Sen bör man även titta på inomhusluften när man upplever problem med luft som är torr.
Torr luft är oftast inga problem då man sällan lider av det utomhus.
Problemet uppstår som oftast med en hög partikelhalt i inomhusluften som gör att man andas in torra partiklar som landar på våta (och extra känsliga slemhinnor pga torr luft)
Slemhinnor. Partiklarna torkar då ut slemhinnorna och får kroppen att svara genom att slemhinnorna svullnar och börja försvara sig.

Så i många fall skulle det hjälpa med att rätta till inomhusluftens kvalite. Och det gör man inte med 0.35l/s m2.
Då behövs det luftrenare av bra kvalite.
Gärna med absolutfilter/hepafilter i modell F18.
Så rådet blir egentligen att skita i luftfuktare.
Bygg en luftrenare istället.
På köpet får man ju en riktigt bra kvalite på inomhusluften.
 
C
T Tjoa skrev:
Torr luft är oftast inga problem då man sällan lider av det utomhus.
Det är nog väldigt individuellt. Jag får en j-kla klåda så fort utomhustemperaturen sticker en bit under minusstrecket.
 
C cpalm skrev:
Det är nog väldigt individuellt. Jag får en j-kla klåda så fort utomhustemperaturen sticker en bit under minusstrecket.
Ja sådana symptom har väl mer att göra med att man duschar för ofta och då torkar ut huden genom att ta bort kroppens egna lotion.
 
Man kan ju använda mer "naturliga" luftfuktare genom att fylla huset med blommor också.
 
C
T Tjoa skrev:
Ja sådana symptom har väl mer att göra med att man duschar för ofta och då torkar ut huden genom att ta bort kroppens egna lotion.
Ja, men det är bara ett problem när luftfuktigheten är låg.
Men absolut, det skulle säkert hjälpa att duscha mindre ofta. Tyvärr så tränar jag + har ett jobb där man måste vara "fräsch" på dagarna.
 
T Tjoa skrev:
Se bild för luftfuktarfeber.
Rätt temperatur på vattnet viktigt
Legionellabakterierna förökar sig framförallt mellan 18 och 45 grader och trivs bäst kring 38 grader. Stillastående eller långsamt strömmande vatten och biofilmer som byggs upp på innerväggar i installationer ger goda förutsättningar för tillväxt. För att hindra att bakterierna uppstår i vattenledningar är det viktigt att kall- och varmvatten har rätt temperatur.

Jag kommer att använda kallvatten, som aldrig når 18 grader på vintern!
 
mats44 mats44 skrev:
Rätt temperatur på vattnet viktigt
Legionellabakterierna förökar sig framförallt mellan 18 och 45 grader och trivs bäst kring 38 grader. Stillastående eller långsamt strömmande vatten och biofilmer som byggs upp på innerväggar i installationer ger goda förutsättningar för tillväxt. För att hindra att bakterierna uppstår i vattenledningar är det viktigt att kall- och varmvatten har rätt temperatur.

Jag kommer att använda kallvatten, som aldrig når 18 grader på vintern!
Fast nu var det inte legionella bakterier jag pratade om eller länkade till.
Det var amöbor, mögel och bakterier som kommer frodas och blåsas ut i luften.

Och läser du mitt andra inlägg och tänker två steg framåt så åtgärdar du bara symptomet.
Det är bättre att åtgärda problemet.
Om dina barn går på dagis eller skola är ju risken stor att de har dålig inomhusluft där med och skulle må bra av kvalitativ luft på natten när de sover.

Men vi är ju alla saliga i våran tro.
Själv jobbar jag bara med ventilation och inomhusluft i form av besiktnigar och luftkvalitetsmätningar.

Så var extremt nogrann med hygien och rengörning varje dag så kommer det nog gå bra att ta bort symptomen.
 
Fråga 1: vad har ni rökt ? Fråga 2: Vad är problemet? Fråga 3: Vad har du för ventilationssystem?
 
T Tjoa skrev:
Se bild för luftfuktarfeber.
Du hade väl delvis rätt! Det åtgår energi vid avdunstning.
Avdunstning

Avdunstningen är naturens kylare. När en vätska överförs till gasform är det de mest energirika vattenmolekyler som förångas. När de lämnar ytan (av ett djur, av ett blad eller av marken) så sjunker därför medelenergin i de molekyler som är kvar på ytan, dvs. ytan blir kallare. För att avdunsta 1 liter vatten åtgår det 2.45 MJ. Detta är ungefär 6 gånger mer energi än det som krävs för att värma upp motsvarande mängde vatten från 0 till 100 °C. Eftersom det finns så mycket energi bunden i vattenångan, så har luftens fuktighet stor betydelse för energiutbytet mellan jordytan och atmosfären. Drivkraften för avdunstning är skillnader i vattenpotential mellan marken, växten och atmosfären. Ju torrare luften är desto högre är potentialgradienten och ju högre är avdunstningen.

Luftfuktighet anges ofta i relativa siffror: Relativ luftfuktighet - vad betyder det?

Hur mycket vatten som avdunstar ifrån en viss yta beror på den energi som finns att att tillgå för denna yta, dvs. ytans energibalans.

linkstreck.gif
Läs mera om avdunstning:
www.colorado.edu/physics/2000/bec/evap_cool.html.
 
Verkar som du quotar fel person.
Angående luftfuktarfeber har jag helt rätt.
 
mats44 mats44 skrev:
Du hade väl delvis rätt! Det åtgår energi vid avdunstning.
Avdunstning

Avdunstningen är naturens kylare. När en vätska överförs till gasform är det de mest energirika vattenmolekyler som förångas. När de lämnar ytan (av ett djur, av ett blad eller av marken) så sjunker därför medelenergin i de molekyler som är kvar på ytan, dvs. ytan blir kallare. För att avdunsta 1 liter vatten åtgår det 2.45 MJ. Detta är ungefär 6 gånger mer energi än det som krävs för att värma upp motsvarande mängde vatten från 0 till 100 °C. Eftersom det finns så mycket energi bunden i vattenångan, så har luftens fuktighet stor betydelse för energiutbytet mellan jordytan och atmosfären. Drivkraften för avdunstning är skillnader i vattenpotential mellan marken, växten och atmosfären. Ju torrare luften är desto högre är potentialgradienten och ju högre är avdunstningen.

Luftfuktighet anges ofta i relativa siffror: Relativ luftfuktighet - vad betyder det?

Hur mycket vatten som avdunstar ifrån en viss yta beror på den energi som finns att att tillgå för denna yta, dvs. ytans energibalans.

[bild]
Läs mera om avdunstning:
www.colorado.edu/physics/2000/bec/evap_cool.html.
Delvis rätt? Allt är redan förklarat tidigare i tråden! Men för att sammanfatta :

Den enda skillnaden i energiåtgång för att dunsta/koka bort en liter vatten är vad som åtgår för att värma vattnet från t.ex rumstemperatur till kokpunkten. Energin för att få vattnet att byta tillstånd från vätska till gas är alltid lika stor!!!

I TS fall är alltså frågan om att välja metod för att dunsta vattnet:
1. Tillföra effekt med en fläkt ( elektrisk + uppvärmd rumsluft) + värma rumsluften åter till rumstemperatur.
2. Tillföra effekt med någon form av " kokplatta" (elektrisk) + minska rumsuppvärmningen något.
 
Om vattnet kokas för att avdunstas, när huset behöver energin, så denna värmer huset, alltså inget svinn..vi har börjat använda köksfläkten mindre när vi kokar pasta mm, för att öka på luftfuktigheten.
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.