Hej!

När jag renoverade köket så byggde jag för ett friskluftintag, i den bemärkelse att det inte går att justera det. Friskluftintaget består av ett spjäll, som man snurrar på för att reglera. Jag har satt galler lite högre upp för att luften ska kunna ta vägen någon vart. Nu har jag identifierat ett behov av att kunna justera intaget, framförallt nu på vintern när det är lite kallare.

Jag klurar på en lösning för att kunna justera spjället inifrån överskåpet. Just nu är min tanke att sätta ett kugghjul från en cykel på spjället. På lämplig höjd i nivån med överskåpet sätter jag ett väggmonterad kugghjul, och mellan dessa kugghjulen sätter jag en cykelkedja. Då skulle jag kunna föra igenom någon form av stång genom överskåpet och snurra in spjället. Ett problem med denna lösningen är att det övre kugghjulet då skulle behöva följa spjället, då kedjan annars blir för sträckt.

Jag funderar också på om det finns elektriska spjäll i rimlig prisklass att sätta över istället för det snurrspjäll som sitter där idag. Eller om jag kan hitta ett manuellt spjäll som går att styra med förslagsvis linor, så går det ju att sätta det där istället.

All input med förslag och tankar om hur jag borde lösa detta är varmt välkommet!

IMG_0860.jpg
 
Låter väldigt tillkrånglat.
Ta upp ett hål i sidan på skåpet, stick in handen och justera spjället, sätt sen ett täcklock över.
 
Du har rätt i att de lösningar jag skrev om är väldigt tillkrånglade! Jag funderade på den lösning du föreslog, men tyvärr så är avståndet för stort för att man ska nå!
 
Det där är en skafferiventil, sitter på norrsidan av huset?
Förläng röret och flytta in ventilen in i skåpet om du ska förvara mat som trivs svalt.
Glöm inte att isolera rörstumpen som skydd mot kondens.
Annars skruvar du in tallriken och är nöjd så.

Uteluft för allmänventilation skall istället tas in i sov/vardagsrum och liknande utrymmen
 
A agilde skrev:
Du har rätt i att de lösningar jag skrev om är väldigt tillkrånglade! Jag funderade på den lösning du föreslog, men tyvärr så är avståndet för stort för att man ska nå!
Stort täcklock typ 125 mm för ventilationsrör, så kommer ju handen ledigt igenom.
Annars kan man ju montera en typ vevstake på tallriken?
 
Jag har precis samma bekymmer som TS, i mitt fall har vi en stor antik skänk framför en friskluftsventil som vi vill kunna justera. Ingen som har någon idé om lösning? Helst mekanisk, men även elektrisk lösning skulle funka.
 
Två snören. Ett för att öppna och ett för att stänga utdragna till lämplig plats. Så var spjället till skorstenen i min stuga. Spjället satt på vinden.
 
Något liknande en liten persienn eller annan typ av jalusi ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.