Hej!

Jag har nyligen köpt en gård där det finns en gammal plansilo. Dvs: en betongplatta med väggar. Plattan är totalt 15 meter lång och 5,1 m bred (innermått). Väggarna är 3,1 meter höga. Det är totalt tre väggar och en kortsida "saknar" alltså vägg. Där tänkte jag sätta en garageport som är 4x3 meter stor.
I plattan så finns det två gamla rännor där vattnet har runnit tidigare. Nu är tanken att lägga avlopp i golvet och gjuta på en ny sula för att få ett bättre underlag.

Har ni några förslag/synpunkter på att göra detta?
Tror ni att väggarna håller för att bära takstolar osv??
 
hsd
Det finns väl ingen markisolering under så det blir ständigt kallt golv
 
I en plansilo är den vertikala lasten på väggarna försumbar medan det blir stora sidolaster när den är full och packas. På ett garage är det de vertikala lasterna som är stora och sidolasterna mindre. Nu är ju sidolaster mycket jobbigare att hantera så jag tror inte att det är några problem i den aspekten men kan vara värt att undersöka konstruktionen lite djupare inför ett så stort projekt.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Fulkemisten
Svårt att svara på. Vad är det för typ av väggar? Ett tips är väl annars att om väggarna inte håller överföra tyngden från tokstolar till grunden via bärlinor och stolpar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.