med nyligen monterade gipsskivor och påbörjat spackelarbete på vägg och tak.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Som i taket... mycket skarvar blir det där. Sen får man väl inse att det är ett garage och inte hela världen ifall någon skarv i taket syns i ett mycket osannolikt släpljus.
Gipsskivor på vägg och tak under spackling med synliga skarvar och påspritt spackel vid en hörnprofil.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


I det innerhörn som blir pga carporten körde jag med ett hörnskydd i plast som är självhäftande efter att ha blivit sprayat med vatten. Blev grymt bra.
En hink med Beckers mediumspackel och en rulle pappremsor för skarvning vid en väggkant i ett garage under renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
murak
  • Laddar…
Jag fixade en vit plåt i mitt innerhörn i garaget. Jävlar om man lyckas sabba den :)
 
Sträckläst tråden, måste säga att du lyckas riktigt bra!
 
  • Gilla
JustDoIt
  • Laddar…
Kanonfint bygge!
Till skarvspackling kan jag varmt rekommendera Beckers Scotte Joint-spackel!
Lite klister i för att pappremsan ska fästa bättre. Superlätt att använda och nästan helt omöjligt att få luftbubblor/att pappremsan inte fäster mot spacklet.
Ett litet tips, såhär en Måndagsmorgon.

MrS
 
  • Gilla
kalle_lidköping
  • Laddar…
H henkek skrev:
Jag fixade en vit plåt i mitt innerhörn i garaget. Jävlar om man lyckas sabba den :)
Smart! Sugen på att ha plåt både i innerhörnet och de hörn som blir vid port och dörr där jag nog bara ska köra med gips och inte trä i smygen. Har du tips på var man hittar sån?

Hörnskyddet på min bild är alltså ett sånt som man spacklar över, det kanske räcker iofs...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.