blir helt snurrig :) ska lägga ett plåttak uppe i norrbotten, kami plegel 1 kupig och fattar inte vilken dimension jag ska ha på ströläkt, sökt en massa på forumet här och vissa skriver att man ska ha t.ex. 25x38 mm som bärläkt medans vissa skriver 45x70 ?!.. fattar 0, hjälp mig gärna :)

som ströläkt tänkte jag ha 30x48 som jag spikar i takstolarna utanpå "plasten", fungerar det?

takstolar cc110-120

tack på förhand!
 
L
Utanpå plasten ???
 
L Liteavvarje skrev:
Utanpå plasten ???
Ja alltså duken som man fäster i stolarna som man sedan sätter ströläkten på?
 
Om du inte har råspont utan lägger duken direkt på takstolarna ska ströläkten vara minst 45x25 och bärläkten 45x70 för att få genomtrampningssäker konstruktion, det står i monterigsanvisningen för duken du länkat till. Det är större dimension än vad som används i mer traditionell konstruktion med råspont och papp under.
 
L
Nybygge då eller total ombyggnad tak , för min egen del gillar jag inte den typen av underlag ,
men fungerar nog då jag sett det . levereras till en del nya hus , billigt
Så det med ströläktens dim hoppar jag över , men debatten är i gång här , så det kommer säkert mera
 
L Liteavvarje skrev:
Nybygge då eller total ombyggnad tak , för min egen del gillar jag inte den typen av underlag ,
men fungerar nog då jag sett det . levereras till en del nya hus , billigt
Så det med ströläktens dim hoppar jag över , men debatten är i gång här , så det kommer säkert mera
Ja, eller så kan väl debatten få handla om läktdimension i denna tråden.
 
  • Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.