K Kjell W skrev:
Hej
Är det Faktum? Vilka luckor har du?
Yes faktum med lidhult luckor
 
Har också Ståt. Ca 8 år gammalt. Nästan alla luckor är bubbliga o sprucka. Tom ovanskåpen!
 
V vicky92 skrev:
hej,

har också STÅT...färgen släpper på kanterna .... speciellt området-en vid diskmaskin..
av olika anledningar fick jag aldrig till det att beställa nya innan stoppet av gammal standard..
men vi kanske blir så många som klagar att de börjar tillverka igen!!!???

Anders
Hej
Hjälper inte så länge de inte grundmålar luckorna. Får mina renoverade i veckan så då lägger jag ut en kommentar
 
N niblom skrev:
Har också Ståt. Ca 8 år gammalt. Nästan alla luckor är bubbliga o sprucka. Tom ovanskåpen!
Hej
Välkommen till klubben. Skrämmande att Ikea säger att dom inte har kvalitetsproblem med luckorna, utan dom säger att vi haft luckorna I konstant vatten eller ånga, dvs haft dom i badkaret eller ångbastun. Reklamera hos Ikea.
 
M markus_hans skrev:
Yes faktum med lidhult luckor
Hej
Profilerade?
 
K Kjell W skrev:
Hej
Välkommen till klubben. Skrämmande att Ikea säger att dom inte har kvalitetsproblem med luckorna, utan dom säger att vi haft luckorna I konstant vatten eller ånga, dvs haft dom i badkaret eller ångbastun. Reklamera hos Ikea.
Under hur lång tid hävdar Ikea att du utsatt dem för ånga resp vatten?
 
K Kjell W skrev:
Hej
Välkommen till klubben. Skrämmande att Ikea säger att dom inte har kvalitetsproblem med luckorna, utan dom säger att vi haft luckorna I konstant vatten eller ånga, dvs haft dom i badkaret eller ångbastun. Reklamera hos Ikea.
Hej
När jag reklamerade hade jag bilder, faktura och planritning, dom var snabba att svara, 2 dagar, men svaret var negativt.
 
J Janne Nilsson skrev:
Under hur lång tid hävdar Ikea att du utsatt dem för ånga resp vatten?
Hej
Kontinuerligt utsatta för vatten eller ånga
 
  • Gilla
peroande
  • Laddar…
A Avle skrev:
Jag har varit noga vid alla kök jag gjort att alla köksluckor och lådfronter och andra utsatta delar är i riktigt trä och inte kompositmaterial.

Svårt att göra så mycket åt en lucka då det börjat sväłla
Nu är jag kanske okunnig - men spånskivor är väl inte komposit (?) Åtminstone inte de billiga man hittar på Ikea. Det är väl spån och lim bara.
 
S Sir Duke skrev:
Nu är jag kanske okunnig - men spånskivor är väl inte komposit (?) Åtminstone inte de billiga man hittar på Ikea. Det är väl spån och lim bara.
Hej
Numera är det mdf är en amerikansk uppfinning som masonite med plastkomponent inblandad. Polackerna använde nog lägsta kvalitet av mdf. Finns mdf som är tätare och bättre mot fukt v. 113, men oxså dyrare
 
K Kjell W skrev:
Hej
När jag reklamerade hade jag bilder, faktura och planritning, dom var snabba att svara, 2 dagar, men svaret var negativt.
S Sir Duke skrev:
Nu är jag kanske okunnig - men spånskivor är väl inte komposit (?) Åtminstone inte de billiga man hittar på Ikea. Det är väl spån och lim bara.
trä och lim är komposit....
 
K Kjell W skrev:
Hej
Kontinuerligt utsatta för vatten eller ånga
Ok
Och hur lång tid har Du utsatt dem för vatten eller ånga?
 
Hej jag vill uppmana alla som har problem med sina luckor /lådor att reklamera till Ikea. Det är 15 års garanti
 
Eftersom jag inte förstår hur någon törs garantera 25 år för produkter av träfiberskivor kollade jag IKEAS garantivillkor. http://www.ikea.com/ms/sv_SE/pdf/garanti/Garanti_2018/Kok_garanti.pdf
Hittade detta undantag "Garantin omfattar inte skador som uppstått indirekt eller till följd av användandet av produkten".
Inte svårt att garantera när luckorna uppenbarligen inte får användas.
 
  • Gilla
Enolf och 7 till
  • Laddar…
hsd
6 666kalle skrev:
Är trä komposit??

Du vet ju ingenting om mdf. Det märks.

Vet du var mdf-skivorna som har använts tillverkas?

Så länge man inte torkar bort vatten som hamnar på ovankanterna av luckorna eller låter ånga komma på dom så är det ju inte konstigt att det krackelerar.
Kompositer är konstgjorda sammansatta material, där två eller fler av de ingående materialen var för sig har helt olika egenskaper och tillsammans bildar ett konstruktionsmaterial med nya egenskaper. Kompositmaterial har använts länge, exempelvis hyddor av lera och växtmaterial. Trä kan betraktas som en naturlig komposit med cellulosafibrer som ger styrka och ligninsom fungerar som bindemedel.
 
  • Gilla
Bowman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.