Hejsan, jag och frugan har tänkt oss att putsa om fasaden på vårt hus. Vi undrar vad som kan funka till vårt hus med tanke på underlaget. Det är trästomme med hönsnät, halm och porforit (tror jag att det heter i allafall). Kolla på hemsidan, hur det ser ut. Behöver man knacka ner all ytbeläggning eller bara det som är löst? Ska man kanske klä in huset i någon skiva/isolerskiva innan puts (huset är ganska kallt)? Även den del av huset (tillbyggnad) som är klädd med tegel skall putsas. Alla fönster & altandörrar kommer att bytas ut. Ideér om material och även utformning av fönsterdelen med de fyra fönsterna (lika många till vänster om den teglade pelaren) tas tacksamt emot. Kanke det är lönt att sticka till Polen för att fixa fönster och altandörrar?
Tackar på förhand!
\Björn & Birgitta
http://web.telia.com/~u42123156/house.html
 
Kan bara svaret hur man reparerar skador: knacka försiktigt allt som är löst men gå inte på med storhammare! Misstänker att du får ihålig ljud överalt när du knackar i väggen på grund av att det är halmmatta och luft under - det betyder inte att putsen är dålig.  Reparera bara dom områden där det finns synliga sprickor. Sprickor skall skrapas ur så att det blir en större spricka som man kan fylla med puts.
Blanda 1 del släkt kalk + 3 delar sand + vatten. Rör om tills du får spakelkonsistens=en luftig gegga. Fyll i alla håll och skydda för stark sol - det får inte torka för snabbt. Spraya med vatten efter en dygn om det är varmt ute.
15kg kalk kostar ca 100kr/ säcken på byggmarknaden men inte alla har det hemma. Sand skall vara så kallad putssand som kan köpas hos dom som handlar med grus och makadam. Kornstorlek skall anpassas till det du har i din gammal puts.  
Färgen på lagningar blir annorlunda är resten av väggen. Tyvärr är det svårt att få det likadant i färg och yta. Fasaden kan målas med en färg som andas = helst kalkfärg eller silikatfärg om ni bestämmer att inte isolera :-/. Kalkputsen härdar länge jämfört med cementblandningar och du hinner göra ytstruktur som liknar det gamla .... med börste eller annat :-/
Det går att lägga kalkputs på vanlig tegel som kan suga in vätska men jag kan inget om mexitegel.
Tänker du tillägsisolera så är det en helt annan procedur och det kan jag inget om.

Hur som helst så är det klokast att spendera dom små 100-200kr och få   håll och sprickor lagade innan vinter. Sen kan ni fundera i lugn och ro vad blir nästa steg.
Glöm inte att det ska vara rent kalkputs i laggningar!!!!
Cementlaggningar kommer att förstöra era husväggar!
Lycka till!
gaia
 
Tackar för tipset. Vi har tänkt att putsa om hela huset till våren och laga de sprickor där är nu innan vintern. Dock hade jag tänkt att göra det med vanlig cementputs men efter att ha läst ditt inlägg, blir det kalkputs.
 
Klokt val :). Jag ska försöka förklara varför kalkputs är bättre...
Cement är styv men kalkputs är mer flexibelt och därför håller så bra på träväggar som rör sej en anning.
En cementlagning är för stark. Cement brukar hålla men skadorna fortsätter runt om lagningen och den gamla putsen kommer att spricka och förstöras och kanske hela lagningen faller ut efter ett tag :-/. Kalkputsen är bättre på att hantera tillfälligt fukt - torkar snabbare. Hade goda exempel på såna fel i min källare :(.
Det skulle ju vara onödigt att du skulle göra samma fel.
gaia
 
Skall ni göra helt ny tilläggsisolerad fasad och nya fönster så borde ni ha en arkitekt som hjälper er. Kanske andra fönsterstorlekar och dörrplaceringar skulle passa er bättre. Konstruktionen av tillbyggnaden ser lite skum ut på bilderna, man bör ta dit någon som kan det här inför en så stor investering. Skall man lägga ner de pengar som nya fönster innebär i arbete (med lagningar på insidan osv) är det lika bra att satsa på fönster av högsta kvalité, typ Europafönster från Ekstrands.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.